primary master hard disk fail

• Onderwerp starter Onderwerp starter HDJ
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HDJ

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Beste lezer,

Hopelijk kunt u mij helpen.

Ik krijg het volgende te zien als ik miojn computer aanzet: primary master hard disk fail.
Om verder te gaan moet ik F1 drukken en krijg daarna op het scherm: disk boot failure, insert system disk and press enter. Ik stop dan de windows XP CD-rom erin en druk op verzoek F2. Daarna krijg ik de melding: plaats de diskette met de naam windows automatisch systeemherstel in het diskettestation. Ik heb deze dus niet en kan niet verder.
Valt hier nog wat aan te doen of is de harde schijf stuk en kan ik deze niet meer gebruiken?
Wie kan mij helpen?

Hoi !

Primaire HDD/partitie heeft het begeven !

Nieuwe HDD aanschaffen, deze als master installeren. Windows of een ander OS opnieuw installeren, deze HDD er als slave bijhangen en redden wat er te redden valt van je bestanden.

Greetz,

Harry.

Theoretisch hoeft het nog niet te zijn dat de harddisk kapot is.
1. Probeer een andere datakabel.
2. Probeer een andere voedingsaansluiting, liefst van een andere streng dan waar je nu gebruik van maakt.
3. Harddisk aansluiten op een andere computer en kijken of die andere computer de harddisk wel kan zien.
(*) Let op de juiste Master/Slave instellingen als het een IDE/PATA schijf betreft en er nog een apparaat op dezelfde datakabel is aangesloten.
(**) Let ook op dat de betreffende Master of Slave 'poort' of SATA-aansluiting waar je de harde schijf aan hangt in de BIOS van die andere computer ook staat ingeschakeld.

Succes,

Tijs.

Beste Harry Snor en Tijs,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik echter in de computerwereld twee linkse handen en weet niet precies wat te doen.
Zouden jullie mij het een en ander op een schoolse manier duidelijk kunnen maken, anders denk ik dat ik er niet uit kom.
Alvast bedankt.

Gegeven de 2 linkerhanden zou ik (als de inhoud van de harde schijf enige waarde voor je heeft) met de pc (inclusief harde schijf) naar een computerwinkel gaan.

Je houdt het risico dat je harde schijf echt overleden is.

Tijs.

Hoi !

Helemaal met @Tijs eens !

Greetz,

Harry.

Beste Harry en Tijs,

Zo gauw wil ik de moed niet opgeven. Ik vind het toch ook wel een uitdaging om het spul weer aan de praat te krijgen.
Het voorstel van Harry lijkt voor mij, met jullie hulp, mogelijk te doen.
Als ik een nieuwe harddisk koop hoe stel ik deze dan in als master en laat ik de oude harddisk dan in de computer zitten?
Het installeren van Windows is te doen.
De harddisk er dan als slave bijhangen. Hoe doen we dat dan?
En hoe kunnen we dan eventueel nog wat redden.
Nogmaals, ik zou het op prijs stellen als jullie mij toch willen ondersteunen; Ik kan er alleen maar van leren.
Ik hoop van jullie te horen.

Groeten.

Je zou als eerste stap (vervanging van oude harde schijf door nieuwe) dan hier kunnen kijken.

Voor de andere benodigde werkzaamheden de rest van deze site doornemen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Heb je een IDE/HDD, stel je de jumpers van de nieuwe HDD in als master.
Dit is van merk tot merk verschillend.
Idem met de oude HDD om die als slave in te stellen.

Heb je een Sata/HDD heb je niets met jumpers te maken.
Hierbij moet je in het bios instellen welke HDD de master wordt.

N.B. IDE/schijven worden met een brede lint/kabel aan het mobo bevestigd.
Sata/schijven met een smalle vaak rood- of geel gekleurde smalle kabel.

Greetz,

Harry.

Hallo Tijs en Harry,

Het begin is gemaakt.
Ik heb de oude harddisk eruit gehaald.
Uit een oudere Campaq-computer heb ik de harddisk gehaald en deze in mijn computer gezet.
Conclusie: mijn harddisk is dus defect.
Alleen met de andere goede harddisk van Compaq kom ik niet in Windows. Hij geeft dan de melding dat deze harddisk alleen in de Compaq-computer kan worden gebruikt.
Ik ben nu van plan een nieuwe harddisk te kopen. kunnen jullie mij adviseren welke ik het beste kan kopen, zodat ik deze gemakkelijk kan installeren. Daarna ga ik verder met jullie aanbevelingen/adviezen en proberen de kapotte harddisk als slave te installeren en mogelijk nog bestanden te redden.
Ik geef de moed zeker niet op om dit probleem op te lossen.
Nogmaals dank voor jullie adviezen.

Groeten en een prettige zondag verder.

Als je een gewone 'huis-tuin-en-keuken' IDE-schijf zoekt (niet speciaal snel, niet speciaal langzaam, maar werkt goed (heb er zelf ook 1)):
deze
of zijn grotere broertje:
deze

Succes,

Tijs.

Hoi !

Prima advies van @Tijs !

Op Compaq-HDD's staat vaak een verborgen partitie met bij een oudere ook nog het halve bios.

Ik zou ook met een nieuwe beginnen.

Greetz,

Harry.

Beste Tijs,

Ik heb vanmorgen bij Alternate het jonge broertje gekocht, de Maxtot Diamond Max 21.
Ik heb de jumper geplaats op de pinnen 9 en 10 de eerste twee pinnen naast de 40 pin connector. Daarna de harddisk aangesloten op de twee kabels en draaien maar.
Toen ik echter de computer aanzette kreeg ik na de informatie over Scan devices etc de melding Disk boot failure insert sys.disk and press enter.
Ja en dan vraag je je af of je iets niet goed hebt gedaan, of dat de oude harddisk niet kapot is maar wat anders of dat er misscjien iets verkeerd staat in de BIOS.
Wat nu?

Groeten,

Beste Tijs,

Ik heb vanmorgen bij Alternate het jonge broertje gekocht, de Maxtot Diamond Max 21.
Ik heb de jumper geplaats op de pinnen 9 en 10 de eerste twee pinnen naast de 40 pin connector. Daarna de harddisk aangesloten op de twee kabels en draaien maar.
Toen ik echter de computer aanzette kreeg ik na de informatie over Scan devices etc de melding Disk boot failure insert sys.disk and press enter.
Ja en dan vraag je je af of je iets niet goed hebt gedaan, of dat de oude harddisk niet kapot is maar wat anders of dat er misscjien iets verkeerd staat in de BIOS.
Wat nu?

Groeten,

De melding betekent dat de harddisk nog geen besturingssysteem bevat.
Je zult eerst een besturingssysteem op de harddisk moeten zetten. Daarvoor heb ik je eerder een link gegeven hoe je XP op een (kale) computer installeert.

Pas daarna kun je aan de slag met die schijf die je eerder problemen gaf.

Succes,

Tijs.

Tijs en helpmijteam,

Ik ben even afwezig geweest.
Het probleem is nog niet opgelost.
Ik heb de nieuwe harde schijf in de computer geplaatst.
Op een gegeven moment kreeg ik de mededeling dat de schijf niet was geformateerd en gepartitieerd. Op de vraag of ik dit wilde doen heb ik ja geklikt.
Daarna kreeg ik op een gegeven monent een mededeling over de CPU. Ik weet niet meer precies wat de melding was.
Ik kan nu even niet verder.
Hebben jullie nog een suggestie voor mij.

Met vriendelijke groeten.

Hoi !

Melding over fomatteren en partitioneren is logisch en correct.

Melding over CPU: m'n glazen bol is stuk, dus zonder nadere aanduiding kan ii er niets zinnigs over zeggen.

Normaliter kun je na formatteren en partitioneren Windows installeren.

Greetz,

Harry.

Beste Harry,

Bedankt voor jouw reactie.
Ik zal nagaan wat voor een melding ik nu precies heb gekregen en laat dit dan weten.

Fijn weekend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan