Printbon maken in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankvdl

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2015
Ik heb een dBase gemaakt in Access. Met tabellen klanten, afspraken, artikels enz. Hoe kan ik bv. één afspraakrecord afprinten?

Afdrukken doe je in beginsel m.b.v. een rapport. Dus je moet eerst dat rapport maken. Vervolgens maak je dan een knop op je formulier die het rapport opent met het betreffende record. Zat voorbeeldjes van deze constructie te vinden in dit forum :).

Printbon in Access

Bedankt voor je snelle antwoord. Dan ga ik op zoek naar die voorbeeldjes.

Een voorbeeldje uit een eerder draadje met een rapport (rptLeghennen) en een filter op één record (Volgnummer):
Code:
     DoCmd.OpenReport "rptLeghennen", acViewPreview, , "[Volgnummer] = '" & Me.Volgnummer & "'"

Deze code gebruikt een tekstveld als filter. Is Volgnummer een getal, dan ziet het er zo uit:
Code:
     DoCmd.OpenReport "rptLeghennen", acViewPreview, , "[VolgnummerID] = " & Me.VolgnummerID

In dit draadje staat een voorbeeldje dat je wellicht ook kunt gebruiken. Deze techniek gebruikt een variabele query voor het rapport die steeds wordt aangepast. Met deze techniek ben je in mijn optiek wat veiliger dan met het meegeven van een filter zoals hierboven, want nu kun je het rapport ook gelijk afdrukken of verzenden per mail bijvoorbeeld. De OpenReport variant drukt, als je acViewNormal gebruikt, altijd het hele rapport af ook al geef je een filter mee. En dat kan verrassende resultaten opleveren!

Ik vrees dat ik eerst nog verder moet studeren, want ik kan er niet aan uit. Ik ken alleen de basis van Access, zoals tabellen, queries, rapporten en formulieren maken. Wat is volgens jou de volgende stap die ik best neem? De cursussen die je overal kan volgen zijn alleen maar basiscursus. Ik vind het wel fantastisch dat je zo snel antwoord.

In de Access cursus in de Handleidingen sectie vind je de besproken techniek uitgelegd. Access is een prachtig programma, maar zonder er tijd in te steken (lees: studie) kun je er nooit uithalen wat er in zit. Oftewel: investeren = oogsten. :)

Je hebt gelijk. Ik ga verder studeren. Ik heb je cursus gisteren nog gedownload en heb om je te bedanken 10 euro overgeschreven.

Daar is HelpMij heel blij mee :). Als je er niet uit komt, dan kun je ook altijd een kopietje van de db posten (met dummygegevens) want het is een relatief simpele vraag, en de oplossing is er dan zo ingezet. Kun je in ieder geval verder.

Ziehier mijn database

Graag zou ik dus een print willen maken vanuit het formulier klanten met de naam van de hond en de prijs van het trimmen. Aangevuld met mijn gegevens in de hoofding en het totaal bedrag van de behandeling. Later komen daar ook nog producten bij om te verkopen.

Even ter verduidelijking het opzet van de db: ik vertrek met de tabel Klanten, tabel Honden is dan een subtabel van Klanten, en tabel Afspraken is dan een subtabel van Honden. Daar moet ik dan de verkoop van de producten nog in verwerken.

Alvast bedankt!

PS Ik krijg mijn db niet kleiner dan 229 kB gezipt.

Je kunt met Winrar de db opsplitsen in brokken van 100 kb. Of, als je dat makkelijker vindt, je kunt het op een fileshare als wikisend zetten.

Ja, en ik heb er ook al naar gekeken. Zal dat vandaag nog een keer doen :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan