Prestashop: Inkoopkorting niet doorberekenen klant

Status
Niet open voor verdere reacties.

pewie37

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2007
Hallo,

Probleem:
Ik heb een Prestashop (dropshipping)webwinkel waarbij ik bij de groothandel een kortingspercentage geniet (op SOMMIGE artikelen).
Nu krijg ik in een feed alleen de normale inkoopprijs met een tag met "J" of "N" of de korting op dat artikel van toepassing is.
Ik wil de korting niet doorberekenen dus kan de btw gewoon op de normale prijs geteld worden.

Gevolg:
Ik heb in het Prestashop-backend dus alleen de normale inkoopprijzen, dus de prijs voor de klant word correct berekend.
Echter klopt mijn inkoopprijs (administratie) niet.

Vraag:
Is er een manier (wellicht via een module of via prijsregels) om mijn inkoopprijs (- 10%) te houden zonder dit door te bereken en met de bruto verkoopprijs van de normale inkoop uit te gaan ?
Want ik moet zo ook constant de website van de groothandel ernaast houden om de bestellingen correct te voldoen.
Zou toch makkelijker moeten kunnen ?

Wie weet raad ?

Maak je gebruik van geavanceerd stock management? Je kunt namelijk een inkooporder in je magazijn opnemen met de correcte inkoopprijs per artikel. Bij de artikelen zelf kun je dan de door jou gewenste verkoopprijs aanhouden.

He dank je wel weer !

Twee vragen . . .
  1. Hoe moet ik de term "magazijn" zien als ik een dropship-winkel heb (hele aanbod in magazijn desnoods met voorraad 0) ?
  2. Moet ik dan het aangepaste inkoopbedrag bij alle artikelen handmatig invullen ?

:thumb:

Magazijn moet je in deze "virtueel" zien.

Jij gebruikt waarschijnlijk het inkoopprijsvakje bij elk product. Dit is echter een vaste waarde en geeft weinig flexibiliteit. Bij voorraadbeheer kun je per keer dat je de voorraad verhoogt een nieuwe inkoopprijs opgeven. En als je ieder artikel instelt om geavanceerd voorraadbeheer te gebruiken dan is je voorraad natuurlijk "0". Echter heb je dan via voorrraadbeheer een correct overzicht van de daadwerkelijke inkoopprijzen.

Even terug te komen op antwoord #2 van ROGERS:

Ik heb idd gezien dat je een leveranciersbestelling kan doen en dat je daar een korting aan kunt hangen.
Maar hoe zet ik dit nu PRAKTISCH om in een oplossing voor mijn uitgangsvraag ?
M.a.w. onder welke menu's en zo ?

Aanvulling:
Ik geloof dat ik zie wat je bedoelt.
Alleen dat betekent dat ik meer dan 7850 producten met de hand moet gaan aanpassen :(
kan ik dat niet anders doen (importeren via CSV of zo) ?

Ik ga hem vragen of hij dit ook voor me kan laten importeren (zal wel extra kosten)

Eenheidsprijs.jpg CSV.jpg

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat aanpassing van de code nodig is. De voorraad moet niet meer bij het product maar in het magazijn bijgeteld worden. Grote voordeel is wel dat je veel betere controle mogelijkheden krijgt (vergelijken t.o.v. voorraad "0") en correcte inkoopwaarde.

OK voorraad groothandel (dropship) dus in magazijn.
Maar hoe zit het dan met de prijzen ?
  • artikelprijzen: inkoop / verkoopEX / verkoopIN
  • magazijnprijzen: inkoopKORTING

Hoop dat ik 't nu eindelijk snap :o

Laatst bewerkt:
Die zie je ook niet in het magazijn.

Maar het is eigenlijk heel simpel:
-Bij magazijn vind je alleen inkoopprijzen, die dus per inkooporder kunnen afwijken.

-De verkoopprijzen, zowel ex. als inc., vindt je bij de producten zelf.

Ok, van die prijzen is duidelijk.
Nu de stock nog.

In de feed staat een stock-aantal.
In mijn magazijn kan ik de stock alleen vermeerderen of verminderen, echter is de stock (in de feed) een totaal.
Of is het dat wat je bedoelt dat geprogrammeerd moet worden ?

Ok. Even alles op een rijtje.

-In de product eigenschappen zit de verkoopprijs
-In magazijn je inkoopprijs.

Voorstel. Je maakt pas na de daadwerkelijke verkoop van een artikel een inkooporder in je magazijn (of als dat beter uitkomt, een inkooporder op het moment dat je een verzamelfactuur van je leverancier ontvangt). Je hebt dan in je magazijn een stock van "0" en een actueel overzicht van de daadwerkelijke prijs van ingekochte goederen.

Enige nadeel van deze methode is dat je geen actuele voorraad (= voorraad bij leverancier) kan tonen bij je artikelen.

Alternatief kun je natuurlijk ook het bijhouden van je inkoopprijzen overlaten aan een boekhoudpakket en prestashop enkel gebruiken voor voorraad en verkoopprijs.

OK, dus geen voorraad in magazijn (alleen doorverkoop zoals het ook daadwerkelijk gaat).
Maar ik kan dan toch gewoon de (feed)stock in de producteigenschappen laten binnenkomen voor de voorraadweergave in de webshop ???

Ben er BIJNA :d:d:d

Alleen heb ik nog altijd dat rot-probleempje van dat andere draadje waarbij presta de btw niet uitrekend.

Laatst bewerkt:
Zou ook nog kunnen. De velden zijn namelijk niet gekoppeld. Dus dan heb je je inkoopoverzicht via het magazijn . Via producteigenschappen dan de aktuele (leveranciers-)voorraad en verkoopprijs.

p.s. Die van dat andere draadje weet ik ook niet.

KIJK !
Ik begrijp 'm dus ;)
Want je kunt 10 artikelen hebben, met in magazijn(1) 3 artikelen en in magazijn(2) 7 artikelen.
Alleen heb IK geen voorraad omdat ik doorverkoop.
PPFFFFFFF, dat was een zware bevalling zeg.

Top dat je je zoveel moeite doet.
Harstikke bedankt daarvoor :thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan