Prijsverschil Vista oem met retail

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen Vista retail en een oem versie. Meer dan driehonderd euro!! (Ultimate). Die oem is overal apart te koop wat voor restricties heeft die oem dan dat die het prijsverschil rechtvaardigen.

OEM-versie kan je in het vervolg enkel installeren op de pc waar deze op geactiveerd is.

OEM-versie kan je in het vervolg enkel installeren op de pc waar deze op geactiveerd is.

Je kan die retail toch ook maar op een computer installeren?? Met XP had je zoals ik uit ervaring weet drie mogelijkheden voordat je moest gaan bellen met microsoft, met Vista dacht ik dat je veel beperkter bent. Maar er is dus geen verschil, geen haken en ogen behalve dan alleen maar install op één computer? Wat moet je doen als je een schone install doet met zo'n oem versie?? Ik vind >300 euro pijsverschil voorlopig niet opwegen tegen de retailversie mogelijkheden. Of zie ik dat verkeerd?? Of is het oorspronkelijk zo dat de OEM versie op een aan te kopen PC voorgeïnstalleerd wordt en dat de handelaren ze ook buiten een PC door verkopen??

OEM = kun je maar op één computer installeren, het hoort bij die hardware, en je hebt geen ondersteuning van MS.
Retail = je kunt het verwijderen van je oude computer en meenemen naar je nieuwe computer, plus je hebt ondersteuning van MS.

Schone installatie = gewoon installeren.

De handelaren mogen een OEM versie verkopen als je onderdelen (zoals geheugen) koopt, je bent dan je eigen systeembouwer.

Laatst bewerkt:
OEM = kun je maar op één computer installeren, het hoort bij die hardware, en je hebt geen ondersteuning van MS.
Retail = je kunt het verwijderen van je oude computer en meenemen naar je nieuwe computer, plus je hebt ondersteuning van MS.

Schone installatie = gewoon installeren.

De handelaren mogen een OEM versie verkopen als je onderdelen (zoals geheugen) koopt, je bent dan je eigen systeembouwer.

Dus met retail kun je net doen alsof je op een nieuwe computer installeert terwijl je hem niet van die ouwe afhaalt??? Net als bij XP eigenlijk?? Dacht dat het bij Vista wat ingewikkelder in elkaar stak, wat controleerbaarder, maar dan nog heb je drie oems voor een retail!!!

Een oem mag alleen verkocht worden in combinatie met bijbehorende hardware.... (of dat gedaan word is een tweede)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan