printen door een vpn tunnel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ejdopp

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2007
Berichten
30
wij hebben een server op kantoor, gebruikers maken gebruik van het rdp protocol om op deze server te werken. als zij op de client het vinkje printers aan zetten dan worden de lokale printers in de sessie meegenomen en kan er geprint worden.

bovenstaande werkt maar is erg storings gevoelig. nu wil ik het anders gaan doen.

ik wil een netwerk printer aansluiten op een router welke usb printen ondersteund. deze router ga ik zo configureren dat deze via zijn interne vpn client een verbinding gaat maken via het interne netwerk->router->internet->router->vpn server. op deze vpn server zullen de printerdrivers worden geinstalleerd.

gaat bovenstaande oplossing werken of krijg ik problemen. wie weet welke router (ofmischien wel een printserver) in staat is deze klus te klaren


gr manuel
 
RDP is een robuust protocol, dus tenzij de bedrijfsnetwerk Internet verbinding slecht is of die aan de kant van de RDP-gebruiker, is er m.i. geen enkele reden om een aparte constructie te gaan maken. Wél zou je evt. de RDP-gebruikers kunnen vragen hun printers zo in te stellen (op het tabblad Geavanceerd) om pas beginnen met afdrukken als de laatste pagina in de wachtrij is geplaatst.

Als ik je gedachte-constructie een beetje begrijp wil je een router, die 'hardware'-VPN ondersteunt en ook USB printen, gebruiken om contact te leggen met het bedrijfsnetwerk.
Installeren van printerdrivers op de VPN server heeft geen enkele zin, behalve als die als printserver op het bedrijfsnetwerk kan optreden. Je kunt net zo goed een netwerkprinter toevoegen op de werkstations die je met RDP overneemt, en die met een 'standaard tcp/ip poort' laten verwijzen naar het LAN-ip adres van je 'printer-router' (dus netwerk-printen over de VPN).
Bij deze constructie teken ik aan dat ik vind dat de functionaliteit en stabiliteit hetzelfde is als dat je deze printer via RDP meeneemt, al dan niet over VPN.

Samenvattend: Ik beschouw een RDP verbinding even stabiel of instabiel als een VPN verbinding.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
op de een of andere manier gaat hettoch vaak fout via rdp, vermoedelijk door gebruikers met weinig kennis. ik wil puur een permanente verbinding met de printer onafhankelijk van de eventuele sessies die open staan.
 
Ok, wat je wil kan wel.
Moet je wel een 'vaste' VPN opzetten in je router.
Dan draai je je RDP wel of niet over de VPN, dat maakt niet zoveel uit.
Printen doe je dan naar de 'netwerkprinter' die zich aan jouw kant van de VPN-tunnel bevindt.

Deze constructie gaat prima werken. Ook om op de VPN server een gedeelde printer in te stellen die print naar jouw netwerkprinter is absoluut mogelijk.

Samenvattend: Je constructie is mogelijk.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan