Primari master niet gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

snijworst

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Ik heb een oud Pentium4 opknappertje staan.

512 mb Ram, 1Ghz cpu, 2 hdd's en 2 dvd-stations.
1 Schijf is 18Gb, de andere is 55Gb.
De 18 wil ik eruit halen en de 55 als primarie master instellen. Aan dezelfde kabel een dvd-drive. Jumpers staan ok.

Druk ik de flatcable in de sec-ide-slot worden beide herkent en werkt de boel, maar krijg ik tijdens het opstarten de melding dat de primarie slave niet compatible is wanneer er niets in de spri-ide-slot zit. (F1 to continue). Over de pri-master zegt hij dan niets.

Druk ik de flatcable in de pri-ide-slot dan wordt alleen de pri-slave (dvd) herkent en de pri-master (hdd) niet.

Als compromis heb ik nu de hdd/dvd in de sec-ide-slot en de 2e dvd in de pri-ide-slot, jumper op slave. Nu werkt alles normaal, maar het is natuurlijk niet hoe het hoort.

Wat is hier aan de hand? IDE-poort opgeblazen?

Beide DvD's op Sec-IDE volgens of connector & jumper Master/Slave of beide op CableSelect.
De HD op Pri-IDE volgens connector & jumper of Master (of Single) of CS.

De hdd op pri-ide/master is dus niet mogelijk. Dan word het ding niet gevonden en/of krijg ik de melding "atapi incompatible".

Ok, ik denk dat de vorige eigenaar de pri-ide op cd-rom (atapi) heeft gezet. Niet netjes, maar ja, het kan.

Ga even je bios in ( druk bij het opstarten zodra je beeld aanfloept op Esc, meestal staat er dan ergens op het scherm welke knop voor Setup is, meestal Del, F2, F10, Ctrl+Alt+Esc. ).

Ga daar even je IDE masters/slaves af, & zet die allemaal op Auto. Opslaan & afsluiten, opnieuw de bios in. Computer met de hand uitzetten. Spul erin aan de juiste IDE, kabelconnector, jumpers. Etc.

Allemaal volgens het boekje ingesteld en aangesloten, resultaat blijft hetzelfde. Ik laat het maar zo...

Bedankt voor t meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan