Printen van domain PC naar printer aan workgroup PC?

• Onderwerp starter Onderwerp starter N354
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

N354

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2004
Hoi,

Mijn wens is om met mijn zakelijke laptop via mijn privé-WLAN te kunnen printen op een All-in-One die aan de USB-poort van mijn privé-desktop hangt. De desktop hangt ook in hetzelfde WLAN.

Volgens degene die mijn WLAN geïnstalleerd heeft is mijn vraag in technotaal: hoe kan ik van een domain PC via m´n WLAN naar een printer aan een workgroup PC printen? Samen komen we er niet uit en weten we niet of het überhaupt kan.

Als iemand een antwoord in kaboutertaal weet, graag!

Met vriendelijke groeten,
Joop

Wlan is een term die wordt gebruikt bij grote LAN's (Wide lan) ik begrijp uit je verhaal dat je thuis een klein netwerkje hebt.

Als je de printer op de PC correct hebt geïnstalleerd en gedeeld probeer dan dit op de laptop:

Rechtermuisknop op "netwerkomgeving" of "mijn netwerklocaties" (afhankelijk van de windowsversies) en kies "zoeken naar computer". Type de computernaam in van de PC waaraan de printer hangt. Zodra de computer gevonden is dubbelklik je op het icoontje van die PC. Je ziet de gedeelde printer staan. Rechtermuisknop op de printer en kiezen voor "installeren".

Geplaatst door Tiborv
Wlan is een term die wordt gebruikt bij grote LAN's (Wide lan) ik begrijp uit je verhaal dat je thuis een klein netwerkje hebt.

Als je de printer op de PC correct hebt geïnstalleerd en gedeeld probeer dan dit op de laptop:

Rechtermuisknop op "netwerkomgeving" of "mijn netwerklocaties" (afhankelijk van de windowsversies) en kies "zoeken naar computer". Type de computernaam in van de PC waaraan de printer hangt. Zodra de computer gevonden is dubbelklik je op het icoontje van die PC. Je ziet de gedeelde printer staan. Rechtermuisknop op de printer en kiezen voor "installeren".

Haha, inderdaad, ik heb slechts een mini wireless LAN. De "w" was van wireless. Bedankt voor de correctie.

Ik heb je raad gevolgd, maar de laptop kan de desktop al niet vinden. Laat staan de printer er achter. De printer heb ik overigens wel gedeeld 8ff nog een keertje gechecked). Ik denk dat het komt omdat de laptop als domein het domein van m´n werkgever heeft. Hoe haak ik een laptop met een vreemd domein aan mijn privé-werkgroep? Of is mijn redenatie onjuist?

Als de laptop niet in het netwerk van je werk zit dan is deze niet verbonden met een domein. De laptop is dan lid van een werkgroep.

Het is makkelijk als alle computers in dezelfde werkgroep zitten, maar noodzakelijk is dit absoluut niet.

Door op computernaam te zoeken zou je de PC moeten vinden.

Kun je via de opdracht "PING" (Start > uitvoeren > CMD [enter] en dan in de DOS-box : PING <computernaam> )de computer 'zien'?

Geplaatst door Tiborv
Als de laptop niet in het netwerk van je werk zit dan is deze niet verbonden met een domein. De laptop is dan lid van een werkgroep.

Het is makkelijk als alle computers in dezelfde werkgroep zitten, maar noodzakelijk is dit absoluut niet.

Door op computernaam te zoeken zou je de PC moeten vinden.

Kun je via de opdracht "PING" (Start > uitvoeren > CMD [enter] en dan in de DOS-box : PING <computernaam> )de computer 'zien'?

nee, niks te zien. ik heb gepingd met computernaam en ip adress

De IP-adressen moeten wel binnen dezelfde range (subnet) zitten, anders werkt het niet.

Voorbeeld: PC1 heeft 192.168.1.2 met subnetmasker 255.255.255.0, de laptop zal dan een ip-adres 192.168.1.x moet hebben (x is een getal tussen de 1 en 254) die nog niet in gebruik is.

Geplaatst door Tiborv
De IP-adressen moeten wel binnen dezelfde range (subnet) zitten, anders werkt het niet.

Voorbeeld: PC1 heeft 192.168.1.2 met subnetmasker 255.255.255.0, de laptop zal dan een ip-adres 192.168.1.x moet hebben (x is een getal tussen de 1 en 254) die nog niet in gebruik is.

ff gecheckt via IPConfig/All op laptop. De desktop en de laptop zitten allebei in de reeks 10.0.0.XXX en de "xxx" zijn verschillend.

Geplaatst door N354

ff gecheckt via IPConfig/All op laptop. De desktop en de laptop zitten allebei in de reeks 10.0.0.XXX en de "xxx" zijn verschillend.

Slim, slim... ik had Zone alarm op de desktop nog aanstaan. nu kan ik de desktop wel pingen vanaf m´n laptop

Kun je wel de IP-nummers pingen? Als dat ook niet lukt is er wat fout met de verbinding. (Ping 10.0.0.x)

Hoe heb je de verbinding gemaakt?

Dan zal het zoeken naar computernamen ook wel lukken?

Geplaatst door N354

Slim, slim... ik had Zone alarm op de desktop nog aanstaan. nu kan ik de desktop wel pingen vanaf m´n laptop

ik ben je eerste hint aan het uitvoeren en stuit nu op een tekort aan drivers. Ik laat zo weer van me horen

Geplaatst door N354

ik ben je eerste hint aan het uitvoeren en stuit nu op een tekort aan drivers. Ik laat zo weer van me horen

BINGO! harstikke bedankt voor je snelle en goede hint! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan