Printen met laptops draadloos help

Status
Niet open voor verdere reacties.

Samert

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2007
Beste Mensen

Ik heb de volgende vraag:

Ik heb een router die met de kabel is verbonden naar PC1 en PC1 is verbonden met (ook kabel) met de printer.

Ik heb daarnaast 2 laptops. Ik zou op die laptops graag willen printen. Maar die laptops die zijn niet verbonden met de printer met een kabel? Kan dit draadloos? Hoe kan ik dit oplossen.

MVG Samert

Je zal op die vaste pc de printer moeten delen. Op die manier kan je via die computer printen vanop de laptops die wel een draadloze verbinding moeten hebben met het netwerk. Nadeel is wel dat de vaste computer moet aanstaan als je wilt printen vanop de laptops.

Hoe je de printer moet delen verschilt nogal van besturingsysteem, dus vermeld dat even.

Laatst bewerkt:
Het besturingsysteem is windows xp, is het niet noodzakelijk om een server te draaien?

Je zal op die vaste pc de printer moeten delen. Op die manier kan je via die computer printen vanop de laptops die wel een draadloze verbinding moeten hebben met het netwerk. Nadeel is wel dat de vaste computer moet aanstaan als je wilt printen vanop de laptops.

Hoe je de printer moet delen verschilt nogal van besturingsysteem, dus vermeld dat even.

Nee, daarvoor moet je geen server draaien, de pc moet wel aanliggen als je wil printen.

Voor de printer te delen in Windows XP doe je het volgende: Start > Configuratiescherm > Printers en faxapparaten > Rechts klikken op printer die je wil delen > Delen > Deze printer delen aanvinken.

Op de laptops kun je dan op een van volgende manieren de gedeelde printer toevoegen:

Windows XP: Start > Configuratiescherm > Printers en faxapparaten > Een printer toevoegen > Wizard volgen en kiezen voor een netwerkprinter > Zoeken naar de printer die je zonet gedeeld hebt.

Windows 7: Start > Configuratiescherm > Hardware en geluiden > Apparaten en printers > Een printer toevoegen > Wizard volgen en kiezen voor een netwerkprinter > Zoeken naar de printer die je zonet gedeeld hebt.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met de pc moet wel aanliggen? je bedoeld hij moet aanstaan? Moet ik dan niets configureren in de router zelf?

Nee, daarvoor moet je geen server draaien, de pc moet wel aanliggen als je wil printen.

Voor de printer te delen in Windows XP doe je het volgende: Start > Configuratiescherm > Printers en faxapparaten > Rechts klikken op printer die je wil delen > Delen > Deze printer delen aanvinken.

Op de laptops kun je dan op een van volgende manieren de gedeelde printer toevoegen:

Windows XP: Start > Configuratiescherm > Printers en faxapparaten > Een printer toevoegen > Wizard volgen en kiezen voor een netwerkprinter > Zoeken naar de printer die je zonet gedeeld hebt.

Windows 7: Start > Configuratiescherm > Hardware en geluiden > Apparaten en printers > Een printer toevoegen > Wizard volgen en kiezen voor een netwerkprinter > Zoeken naar de printer die je zonet gedeeld hebt.

Beste man

De laptops zijn vista heb je enig idee hoe het moet bij vista om de printer te vinden die ik heb gedeeld?
MVG Samert

Wat bedoel je met de pc moet wel aanliggen? je bedoeld hij moet aanstaan? Moet ik dan niets configureren in de router zelf?

De vaste pc moet inderdaad aanstaan om te kunnen printen. In de router moet er normaal niets geconfigureerd worden.
Ik heb momenteel geen vista staan, maar ik denk dat de manier van werken ongeveer dezelfde is als bij windows 7.

De beste oplossing is een router met (usb)printserver. Software voor de printer op alle pc’s installeren en je kan vanaf elke pc printen zonder dat er een extra pc moet aanliggen. Zelf gebruik ik een Canon iP 3300 printer en dat werkt prima.

Wat samcappelle05 is goed. Dat is de meest eenvoudige manier om een printer te delen. Het nadeel is dat de pc waarmee de printer is verbonden aan moet staan.
Wel nog even een aanvulling op de manier die wordt beschreven: Eerst een netwerkje maken. Maak bij alle computers de Werkgroep naam hetzelfde. Bij XP-home is dat nu MSHOME en bij XP-pro is dat nu WORKGROUP. Verander dat in bijv. SAMERTSNET. Volg dan de stappen van samcappelle05 en het zou moeten werken.
Succes.
Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan