Pri. Master Disc HDD S.M.A.R.T. capability...Disabled

Status
Niet open voor verdere reacties.

pocketpc

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2013
Hallo, mijn pc heeft een jaar stilgestaan, ik wil hem nu opstarten maar krijg een DOS-scherm met melding "Pri. Master Disc HDD S.M.A.R.T. capability...Disabled".
Via delete kom ik in scherm met hoofding "Phoenix-Award BIOS CMOS setup Utility". Ik zie hier in geen enkel tabblad iets van SMART DISABLED.
Wie kan mij verder helpen?

Het zou in principe gewoon onder het tabblad met instellingen voor je hdd moeten staan.
Het hoeft verder ook niet echt van betekenis te zijn om je systeem on hold te zetten tijdens de POST procedure.
De melding kan ook ontstaan doordat je pc een jaar heeft stilgestaan. Je cmos batterijtje kan daardoor een te lage spanning hebben. Probeer die eens te vervangen.
De meeste biosmeldingen komen voort uit een te zwak cmos batterijtje.

heb nieuwe batterij gestoken, probleem blijft. Ik zie de volgende tabbladen: MAIN/ADVANCED/POWER/BOOT/EXIT.
in het tabblad BOOT de volgende mogelijkheden:
-BOOT DIVICE PRIORITY
-REMOVABLE DRIVES
-HARD DISK DRIVES met hierin: 1. pri.master: maxtor 6Y080L0 2.Bootable add-in cards
-CD ROM DRIVES
-BOOT SETTINGS CONFIGURATION
-SECURITY

ik had in het tabblad HDD iets van DISABLED verwacht!
ik hoop dat je mij verder kan helpen met deze info.
alvast bedankt.

Hi, het ligt ook aan het merk harde schijf en moederbord. Als je de wiki bekijkt zie je dat er maar een gedeeltelijke overeenstemming is vwb wat uitgelezen dient te worden en dat fabrikanten zich niet allemaal aan de zelfde dingen houden.

Misschien een handig tooltje (freeware) is Chrystal disk info, dat ik zelf erg prettig vind om de schijf status te bekijken. C disk mark is ook interessant maar om andere redenen. misschien heb je er wat aan om meer info te verkrijgen of om inzicht in wat belangrijk is..

Zet de cursor eens op die 1. pri. master: maxtor 6Y080L0 en druk op Enter
Wellicht moet je dáár de optie vinden over S.M.A.R.T.

Tijs.

ik kan niet enteren op 1. pri.master: maxtor 6Y080L0, ook niet op 2.Bootable add-in cards. Ik kan 1 alleen en 2 met +/- toets van plaats verwisselen. Heb ik gedaan maar fout blijft.
Onder het bericht: "Pri. Master Disc HDD S.M.A.R.T. capability...Disabled" staat een tabel "PCI device listing ... Het laatste item in deze lijst is ACPI Controller, enkel bij de parameter IRQ staat 9.
Helemaal onder op het scherm staat "Schijfleesfout" en daaronder Druk CTRL+ALT+DELETE om opnieuw te starten. Dit laatste is trouwens het enige dat ik begrijp van het hele scherm!

markbass 002.jpg

Lijkt me dan dat de schijf gewoon kapot is. Probeer een andere.

Tijs.

Ok, je moet even in het hoofdscherm van je BIOS (Main) naar je Primary IDE/SATA gaan, & daar kan je S.M.A.R.T. op Enable zetten. Mogelijlk moet je het eerst op User instellen om dat te veranderen. Soms lukt het ook automatisch door op Enter te drukken op de betreffende schijf.

Ok, je moet even in het hoofdscherm van je BIOS (Main) naar je Primary IDE/SATA gaan, & daar kan je S.M.A.R.T. op Enable zetten. Mogelijlk moet je het eerst op User instellen om dat te veranderen. Soms lukt het ook automatisch door op Enter te drukken op de betreffende schijf.

Ik heb proberen uit te voeren wat je hierboven beschrijft maar zie niks van SMART

als 1ste in het lijstje onder bIOS-Main staat:
"Primary IDE Master" [maxtor 6Y080L0] als ik enter krijg ik:
Primary IDE master [auto]
access mode [auto]
PIO mode [auto]
UDMA mode [auto]

maar... zitten we niet op de verkeerde weg, "Pri. Master Disc HDD S.M.A.R.T. capability...Disabled" moet misschien zo staan!? en het probleem is misschien de melding "schijffout" (als laatste regel op het scherm)?

Nogmaals: ik vermoed dat de hele harde schij kapot is.
Hang hem eens aan een andere pc, bijv via een cradle of ide-to-usb adapter.

Tijs.

Ok, bedankt. Ik ga eens kijken of ik zo een kabel kan vinden en zal zo de schijf testen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan