• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Power Query en het tellen van unieke waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

susanthuis

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Beste helpmij, ik heb vandaag uitgezocht dat ik een power query nodig heb om twee datasheets met elkaar te combineren. De data van de orderstroom en de data van de facturatie moet elkaar gecombineerd worden wanneer ik zoek naar het aantal leveranciers per team (zie hiervoor het tabblad "Uitkomst"). Het is de bedoeling dat de datasheets met regelmaat gevoed moeten worden. Dus is het niet handig om dit handmatig te verwerken. Ik heb wat geprobeerd in de power query maar ben er helaas niet verder gekomen. Wanneer de combinatie is uitgevoerd, moet er ook worden gekeken naar het aantal (unieke) leveranciers per team. Ik zag dat Excel dat wel biedt maar de samenvattingsfunctie werkt alleen wanneer het gegevensmodel (power query) in Excel wordt gebruikt.

Bijlagen

De data van de orderstroom en de data van de facturatie moet elkaar gecombineerd worden
Hoe moet "de combinatie" plaatsvinden? Enige extra informatie lijkt we wel gewenst.

Welke Excel-versie gebruik je?

Met office 365 gaat tellen van unieke waarden gemakkelijk zonder dat het werkblad traag wordt
Voor in D2

Code:
=AANTALARG(UNIEK(FILTER(Order!$E$2:$E$13416;Order!$D$2:$D$13416=Uitkomst!$C2;"")))

Laatst bewerkt:
Er moet per team worden gekeken naar totaal aantal leveranciers (Facturatie en orders). Excel 2010

Dank voor je snelle reactie maar ik zie dat het alleen naar de orderstroom kijkt. Is dat ook te combineren met de Facturatie stroom?

Je blijft een beetje cryptisch... ik vertaal de opdracht als "Tel in elk werkblad per leverancier het aantal unieke leveranciers, en de som hiervan moet op tabblad uitkomst komen te staan.". Uit je antwoord aan Jveer maak ik op dat je Excel 365 gebruikt.

Is het niet te "combineren"... ja, door zoiets:
Code:
=AANTALARG(UNIEK(FILTER(Order!$E$2:$E$13416;Order!$D$2:$D$13416=Uitkomst!$C2;"")))*(AANTAL.ALS(Order!$D$2:$D$13416;Uitkomst!$C2)>0)+AANTALARG(UNIEK(FILTER(Factuur!$J$2:$J$10001;Factuur!$J$2:$J$10001=Uitkomst!$C2;"")))*(AANTAL.ALS(Factuur!$J$2:$J$10001;Uitkomst!$C2)>0)
Je ziet hopelijk: een goede probleemomschrijving helpt wel bij het vinden van een oplossing. Hoop dus dat ik het probleem goed begrepen heb.

Laatst bewerkt:
Je blijft een beetje cryptisch... ik vertaal de opdracht als "Tel in elk werkblad per leverancier het aantal unieke leveranciers, en de som hiervan moet op tabblad uitkomst komen te staan.". Uit je antwoord aan Jveer maak ik op dat je Excel 365 gebruikt.

Code:
=AANTALARG(UNIEK(FILTER(Order!$E$2:$E$13416;Order!$D$2:$D$13416=Uitkomst!$C2;"")))*(AANTAL.ALS(Order!$D$2:$D$13416;Uitkomst!$C2)>0)+AANTALARG(UNIEK(FILTER(Factuur!$J$2:$J$10001;Factuur!$J$2:$J$10001=Uitkomst!$C2;"")))*(AANTAL.ALS(Factuur!$J$2:$J$10001;Uitkomst!$C2)>0)
Je ziet hopelijk: een goede probleemomschrijving helpt wel bij het vinden van een oplossing.

Hi Alexcel, leverancier A kan (per team) in een orderstroom én in de facturatiestroom zitten. Ik vrees dat wanneer je per werkblad het unieke aantal leveranciers telt dat leverancier A er dubbel uitkomt terwijl dat juist niet de bedoeling is.

Code:
Je ziet hopelijk: een goede probleemomschrijving helpt wel bij het vinden van een oplossing.

Hi Alexcel, leverancier A kan (per team) in een orderstroom én in de facturatiestroom zitten. Ik vrees dat wanneer je per werkblad het unieke aantal leveranciers telt dat leverancier A er dubbel uitkomt terwijl dat juist niet de bedoeling is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan