Presentielijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

tinus72

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 nov 2008
Hallo,

Ik wil heel graag in Access een presentielijst bouwen (tbv sportlessen), maar ik loop vast op de uiteindelijke opzet van de presentielijst.
Dit is wat ik nu heb:
Tabel 1: Leden (ledengegevens incl primary key)
Tabel 2: Lessen (nadere lesinformatie, bijvoorbeeld datum, leraar, prim. key)
Tabel 3: Koppeltabel met daarin een veld die gekoppeld is met de prim.key van leden en een veld die gekoppeld is met de prim. key van lessen.
Formulier 1: invoeren leden
Formulier 2: invoeren lessen

Waar ik nu niet uitkom is het bouwen van een formulier waarin ik een specifieke les kan kiezen en vervolgens alle leden kan selecteren (of aanvinken) die op die les aanwezig waren.
Het resultaat zou dus moeten zijn dat er meerdere records worden opgeslagen in de koppeltabel.

Is zoiets uberhaupt mogelijk in Access? Kan iemand me verder helpen danwel tips geven zodat ik hiermee verder kan?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties!

Je hebt leden en lessen
de leden kunnen zich inschrijven voor een bepaalde les?
een les wordt op een bepaald tijdstip gegeven.
dus voor ieder tijdstip van een bepaalde les wil je op kunnen geven wie er aanwezig waren.
Je tabel Presentie (koppeltabel) heeft dan de volgende velden: LesNummer, Tijdstip, LidID.
Je moet een tabel hebben waarin je bijhoud wie in welke les wordt verwacht (Ingeschreven) . Dan is dat de lijst waaruit je kan kiezen wie er aanwezig was die les.

Je Presentie tabel heeft dus niet meer records dan dat er mensen aanwezig waren op een les. De mensen die niet aanwezig waren worden daar niet opgeslagen.

Je maakt een query op basis van de les, de ingeschreven tabel en de presentie lijst.
de query waaraan je je form kan koppelen (bound) dan wel opbouwen (unbound) zal er ongeveer als volgt uitzien.
Code:
select les.Naam, Ingeschreven.Naam, iif(PresentieID is null,"Niet aanwezig","Aanwezig") from les inner join ingeschreven on les.id, Ingeschreven.lesid left join Presentie on Presentie.LidID = Ingeschreven.LidID

als je zover bent dan moet je maar een sample database posten dan helpen we je verder.

HTH:D

Bedankt voor je tips, ik ga ermee aan de slag maar ik ben bang dat e.e.a. toch nog even boven m'n pet gaat. Wellicht moet ik er eerst even een beginnerscursusje tegenaan gooien :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan