Primary IDE channel ....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rol@nd4u

Gebruiker
Lid geworden
18 jul 2001
Berichten
68
Ik weet niet onder welje catogorie deze vraag valt dus vandaar maar in deverse.

Iedere keer als ik mijn computer opstart en windiows 2000 wil laden reboot hij steeds en krijg ik de melding
"primary IDE channel no 80 conductor cable installed"

weet iemand war hier de oorzaak van is en hoe dit valt op te lossen?


alvast badankt.
 
Het lijkt er op dat je flatcable los geraakt is :(
Het lijkt me alleen dat als dat het geval is dat hij al niet eens windows moet laten zien en je bios meteen moet gaan bokken omdat ie de hd niet ziet.

Ziet je bios je hd dus nog wel bij het opstarten?


Eventueel checken of die kabel los zit of er af is kan alleen denk ik door de kast op te schroeven.
Als je dit gaat doen check dan of de kabel in je hd nog goed aangedrukt zit maar OOK op je mobo. Denk wel even aan ESD dus stekker eruit en je zelf even ontladen door je hand even op het metalen gedeelte van je kast te leggen/vastpakken

succes

ps: je vraag het je kwijt gekunt onder 2000 - hardware.
 
Laatst bewerkt:
M'n bios ziet de HD gewoon en de kabel zit zowel aan de HD als op m'n mobo goed vast. mischien dat de kabel defect is dat heb ik nog niet getest, zal dat meteen ff doen. Als dat niet werkt wat zou het dan nog meer kunnen zijn?
 
misschien de kabels van je cdrom etc.......kweet het ook zo snel ff niet.

Maar je bent niet de enige. Lees voer genoeg dus :(


Ben zelf ook niet vies van een beetje lezen. Probeer dit is :

"There are two solutions for your problem. First load the set up defaults in the BIOS Setup and your problem would be solved or use an 80-conductor cable connected in the Primary IDE socket on the motherboard with the other end connected to the hard disk. The problem is that you are probably using the old type of cable and that too in secondary IDE channel. Installing the right kind of cable in right socket will solve your problem permanently."
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een nieuwe kabel geprobeed maar krijg nog steeds die melding. De kabel kan niet te oud zijn want voorheen deed alles het nog maar nadat ik mijn bios gereset heb en alle instellingen weer goed geze heb bleef deze melding komen.
 
Je hebt dus een 40 aderige IDE kabel aan je harddisk zitten en waarschijnlijk door een bios reset is het één en ander op 'automatisch' gaan staan waardoor je HDD nu in één keer op UDMA mag gaan draaien van de bios, echter dit kan met een 80 aderige kabel.
Dat is dus wat er gezegd wordt, monteer een 80 aderige kabel of zet in de bios UDMA uit, dan ben je van de melding af.
 
Waar kan ik dan in m'n bios dit veranderen?
Alles draaide goed met die oude kabel en ik wil in al m'n systemen een beetje de zelfde onderdelen houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan