Printen vanaf een draadloze laptop op een remote printer

Status
Niet open voor verdere reacties.

hanskraan

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Hoe krijg je voor elkaar om een document te printen dat op een laptop staat welke via een draadloze verbinding met een modem/router verbonden is. Op diezelfde modem router is ook een desktop computer aangesloten die via een USB interfacet met de printer verbonden is. Wat heb ik nu nodig om te kunnen printen. De laptop werkt met OS Windows XP en de Desk top Windows Vista.
Ik ben blij met een goed advies

Netwerkprinter

Een oplossing zou kunnen zijn om een netwerkprinter te maken.
- Klik op je desktop met rechter muistoets op delen
- Lees even de instructies in dit scherm en ook de waarschuwingen.

- Om de printer te vinden heb je de computernaam nodig van je desktop.
- Die kun je vinden d.m.v. met de rechter muistoets op deze computer te klikken (op de desktop)

- Klik vanaf je laptop op start en vervolgens op uitvoeren.
- Type in het vak \\computernaam
- Klik met de rechter muistoets op de printer en klik op verbinden.

Een oplossing zou kunnen zijn om een netwerkprinter te maken.
- Klik op je desktop met rechter muistoets op delen
- Lees even de instructies in dit scherm en ook de waarschuwingen.

- Om de printer te vinden heb je de computernaam nodig van je desktop.
- Die kun je vinden d.m.v. met de rechter muistoets op deze computer te klikken (op de desktop)

- Klik vanaf je laptop op start en vervolgens op uitvoeren.
- Type in het vak \\computernaam
- Klik met de rechter muistoets op de printer en klik op verbinden.

Helaas vind ik door klikken met de rechtermuisknop op het bureaublad niet "delen" Ook niet in de verkenner onder Bureaublad. Op de desktop computer met Windows Vista heb ik inmiddels wel gevonden onder Configuratiebeheer->Netwerk de naam van de Desktop Computer en daaronder de map met printers. In die map staat de printer vermeld die ik voor beide computers (desktop en laptop) wil gebruiken.In het Netwerkcentrum staat inmiddels ook achter Printers delen: "Delen van Printers" Ingeschakeld.

Op de laptop verschijnt bij het invullen in het invoerveld en van de naam \\Desktop Computer in Start ->Uitvoeren en op Enter drukken de mededeling: "Kan netwerkpad niet vinden".
Nog even voor de duidelijkheid. Beide computers zijn met het modem/router Davolink type DV2020 van Tele2 verbonden. De laptop draadloos en de desktop met draad
Wat doe ik nu verkeerd?

ik zit eigenlijk in dezelfde situatie maaar je moet volgens mij wel je software instaleren van je printer op je laptop..
Bij mij lukt dat helaas niet omdat er geen vista software beschikbaar is

ik zit eigenlijk in dezelfde situatie maaar je moet volgens mij wel je software instaleren van je printer op je laptop..
Bij mij lukt dat helaas niet omdat er geen vista software beschikbaar is

Dat is gebeurd, echter dat verschaft nog steeds geen oplossing. Wie helpt?

Dat is gebeurd, echter dat verschaft nog steeds geen oplossing. Wie helpt?

Hallo Helpmij,
Ik doe nogmaals een beroep op hulp om mijn probleem op te lossen. In het kort zet ik mijn vraag nogmaals uiteen
Ik heb een laptop draadloos verbonden met een Tele 2 modem-router DAVOLINK type DV2020 en een desktop computer bedraad met dezelfde modem-router verbonden. Via een USB poort van de Desktop is een printer Canon iP4300 aangesloten. Hoe krijg je nu voor elkaar dat documenten opgeslagen op de laptop uitgeprint worden. De laptop werkt met XP Home Edition SP3, de desktop met Vista Home Premium SP1. De werkgroep is voor beide op dezelfde naam ingesteld. De naam van de computers alsmede het IP adressen zijn verschillend.
Wie helpt? Bij voorbaat mijn dank

Hoi,

Check eerst eens of je IP adressen in hetzelfde subnet zitten. Kan je vanuit de ene PC de andere pingen en vice versa?

Hoi,

Check eerst eens of je IP adressen in hetzelfde subnet zitten. Kan je vanuit de ene PC de andere pingen en vice versa?

Ping geeft het volgende resultaat:
Van Desktop naar Davolink modem router: 0% verlies
Van Desktop naar Laptop: 0% verlies
Van Desktop naar Desktop: 0% verlies

Van Laptop naar Davolink modem-router: 0% verlies
Van Laptop naar Laptop: Time out, 100% verlies
Van Laptop naar Desktop: Time out, 100% verlies

Als subnet hetzelfde is als Subnetmasker dan is voor de modem -router DV2020, de laptop en de desktop het Subnetmasker voor alle drie: 255.255.255.0

Volgens mij zitten de IP adressen wel allemaal in hetzelfde subnet, maar ik ben er niet zeker van. Waar kan je dat controleren?

Laatst bewerkt:
Na 2 weken knoeien en proberen is het nu eindelijk gelukt om een bestand op mijn laptop (met OS Widows XP), draadloos verbonden met de Tele2 modem router, te printen. De printer is verbonden via een USB poort met de desktop computer (met OS Windows Vista) die met een UTP kabel verbonden is met dezelfde Tele2 modem router. Ik heb de volgende stappen doorlopen (Het is mij niet duidelijk of alle stappen echt noodzakelijk zijn)
1) Tele2 modem router van telefoonaansluiting losgekoppeld
2) "Harde" reset gegeven aan Tele2 modem router (aan de achterzijde op het verzonken knopje)
3) Modem router spanningsloos gemaakt gedurende 5 minuten
4) Tele2 modem weer ingeschakeld en nadat de modem router weer gereed was (groene LEDjes aan of knipprend) alle instellingen op het Tele2 modem teruggezet
5) Laptop met een UTP kabel met Tele2 modem router verbonden
6) Netwerk wizard op de laptop gestart
7) Werkgroep naam voor beide computers gelijk- en de naam van beide computers ongelijk gemaakt
8) In box Start -->Uitvoeren de naam van de desktop computer op de laptop ingevuld met bijbehorende backslashes
9) Word gestart en een document geladen op de laptop
10) Afdrukken gestart in Word en op knop Printer zoeken.... gedrukt. (Zowaar ik kreeg toen niet de mededeling "Kan netwerkpad niet vinden")
11) In de lijst van printers de juiste printer geselecteerd.
12) Op Ok gedrukt en toen startte de printer tot mijn verbazing.
13) Vervolgens de UTP kabel tussen laptop en Tele2modem router losgekoppeld en netwerkadapter weer geplaatst in de laptop en gecontroleerd of er een draadloze verbinding was tussen laptop en Tele2 modem router
14) Punt 6 t/m 12 herhaald maar nu voor een draadloosnetwerk.
En..... het werkt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan