prestaties van de videokaart vallen tegen (GT 540m 1GB DDR3)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thijs161

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2012
hallo allemaal,

ik heb mijn laptop nu ongeveer 2 jaar, het betreft een acer aspire timelinex 4830TG

specs:

i5 2410m
4 GB DDR3 @ 1066 Mhz
GT 540m 1 GB DDR3

ik speel veel Arma 2 en mods daarop zoals het welbekende dayz. alleen heb ik het gevoel dat de computer onder de maat presteert. ik weet dat de mods vaak slecht geoptimaliseerd zijn maar er zijn een aantal dingen die ik raar vind.

-mijn broer heeft een vergelijkbare laptop maar theoretisch een zwakkere videokaart (i5 3230m en nvidia GT 610m) maar hij kan de dayz mod op medium settings prima spelen.
-het komt vaak voor dat wanneer ik in een server kom de eerste ~5 minuten het spel prima draait ( boven 30 fps ) alleen na een tijdje gaat de framerate flink naar beneden tot ongeveer 15 fps.
-het maakt nagenoeg geen verschil in de framerates wanneer ik de settings op very low zet, low of medium. ik heb nvidia geforce experience geïnstalleerd en wanneer ik dat programma de instellingen laat optimaliseren zet hij de video settings van de game op medium-high en gek genoeg kom ik met deze settings vaak nog rond de 20 fps.

ik heb al veel zelf geprobeerd en heb altijd de meest recente drivers geïnstalleerd. ik heb enigszins een vermoeden dat de laptop overheat, en heb een plaatje bijgevoegd met een overzicht van openhardwaremonitor wanneer ik ongeveer een half uur arma 2 dayz heb gespeeld.

Bekijk bijlage 198475

ik gebruik sinds een paar maanden een cooling pad met 2 ventilatoren, waardoor het geheel wel wat minder warm wordt maar het heeft verder geen merkbare invloed op de framerates. ik heb al een keer geprobeerd om de laptop open te schroeven en dan te kijken of er veel stof in zat en zo nodig stof te verwijderen, maar bij deze laptop moet de gehele bovenkant los om het grootste onderste paneel te verwijderen waardoor je bij de ventilatoren kan komen. hier kwam ik achter door het kijken van een aantal filmpjes. ik heb al vaker mijn computer open geschroefd om de harde schijf te vervangen maar ik zie het niet zo zitten om zelf allemaal draden en stekkers los te gaan halen en het hele moederbord bloot te leggen.

ik heb al een keer mijn harde schijf schoongeveegd en een clean install gedaan en daarna de nieuwste drivers geïnstalleerd maar dit had geen effect.

ik hoop dat ik een goed beeld heb kunnen schetsen en jullie mij kunnen helpen.

alvast bedankt.

Een suggestie als je naar energie beheer gaat. Probeer daar eens Hoge prestatie aan te zetten.

Klinkt als throttling... En ja hoor, na even zoeken zie ik dat het een known issue is voor jouw laptop http://forum.techinferno.com/acer/591-acer-aspire-timelinex-5830tg-4830tg-3830tg.html

Er is bezuinigd op het koelingsgedeelte van de laptop. Na 5 minuten wordt de maximale temperatuur bereikt die Acer heeft ingesteld en wordt je laptop teruggeklokt. Het kan( maar hoeft niet te) helpen als je je laptop stofvrij maakt en nieuwe koelpasta aanbrengt tussen de chips en de koeler( op eigen risico)( geen geleidende pasta op de gpu). Daarnaast kun je de applicatie Throttlestop OP EIGEN RISICO proberen. http://forum.notebookreview.com/har...arket-upgrades/531329-throttlestop-guide.html

Disclaimer: Ik neem geen enkele verantwoordelijkheid voor de beweringen in deze post.

Laatst bewerkt:
bedankt voor jullie snelle antwoord. ik heb allebei de linkjes even bekeken en het lijkt mij ook de meest logische conclusie dat de laptop simpelweg te warm wordt. ik zal eens kijken naar throttlestop en misschien kan ik het daarmee oplossen, ik wist niet dat dit een veelvoorkomend probleem was bij dit type laptop. als het zelf niet lukt om het op te lossen ga ik hem denk ik toch laten schoonmaken bij een computerwinkel en laat ik betere koelpasta aanbrengen, als dat niet werkt dan zal ik het er maar mee moeten doen.

nogmaals bedankt voor het antwoord!

Ik wil even benadrukken dat er wat Throttlestop geen sprake is van oplossen. Enkel van een quick fix met risico's.

ik zal ernaar kijken en misschien kan het throttling verminderen, ik verwacht niet dat met welke oplossing dan ook het probleem volledig verholpen wordt maar het zou fijn zijn als het enigszins verminderd zou kunnen worden, nogmaals bedankt voor de reactie. ik zal de vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan