Printen van grafiek in report

Status
Niet open voor verdere reacties.

mauricebraam

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jul 2010
Hoi allen,

Ik heb een probleem met het printen van een grafiek in een report.
Graag wil ik van een tabel een grafiek plotten via een report(om deze uit te kunnen printen) en dat lukt goed.
Als ik de header van het report statisch is, maakt/print access het report 1 keer uit. Bijna wat ik wil.
Het liefste wil ik dat de header dynamisch is, en als ik dat doe, dan maakt access de grafiek niet 1 keer. Maar net zovaak als dat er rijen in de tabel staan, waar de data instaat.

De reden van de dynamische header is dat ik de tabel vul met een type systeem via een query uit een tabel met verschillende type systemen en teveel informatie.
Als ik de header niet dynamisch maak, dan moet ik een stuk of 12 verschillende reports maken.(wat veel werk is en veel plaats kost)

Kan iemand mij hier een oplossing voor bieden.
Zelf denk ik dat er in de properties ergens wel een instelling moet zijn, die er voor zorgt dat de grafiek maar 1 keer gemaakt wordt i.p.v 200 keer.

Greetz,

Maurice Braam

Hallo Maurice,

Het heeft niet zoveel met instellingen te maken, als met de manier waarop je de grafieken wilt zien. Als je geen 'dynamische' kop gebruikt, worden alle gegevens (records) gebruikt voor je rapport of grafiek. Eigenlijk wil je dat ook niet, want je wilt 12 rapporten zien, die dus zijn gebaseerd op een bepaald Veld.
Voor dit specifieke veld zul je een Groepskoptekst en/of Voettekst moeten maken met de knop <Totalen en Groeperen>. De tekst die je vervolgens als Koptekst hebt gebruikt, zet je vervolgens in de Groepskoptekst; waarschijnlijk zul je nog wat moeten stoeien met de opties Groep Bijeenhouden, Pagina-einde om alles helemaal op orde te krijgen.

Hallo OctaFish,

Dank je voor de reactie... maar t geft niet echt een antwoord op mijn vraag.
Ik wil nl wel maar 1 grafiek/report per keer printen. En in de tabel waar ik de grafiek van maak, staat maar 1 type in. Ze zijn al gesorteerd door de query die ik gebruik. zie tabellen

Hoofd tabel na query tabel 2
type tijd type tijd
1 10 1 10
2 8 1 8
1 8
3 15

Nu wil ik als titel van de grafiek: " Tijd (type 1)". maar als ik in de query type 2 selecteer dan moet de titel zijn: " Tijd (type2)"
Maar als ik de titel dynamisch maak, dan wordt de grafiek het aantal keren gemaakt aan het aantal rijen in de 2e tabel. En dat is net niet de bedoeling, want ik wil maar 1 grafiek per type maken.
Om de titel dynamisch te maken, selecteer ik bij de record source van het report: tabel 2. Met gevolg te veel grafieken. Maar als ik 'record source' leeg laat dan krijg ik 1 grafiek.

Hopelijk kan je me nu iets verder helpen en is het wat duidelijker omschreven.

Alvast bedankt!!!

Greetz,

Maurice Braam

Ik snap het toch niet helemaal, vrees ik.... Wat bedoel je eigenlijk met 'dynamisch maken'? Hoe doe je dat nu? En hoe moet ik de query zien? Want ik zie twee keer de kolommen terugkomen: "type tijd type tijd".
De ene keer wel met een waarde, de andere keer niet... Niet echt een layout waar ik veel van snap, qua veldnamen.
Een titel van een grafiek is meestal een Label, en labels zijn in beginsel vaste tekst, dus niet dynamisch. Als je titels wilt die zich aanpassen aan de inhoud van een query, dan zul je dus een tekstvak moeten gebruiken. En ik zie in je query geen tekstvak terug met een waarde die je als titel kunt gebruiken.
Je kunt proberen in je query een extra veld te maken met de formule Titel:"Typ hier de titel".
In je query wordt deze tekst dan bij elke record herhaald, wat op zichzelf niet zo zinnig is. Maar in je rapport heb je er nu een veld [Titel] bij, en dat kun je als titel voor je grafiek gebruiken. De tekst die hij laat zien is in dit voorbeeld: "Typ hier de titel".

Op zich zou het overigens een stuk makkelijker voor ons zijn als je een voorbeeldje kan maken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan