• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Printen tot aan de rand van A4 in Excel (SEPA overschrijving)

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Ik wil een kleine tool maken in Excel waarbij gegevens van een overschrijving kunnen geprint worden op een voorgedrukt overschrijvingsformulier zoals het deze:

rood.PNG

Op zich niet zo moeilijk, alleen een kwestie dacht ik van de cellen mooi uit te lijnen met de vakjes op het formulier.

Alleen kom ik tot de vaststelling dat de uiterst rechtse vakjes, van het in te vullen bedrag, heel dicht bij de rand staan. Zelfs als ik in Excel rechtermarge 0 cm neem, blijft Excel ongeveer 1 cm van de rand van het papier.

Is hier een oplossing voor? Of is die marge gewoon onontkoombaar in Excel?

Helpt landscape printen ook misschien?

Dat is geen optie. Het formulier waar ik op moet printen, heeft drie van die formulieren op één A4, dus het moet absoluut portrait zijn.

Dan is het papier te smal.

Ja klopt, zoals je hierboven ziet, het bedrag-gedeelte komt zeer dicht bij de rand, dat is nu eenmaal hoe de formulieren voorgedrukt zijn. Het formaat is exact hetzelfde als A4.

Maar er is dus in Excel geen manier om tot aan de rand te printen? 't Is te zeggen, in de praktijk staat het uiterst rechtse vakje ongeveer 5 mm van de rand. Maar ook dat kan Excel klaarblijkelijk niet aan....

Plaats eens het bestand met zo'n overschrijvingsformulier.
Niet dat ik de hele avond ga zitten printen hoor.

A4 = 29.7*21 cm en is te smal
aanmaak van een alternatieve papiermaat van 29.7*22 cm binnen excel
misschien iets doen dat die papiermaat ook in dezelfde printerlade zit ???
afdrukken, klaar

te simpel gedacht ?

ongeveer 5 mm van de rand
papersize letter is 6 mm breder, volstaat dat ? (8-1/2 in. x 11 in.)
vermoedelijk krijg je dan 3 mm links en 3 mm rechts, dus is de winst maar 3 mm.
PageSetup.PaperSize xlPaperLetter (of 1)

Andere vraag, wie gebruikt er eigenlijk nog zo'n voorgedrukt formulier ? <1% ? Of ben ik een nerd ?

Laatst bewerkt:
Een groter formaat zou kunnen lukken, ga ik eens proberen.

En je zou er inderdaad van schrikken hoeveel niet-natuurlijke personen zo'n voorgedrukt formulier nog gebruiken ;) (denk bv. aan het Rode Kruis in Vlaanderen)

Zelf heb ik zoiets nooit gebruikt.

andere optie, als ik binnen in mijn papierlade (van een HP ENVY 5540) kijk, dan kan ik de zijdelingse geleiding wat aanpassen (links en rechts tegelijkertijd).
Op die manier krijg ik ongeveer 1 cm speling.
Als ik nu die geleiding volledig open zet en op die manier alle speling krijg en daarna alle (blanco) papier helemaal links invoer in de lade, dan heb ik toch ook zoveel ruimte naar rechts gewonnen. (of omgekeerd)
Handige Harry-oplossing ?

Laatst bewerkt:
Ook letter size is te smal :( Het lijkt er op dat dit niet gaat lukken. Ik heb ook al gedacht aan tekstvelden (vanuit formulieren), maar ook die lijken niet te kunnen ontsnapen aan de harde marge van Excel....

andere optie, als ik binnen in mijn papierlade (van een HP ENVY 5540) kijk, dan kan ik de zijdelingse geleiding wat aanpassen (links en rechts tegelijkertijd).
Op die manier krijg ik ongeveer 1 cm speling.
Als ik nu die geleiding volledig open zet en op die manier alle speling krijg en daarna alle (blanco) papier helemaal links invoer in de lade, dan heb ik toch ook zoveel ruimte naar rechts gewonnen.
Handige Harry-oplossing ?

Dat zou ik zelf inderdaad ook zo gedaan hebben, maar het is een tool die verspreid gaat moeten worden binnen het bedrijf. Dus geen oplossing die je naar 1000 mensen kunt uitrollen....

Misschien kan ik iets proberen via Access en een report of zo.

Die site had ik al gevonden, maar daar staat niets op dat mij helpt. Zelfs als ik de marges op 0 zet, kom ik niet tot aan de effectieve bladrand...

Helemaal tot de rand printen zal nooit lukken : dat kan een printer immers 'materieel' in veel gevallen gewoon niet ...
En wat je ook uitvlooit met aangepaste marges de printerdriver zal er altijd - vertrekkende vanuit het gekozen papierformaat - een minimale marge op toepassen.
Vanuit het standpunt van printerproducenten gewoon een veiligheidsmarge om te vermijden dat ze naast het papier printen, met alle gevolgen van dien voor het toestel.

Digicafee zou het wel eens correct voor kunnen hebben.
Is dit een losse overschrijving of is ze het onderste deel van een voorgedrukt A4-tje ?
Als de laatste 2 cijfers iets meer naar binnen zouden worden gedrukt, wie heeft daar dan last van ?
Bovendien zou je het probleem nog iets kunnen verkleinen door het 1e cijfer na de komma nog netjes binnen zijn vakje te printen en het 2e dan op het randje.
Misschien niet werken met cellen maar met 1 cel voor een ganse regel en kiezen voor een lettertype met een vaste afstand (true type?)

99% gebruikt dit document toch niet.
Dat ene percent die dat wel zou doen, hoe doen die dat dan wel ?
Geven ze die binnen bij een bank, dan kan de bankbediende daar mee uit de voeten.
Maken ze er met hun smartphone een foto van en betalen ze het zo via een app, dan kan die optie problemen opleveren voor het 2e cijfer na de komma.
Het Vlaamse Rode Kruis vraagt toch ook geen bijdragen met 2 cijfers na de komma ?

Denk er nog eens hard over na, na het lezen en deels counteren van de hierboven aangehaalde problemen + oplossing, als je dan 100 dergelijke formulieren afgedrukt hebt, bij hoeveel van je klanten heb je dan problemen ?

Ik was zonet wat betalingen aan het doen en 1 en ander nader bekeken.
Formulier gemeentebelasting Alveringem, bedrag, rekeningnummer, BIC, gegevens begunstigde, mededeling, ...
Eigenlijk is er niets netjes uitgelijnd !
Katholieker zijn dan de paus ?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kan je printer foto's tot op de rand printen (borderless printing)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan