• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost PowerQuery DataFormat.Error: Kan niet converteren naar Number

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

ChrisExcel1

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2016
Berichten
41
Hallo allemaal,

Ik wil met PowerQuery een csv bestand inlezen, maar ik krijg steeds een foutmelding en ik heb geen idee waarom.
Precies hetzelfde bestand heb ik eerder keer ook gebruikt met dezelfde bewerkingen en toen kreeg ik deze melding niet, wat ik vrij bijzonder vind.

Zie bijgevoegde printscreen.
Het is een kolom met diagnosecodes. Dit kan bijvoorbeeld "133" zijn maar ook "Z40". Hier wil ik dus gegevenstype tekst van maken.
Als ik de gegevens vervolgens laad krijg ik de melding dat er 11.835 fouten in de data zitten. Wat zie ik over het hoofd? Is er evt een manier om deze "fout" te negeren? M.i. is er eigenlijk geen fout.

Foutmelding:
DataFormat.Error: Kan niet converteren naar Number.
Details:
Z41

Als ik gegevenstype op 'geheel getal' laat staan, dan krijg ik trouwens dezelfde foutmelding.

Vriendelijk bedankt voor jullie input!
Als er aanvullende info nodig is, kan ik die uiteraard geven.PowerQuery error.png

PowerQuery error2.png

Chris
 
Hallo,

Je geeft zelf al het antwoord.
Van Z11 of Z... is tekst en daar kan je geen cijfers van maken.
Misschien een mogelijke oplossing om de betreffende kolom te splitsen op letters en nummers.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Je geeft zelf al het antwoord.
Van Z11 of Z... is tekst en daar kan je geen cijfers van maken.
Misschien een mogelijke oplossing om de betreffende kolom te splitsen op letters en nummers.
Hoi Peter,
Ik zou juist van de hele kolom 'tekst' willen maken. Ik hoef er verder niet mee te rekenen o.i.d.
 
In je eerste plaatje is het toch al tekst?
 
Hij ziet het standaard als getal. Ik heb dit zelf omgezet naar tekst. Als ik het dan laad komt de foutmelding. Dat is het vreemde. Ik vind het ook logisch dat het niet als getal gezien kan worden.
 
Ik neem aan dat de query automatisch het type detecteert.
Haal dat eens weg en probeer dan nog eens.
 
"Als ik gegevenstype op 'geheel getal' laat staan, dan krijg ik trouwens dezelfde foutmelding."
Dus als ik niks aanpas en de data rechtstreeks inlees geeft hij dezelfde foutmelding. Ik heb het al 5x opnieuw geprobeerd in verschillende varianten, maar de melding blijft hetzelfde.
 
Dat is vreemd.
Kan je de query eens uploaden?
 
Het bestand is idd veel te groot voor te uploaden.
Ik heb het even getest en het gaat goed.
In het bestand zitten in de desbetreffende kolom ook voorloopnullen, letters en cijfers.
Alle type heb ik op het laatste gewijzigd.
Ik heb zelf de automatische type detectie uitstaan.

P.S. Ik heb een groot aantal rijen verwijderd en het bestandje kunnen uploaden als een .xlsb
Er staan geen macro's in.
 

Bijlagen

  • 01_DBC.xlsb
    1,7 MB · Weergaven: 2
Bedankt voor de check!
Ik ga later testen of het aan de automatische detectie ligt.
Dat is dan denk ik het enige wat je anders hebt gedaan als ik het zo zie.
 
Ik heb de automatische detectie uitgezet en nu werkt het goed!
Hartstikke bedankt voor de hulp :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan