primary key

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem008

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
goede dag

Als ik een tabel maak in mysql geef ik het veld id een primary key zodat ik deze later in mijn koppeltabel zet.

Nou zit ik wel eens youtube flimjes te kijken en daar geven ze hem vaak een index mee

wat is het verschil tussen primary key en index

Primary Key wordt gebruikt voor Referential Integrity. Bijvoorbeeld "ON DELETE CASCADE"
Op een Master Table betekend dit dat wanneer er een record wordt verwijderd, automatisch ook de bijbehorende records uit de gerelateerde tabellen worden verwijderd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Referential_integrity

Een primary key is uniek voor elke record in een Database Table.

Deze unieke sleutel wordt in een relationele databasetabel vooral gebruikt als verwijzing naar externe tabellen.
Dat wil zeggen dat een tabel Klant met primary key "KlantID" een koppeling heeft met bijvoorbeeld de tabel Orders op KlantID.

Een index hoeft niet uniek te zijn.
Een index is een hulpmiddel bij het versnellen en optimaliseren van queries. Bijvoorbeeld op een tabel Orders waar vaak wordt gezocht op KlantID, kun je een index aanbrengen op KlantID (of meerdere velden tegelijk) om het zoeken te versnellen. Het aanbrengen van indices vergt wel wat database kennis, omdat een index je queries afhankelijk van de opbouw/complexiteit kan versnellen of vertragen.

Of via google een heldere uitleg: primary key vs index

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan