printen in MS Dos

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marjoootje

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2004
Heb een artikel van internet naar een bestand gekopiëerd. Dit dokument wordt opgeslagen als .prn file. Hoe kan ik dit uitprinten?

ga naar de dos prompt (Start -> Alle Programma's -> bureau accessoires -> opdrachtprompt) type daar (vanzelfsprekend in de juiste map zittend !!!)

print naambestand.prn

waarbij naambestand natuurlijk de naam van het door jou gewenste uit te printen bestand is. Denk aan de spatie na het woord print.

Als je niet weet hoe je in de juiste map komt dan is het wellicht handig om de volgende DOS commando's uit te voeren.

Stel in de opdrachtprompt staat op je monitor:

C:\documents and settings\marjo

terwijl het bestand dat je wilt printen in de map C:\mijn documenten zit.

Doe dan het volgende:

typ achter

cd\

en druk op Enter.

De PC antwoordt met

C:\

typ daarachter

cd mijn documenten

en druk op Enter

De pc antwoordt met

C:\mijn documenten

NU kun je het printcommando geven

print naambestand.prn

en druk op Enter.

Als je printer aanstaat komt het bestand er nu aan.......

Suc6!

ps. de vetgedukte stukken tekst zijn de dingen die JIJ moet intypen.

Laatst bewerkt:
dos box openen dan intypen

print c:\document.prn

dan een enter en kijken wat er gebeurd.

voor document voer je natuurlijk de naam van jouw document in.

pasja was alweer eerder.:eek:

Geplaatst door Marjoootje
Heb een artikel van internet naar een bestand gekopiëerd. Dit dokument wordt opgeslagen als .prn file. Hoe kan ik dit uitprinten?

Rechts klik op het document, en kies dan uit het menu 'afdrukken'

Een truuk die wellicht ook werkt, is gewoon proberen het bestand in Word te openen.
Word kent vele conversiefilters en misschien kan Word het bestand gewoon openen voor je..............

Geplaatst door gast0225
ga naar de dos prompt (Start -> Alle Programma's -> bureau accessoires -> opdrachtprompt) type daar (vanzelfsprekend in de juiste map zittend !!!)

print naambestand.prn

waarbij naambestand natuurlijk de naam van het door jou gewenste uit te printen bestand is. Denk aan de spatie na het woord print.

Als je niet weet hoe je in de juiste map komt dan is het wellicht handig om de volgende DOS commando's uit te voeren.

Stel in de opdrachtprompt staat op je monitor:

terwijl het bestand dat je wilt printen in de map C:\mijn documenten zit.

Doe dan het volgende:

typ achter

cd\

en druk op Enter.

De PC antwoordt met

C:\

typ daarachter

cd mijn documenten

en druk op Enter

De pc antwoordt met

C:\mijn documenten

NU kun je het printcommando geven

print naambestand.prn

en druk op Enter.

Als je printer aanstaat komt het bestand er nu aan.......

Suc6!

ps. de vetgedukte stukken tekst zijn de dingen die JIJ moet intypen.

Marjoootje,

Mag ik hieruit opmaken dat het gelukt is.

Geplaatst door puppie
dos box openen dan intypen

print c:\document.prn

dan een enter en kijken wat er gebeurd.

voor document voer je natuurlijk de naam van jouw document in.

pasja was alweer eerder.:eek:

Gewoon op de knop klikken reageer op bericht.
Dan krijgen wij een mailtje en dan leze we het wel.

oftwel:

Knop "reageer op bericht"

typ in het verschijnende grote grijze vak de tekst die je kwijt wilt (blijf van alle andere buttons / invoegvelden / vakjes op het scherm af!!!)

..... en druk tot slot op "plaats bericht".

Als je dat goed beheerst, kun je wat gaan experimenteren met andere leuke drukknopjes op die pagina.......... ;) :D

Het is mij nog niet gelukt. Het probleem is als volgt. Ik heb een nieuwe laptop en daar kan ik mijn printer niet op aansluiten. Heb een 19 pints kabel aansluiting nodig en kan niet in deze laptop. Maar de printer past wel op mijn oude laptop. Heb daar windows ME. Maar alles wat ik probeer lukt niet. ook niet het commando in MS DOS c:\mijn documenten\(bestandsnaam).prn. Heb uiteraard eerst het document gekopiëerd naar mijn oude laptop in c:\mijn documenten.
Wel bedankt voor alle moeite en sorry dat ik niet meteen kon reageren. Ik blijf oefenen. Bedankt Sasja en Buddy.

Windows ME is misschien nog wel beter voor het oude DOS dan XP.

ME had nog een echte DOS omgeving. Als het niet lukt op een van de hierboven omschreven methodes, dan moet het bestandje corrupt zijn.

Met het DOS commando PRINT, kun je zo'n beetje alles wat los en vast zit printen (voor zover het tenminste een "echt" tekstbestandje is..........)

Bedankt Puppy en Pasja.
het commando:
print (bestandsnaam).prn in het bestand
c:\mijn documenten werkt niet. De printer werkt wel want ik heb in Word wel een document geprint.

Kan je het het inzippen en hier als bijlage plaatsen ? Dan kijk ik ernaar. (Ik neem tenminste aan dat een internet artikel geen prive / gevoelige informatie bevat.....?)

Pasja,
Je mag best wel weten wat ik wilde printen.
Van internet een recept opgehaald op de pagina van life and cooking van RTL4. Dat zal toch wel legaal zijn?

PS Ik moet steeds opnieuw inloggen. Klopt dat?

Marjoootje,

Je hebt wel een spatie tussen print en c:\.........

Ik heb een recept afgehaald van
www.lifeandcooking.nl
recepten
preitaartje
geprint naar bestand
als preitaartje.prn gekopiëerd naar oude laptop met windows ME
staat nu onder c:\mijn documenten
in ms dos het commando cd mijn documenten.
Sta in c:\mijn documenten
opdracht: "print preitaartje.prn" en dan enter

Kijk eens naar de bijlage (kostte me 5,5 seconden om het te kopieren vanaf die site naar WinWord) ;) :D

Nu is het dus een gewoon Word bestand geworden.......

Tip : sleep met je muis over de tekst en de plaatjes op die site, alles wordt "blauw", klik rechts en kies voor "kopieren", open Winword en....... plakken maar.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan