Prefetch wissen in Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexaldo

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2007
In XP wiste ik maandelijks mijn prefetch met een zelfgemaakt programmaatje.
Bij Vista heb ik de file nog niet durven wissen omdat er ook andere items in staan.(Readyboot-map etc.)
Wie weet hier meer over?

Laatst bewerkt:
Je kunt de prefetch map onder Vista gewoon wissen, ik doe dit wekelijks.
Alleen de readyboot map laat ik staan ( deze laat zich ook niet zomaar verwijderen).

Groet Fabian.

Beste Fabian,
Heb je een tip voor een snelkoppeling of zo om het gemakkelijk te doen, of doe je het helemaal met de hand?

Laatst bewerkt:
Hebben jullie enig idee waar die Prefetch-map voor dient? En weten jullie dat het geen enkel voordeel oplevert om hem te legen? Integendeel, je vertraagt je systeem.

Microsoft bouwt in Windows een nuttige voorziening in en jullie maken het weer ongedaan...:confused:

Broodjes aap over XP.

1 X met de hand naar c:\windows\prefetch, met rechtermuisknop op prefetch klikken en "snelkoppeling maken" aanklikken, daarna snelkoppeling naar bureaublad slepen en klaar.
Dan alles selecteren binnen de prefetch map behalve de readyboot en dan verwijderen.

Hebben jullie enig idee waar die Prefetch-map voor dient? En weten jullie dat het geen enkel voordeel oplevert om hem te legen? Integendeel, je vertraagt je systeem.

Microsoft bouwt in Windows een nuttige voorziening in en jullie maken het weer ongedaan...:confused:

Broodjes aap over XP.

Wat is "prefetch"? Prefetch is een manier van laden van opdrachten uit het geheugen van de computer. Het is een uniek bestands cachebeheer. Met andere woorden, telkens wanneer u een programma opstart, wordt er een klein stukje van dit programma in de prefetch map opgeslagen zodat het een volgende keer sneller kan worden opgestart. Telkens wanneer u opstart, worden deze programmaatjes reeds gedeeltelijk in het geheugen geladen, zodat het opstarten van geïnstalleerde programma’s sneller verloopt. Echter na een tijdje kan de prefetch map vol raken met verouderde niet meer in gebruik zijnde stukjes programma’s, die uw computer merkbaar vertragen.

Broodjes aap over XP.

Ik gebruik mijn computer zeer intensief en na een maand heb ik honderden prefetches.
Die zijn vaak van eenmalige toepassingen. Je sleept ze maar mee in je geheugen.
Ik zou liever zien dat prefetches, ouder dan 1 maand, automatisch werden gewist.

Naast die ready-boot, zitten er ook 6 database-files in mijn prefetch. En een BIN-bestand.
Kunnen die ook weg?

Laatst bewerkt:
Bedankt.
O ja Windows Prefetch schijnt nu Superfetch te heten en ook een "intelligente"struktuur te hebben gekregen.
Wat dat precies inhoudt, zal ik nog eens verder onder de loep nemen.

Ik gebruik mijn computer zeer intensief en na een maand heb ik honderden prefetches.
Die zijn vaak van eenmalige toepassingen. Je sleept ze maar mee in je geheugen.
Ik zou liever zien dat prefetches, ouder dan 1 maand, automatisch werden gewist.
Nou, ga maar door, lees niet wat er in de link staat. :evil:

NB: de inhoud van prefetch belast op geen enkele manier je geheugen. De inhoud van prefetch onthoudt de weg door het doolhof die Windows moet afleggen, iedere keer als je een programma opent. In prefetch wordt een rangorde aangehouden tussen weinig en veel gebruikte programma's. Als je prefetch iedere keer leegt, gaat Windows iedere keer opnieuw die wegwijzers, maar ook de rangorde weer opbouwen. Je verstoort iedere keer dus een reeds gemaakte opbouw. En de bedoeling van prefetch is nu juist om jou te helpen, jij gooit het systeem iedere keer weer overhoop...:confused:

Dat legen van de prefetch, heb ik uit het boek:" WindowsXP onder controle".van
Peter d'hollander. Er zat destijds een SP2-schijfje bij. Dat legen werd aangeraden (eens per maand).Pagina 130.
Maar goed, ik hoef niet alles te geloven wat in een boek staat.
Gelukkig zijn jullie er ook nog.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan