Printen met 2 verschillende routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

MSLIM2

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2013
Berichten
62
Goedemiddag,

Heb thuis een printer staan die via een kabel internet krijgt van een router.

nu heb ik 2 type routers staan.

1 daarvan komt van Ziggo (geloof van Cisco) en de andere heb ik toen bijgekocht om mijn wifi netwerk uit te breiden en die is van TP-Link.

Nu is het zo dat mijn computer op de ziggo router is aangesloten en mijn printer op de TP-link router.

Nu wil ik toch vanaf mijn PC kunnen printen.

Heb al gekeken of ik de printer kon vinden, maar dit was helaas niet het geval.

Is er een mogelijkheid waardoor ik toch de printer kan zien via beide routers?


MVG
 
Bij de tweede router DHCP uitschakelen en je problemen zijn volgens mij opgelost
 
geprobeerd, maar geen resultaat.

De router van ziggo is de cisco epc3925.

Het is een modem en router in 1 ben ik achtergekomen.
En de tp link is de AC 1750.

Misschien dat dat helpt.
 
De eerste is de ziggo, in jou geval de cisco.
Ik heb dan wel geen tp link maar het zou hier op moeten lijken wat de woorden aangaat:
DHCP uit.jpg

De range moet wel overal hetzelfde zijn: bv 198,168,1,x
x kan in principe tussen 1 en 255 liggen, maar dat is ook weer afhankelijk van de instellingen van de router.
 
Er wordt van alles geroepen over het uitschakelen van DHCP, oftewel het degraderen van een router naar een accesspoint/switch, maar daar hoort wel bij dat daarna de kabel uit de WAN/Internet aansluiting van de zelf aangeschafte router (=TPLINK) wordt gehaald en wordt gestopt in 1 van de 4 LAN aansluitingen van die zelf aangeschafte router (=TPLINK), zodat nu 1 van de 4 LAN aansluitingen van de zelf aangeschafte router aangesloten is met de routermodem die er voor staat (=EPC3925).

Verder: Stel dat je niets wilt aanpassen (dus de TP-Link niet ombouwen naar accesspoint/switch), dan moet je op de TP-Link portforwarding doen van poort 9100 naar het ip-adres van de printer.
Op de computer moet je daarna de printer toevoegen op een nieuwe lokale poort ("Standard TCP/IP Port") die als ip-adres heeft het WAN ip-adres van de TP-Link router. Dat zal een 192.168.178.x ip-adres zijn, maar niet 192.168.178.1 (want die is van de EPC3925).
Dus, wat heb je nodig?
a. Het ip-adres van de printer (voor portforwarding in de TP-Link)
b. Het WAN ip-adres van de TP-Link (voor het toevoegen van de printer op de computer).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties
Daar is hij weer met zijn scherpe geest!:thumb:
Klopt van die kabeltjes, Is voor mij zo logisch als wat dat ik er niet meer bij stilgestaan had.
 
We zijn al een dikke week verder, nu.

@MSLIM2: Zijn er resultaten terug te melden van de gegeven tips?

Tijs.
 
Excuus dat ik een tijd niks heb laten horen, ben nogal druk laatste tijd.

Heb geprobeerd om de tip port forwarding te realiseren, maar dat is tot op heden nog niet gelukt.

Bijgevoegd 2 foto's met de instellingen die ik nu heb toegepast.Port Forwarding.jpgWan adress router.jpg

Weet niet precies waar ik port forwarding moet toepassen, heb een kopje forwarding met daaronder 4 opties (Virtual Server, Port Trigger, DMZ en UPnP).
Zelf weet ik niet welke ik moet hebben.

Hopelijk weten jullie nu meer.

MVG
 
Bedankt voor de duidelijke, relevante informatie in je schermafdrukken. :) Zelden krijgen we meteen de relevante informatie aangeleverd hier op het forum, dus dank.

Eerste wat je moet gaan doen is in de TP-Link router bij Virtual Server in de portforwarding de Internal port op 9100 zetten, want zoals het nu staat is het verkeerd ingesteld. Je moet namelijk bereiken dat op de TP-LINK de externe poort 9100 wordt geportforward naar poort 9100 van de printer (niet naar poort 1 etc.).

Daarna kun je een paar dingen gaan testen:
a. Installeer op je Ziggo wifi-verbonden pc de telnet-client:
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> appwiz.cpl
Klik op Windows onderdelen toevoegen en verwijderen (in de linker kantlijn).
Zoek de Telnet-client op en zet het vinkje. Klik op OK.
Dan testen of de portforwarding werkt:
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> cmd.exe
telnet 192.168.178.17 9100
Wordt het CMD-venster zwart (cursor linksboven en de rest zwart) dan is de printer vanaf die pc bereikbaar op ip-adres 192.168.178.17
Je hoeft dan ook niet meer naar b. te kijken.
b. Check (via een uitdraai van de netwerk-instellingen) op de printer of die inderdaad 192.168.0.103 heeft.
Indien niet, pas de porforwarding in de TP-LINK aan naar het juiste ip-adres. Doe weer de test van a. om te zien of alles in orde is.
c. Stel dat de telnet test werkt, dan op die pc de printer toevoegen. Zoals gezegd moet je aangeven dat het een lokale printer betreft, en je moet het koppelen aan een nieuwe Standaard TCP/IP poort, die de waarde van het WAN ip-adres van de TP-LINK moet hebben. Vul dus in, als ip-adres van die nieuwe poort: 192.168.178.17
Kies de juiste printer erbij uit het lijstje van Windows. Heeft die 'm niet, kies dan even Algemeen -> Generic / Text Only
Je hebt dan alvast een goed gekoppelde printer. Je moet dan de driver gaan installeren vanuit Internet en zodra dat gedaan is, de "Eigenschappen van printer" opvragen van de nieuwe Generic / Text Only printer en in tabblad Geavanceerd bij Stuurprogramma kiezen voor de nieuwe driver, daarna in het tabblad Algemeen de naam aanpassen van de printer en dan op OK klikken. Het zou dan moeten werken.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ja!!

Het is gelukt!

Heb nu de juiste instellingen toegepast en op beide routers een testpagina geprint en deze kwam er netjes uit.

Hartelijk dank voor alle hulp en de snelle reacties. Ideale site dit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan