A5 boekje
Dag Witerman,
Een A5 blaadje maken van A4 tekst in Writer (open office).
Je hebt natuurlijk reeds je tekst in A4 formaat, rechtopstaand.
Enkele bedenkingen :
o Op A5 formaat gaat de tekst ongeveer op 75 % zijn. Het kan dus de moeite zijn vooraf je letters wat groter te maken.
o Het aantal bladzijden is altijd een veelvoud van 4 en de rest wordt aangevuld met lege pagina’s. het is dus interessant dat de oorspronkelijke tekst uit een even aantal bladzijden bestaat.
Voor ik definitief afdruk ga ik eerst instellingen aanbrengen om af te werken.
Ik heb er voor gekozen om de bladzijden onderaan in het midden te nummeren. Er is en voettekst aanwezig als er voor Standaard een vinkje staat. Het gemakkelijkst is het om de nummering in het midden te zetten. Hiervoor kies ik voor “centreren” in de opmaak werkbalk.
Paginanummer invoegen vind je onder ‘Invoegen’ en daar ‘Velden’. Er zijn wel meer mogelijkheden maar ik heb alleen paginanummer nodig.
Om mijn boekje mooier te maken heb ik een titelpagina toegevoegd en deze wil ik wel mee nummeren, maar ik wil het nummer niet zichtbaar hebben. Daarom kies ik voor ‘Opmaak’ en daar voor ‘Stijlen en opmaak’.
Bij die stijlen en opmaak had ik de bedoeling de voettekst op te maken, dus kies ik die ook. Hierbij heb ik de mogelijkheid tot enkele dingen te kiezen. Bij pagina opmaakprofielen kies ik voor ‘Eerste pagina’.De eerste bladzijde krijgt op die manier geen afgedrukte nummering.
Mijn tekst is klaar en nu kan het afdrukken beginnen. Dus : ‘Bestand’ – ‘Afdrukken’ en je komt bij het afdrukmenu. Hier ga ik 2 dingen doen : de eigenschappen van de printer instellen en de overige.
Bij de printlay-out zorg ik ervoor dat er ‘liggend’ afgedrukt wordt. De tekst zal dan over de lengte van het A4 blad afgedrukt worden (anders over de breedte). Afsluiten met ‘OK’.
Bij de ‘overige’ kom ik in de printeropties. Deze mogen behouden blijven maar wat wel moet is ‘Prospectus’ aan te vinken. Afsluiten met ‘OK’.
Alle instellingen zijn gebeurd dus klik ik op ‘OK’ om te printen.
Hopelijk ben je daar iets mee
Zelf heb ik er veel aan gehad te 'neuzen' in
http://handleiding.socius.be/-Beginnen-met-Writer-.html
Misschien helpt dat jou ook wel
Groetjes
Ivo