Prijs uitreken

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter110011

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2007
Berichten
5
Hallo, ik heb een systeem dat fietsen verhuurt, waar ik verschillende prijzen heb.
Ik heb per fiets prijs per dag, per week en per 2 weken. Vervolgens heb ik ook nog laagseizoen en hoog seizoen prijzen. Het zijn er dus 6 in totaal per fiets.

Aan de ingevulde datums heb ik al zover gekregen dat ik de aantal dagen kan tellen, die ik vervolgens weer indeel in aantal 2weken, 1week en dagen.

Het vermenigvuldigen met de prijs gaat ook nog wel, maar waar ik echt mee zit is de hoog en laag seizoen prijzen.
Kunnen jullie mij helpen met een query dat als de datums tussen 01-09 en 01-05 die een laagseizoen prijs pakt en anders de hoogsezoen prijs.

Alvast bedankt Xander
 
Waar wil je dit berekenen ? In een query, rapport, VB ?
 
In een formulier. Er wordt dus een fiets geboekt daarbij worden de begin en eind datums ingevoerd, in het veld daaronder veschijnt hoevel weken het is en dagen, etc.
Nu moet ik dus iets hebben in de formulier dat kan zien of het hoog of laagseizoen is (de ingevulde datum) en vervolgens de juiste prijs berekenen uit de tabel fietsen.

Waar wil je dit berekenen ? In een query, rapport, VB ?
 
In je formulier na het bijwerken van de datum de prijs laten berekenen.
If dat1 > einddatum voorjaar then
me.prijs = "bedrag" x aantal dagen of weken
else
me.prijs = "bedrag" x aantal dagen of weken
end if
 
Afhankelijk van de prijzen voor het hoog- en laagseizoen zou het natuurlijk voor kunnen komen dat iemand de fiets twee weken huurt, waarvan één in het hoog- en één in het laagseizoen. Wat ga je daar mee aan ?
 
Dat weet ik ook nog niet, mar ik denk dat ik gewoon alleen de eerste datum geruik, zodat als er geboekt wordt dat ie de bedrag uitreken waar de begindatum in valt.
Bedankt!

Afhankelijk van de prijzen voor het hoog- en laagseizoen zou het natuurlijk voor kunnen komen dat iemand de fiets twee weken huurt, waarvan één in het hoog- en één in het laagseizoen. Wat ga je daar mee aan ?
 
Ha Xander,

Code:
If Month(Me.BeginDatum) > 4 And Month(Me.BeginDatum) < 9 Then
   Me.Prijs = vPeriodePrijsHoogseizoen
Else
   Me.Prijs = vPeriodePrijsLaagseizoen
End If

Dit stuk code ben je nodig voor het bepalen van Hoog- of Laagseizoen.

Erik
 
Laatst bewerkt:
Hey gasten heel erg bedankt!, ik heb nog een klein vraagje...
Is het mogelijk om dit meteen in de query uit te voeren waar ik ook de prijzen bereken?
Dat er dan in de query een nieuweveldje wordt aangemaakt die de keuze maakt.
In de query staan de volgende gegevens, de begin en eind datumen de uitgerekende prijzen zowel voor hoog als laagseizoen.
Dus in het nieuwe queryveldje moet ie alleen de hoog of laag-seizoen prijs laten zien die bij de benodgide datum hoort.

(Dit heb ik namelijk later ook nodig als ik een rapport moet maken van de verhurde bungalows per maand.)

Ha Xander,

Code:
If Month(Me.BeginDatum) > 4 And Month(Me.BeginDatum) < 9 Then
   Me.Prijs = vPeriodePrijsHoogseizoen
Else
   Me.Prijs = vPeriodePrijsLaagseizoen
End If

Dit stuk code ben je nodig voor het bepalen van Hoog- of Laagseizoen.

Erik
 
Ja, je kunt een berekend veld maken in een query.

BerekenPrijs: IIf([BeginDatum]>4;IIf([BeginDatum]<9;[PrijsHoogseizoen];[PrijsLaagseizoen]))

De formule voor dat veld zou zoiets als dit moeten gaan worden.
 
De query pakt het helaas niet, ik blijf de prijs van laagseizoen krijgen, welke datum ik ook invoer.
Enig idee?
Ja, je kunt een berekend veld maken in een query.

BerekenPrijs: IIf([BeginDatum]>4;IIf([BeginDatum]<9;[PrijsHoogseizoen];[PrijsLaagseizoen]))

De formule voor dat veld zou zoiets als dit moeten gaan worden.
 
IIf([BeginDatum]>4;IIf([BeginDatum]<9;[PrijsHoogseizoen];[PrijsLaagseizoen]))

Als je naar maanden wilt kijken gaat dit zeker niet werken......

IIf(month([BeginDatum])>4;IIf(month([BeginDatum])<9;[PrijsHoogseizoen];[PrijsLaagseizoen]))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan