printen vanaf thin client

Status
Niet open voor verdere reacties.

puppie

Supermoderator
Forumleiding
Supermoderator
Lid geworden
19 mrt 2003
Besturingssysteem
MacOS Sonema 14.6.1
Office versie
Mac heeft geen office
De situatie:
SBS2003 server compleet ingericht
Terminal server Windows enterprise 2003 server.
zyxel router die vpn tunnel opzet met 2 buitenlocaties
per buitenlocatie:
1 thin client aangesloten op zyxel vpn router
Op dezelfde router een printer kopieer aangesloten ( ip is te pingen)

De thin client maakt verbinding met de terminal server en zo kan men bij de programma's en documenten. Documenten staan op sbs server
Op de sbs server zijn ook de printers - kopieer geïnstalleerd.

Als ik als administrator inlog kan ik printen waar ik maar wil.
Maar log ik als gebruiker in dan zegt de printer, afdrukken, maar deze komt nergens uit....

Iemand een idee waar ik dit ergens in de instellingen kan vinden.
Het zal een beveiliging instelling zijn maar waar.....

Hier ontbreekt de nodige informatie:
1. Hoe loggen de gebruikers in? Op het Windows-domein of 'lokaal' op de Terminal server?
2. Hoe stel je (netwerk-)printers ter beschikking aan de gebruikers? Via een login-script of anderszins?
3. Waar staan de netwerkprinters aangemaakt? Op de Terminal server of op de SBSserver?
4. M.b.t. beveiliging: Staat op de netwerkprinters in het tabblad Beveiliging dat Iedereen minstens Print-rechten heeft? (en bijv. Manage printers voor Administrators etc.)?
5. Erg belangrijk: Welke printer staat als Standaardprinter voor de gebruikers, en stel je dat in via een script of laat je het aan de gebruiker zelf over? Voor hetzelfde geld kiezen ze bijv. zo'n Documentprinter van Microsoft Office ipv. een netwerkprinter om naar te printen...
6. Een concreet voorbeeld van een 'gewone' gebruiker-sessie (inclusief geïnstalleerde printers, poorten van die printers, welke printer is de Standaardprinter, waar staat die printer (netwerkgewijs) etc.) zou misschien wat duidelijkheid geven waar het mogelijk mis gaat.

Tijs.

hoi ik probeer zo goed mogelijk te antwoorden.
1) terminal server lokaal
2) niet via login
3) aangemaakt op sbs maar staan ook ter beschikking op terminal
4) ja iedereen heeft print rechten
5) gebruiker mag zelf kiezen
6) gebruiker van buiten locatie (B) logt in op terminal server in ander gebouw.(A)
printer is aangemaakt op terminal server maar staat op locatie (B)
Er zijn geen printer scripts aangemaakt.
Wel voor het in loggen van de gebruikers...daarin krijgt men alleen maar toegang tot bestanden (netwerk drives)

zelf zit ik te denken ergens aan een firewall maar aangezien de admin wel kan printen....??

En het is geen documenten printer waar ik naartoe print...ik probeer zelf uit en kies zelf de printer.

hoi ik probeer zo goed mogelijk te antwoorden.
1) terminal server lokaal
[...]

Ik bedoel hier of ze op een domeinaccount inloggen of op een lokaal account dat aangemaakt is op Terminal server.
Welke is van toepassing?

Tijs.

aha ...domeinaccount.

Wat gebeurt er als een gewone gebruiker, via Eigenschappen van de printer, een voorbeeldpagina afdrukt? Komt er iets in de wachtrij van de printer te staan en op welke status staat de printer dan (offline, onderbroken, gereed etc.)?

Tijs.

voorbeeld pagina ...afgedrukt....er wordt gemeld gereed...maar het komt nergens uit.
juiste printer geselecteerd.

Hoe voegen clients hun printers toe? Via Printers en Faxapparaten -> Nieuwe printer toevoegen -> Netwerkprinter -> In active directory zoeken?

En hoe voeg jij als Administrator je 'persoonlijke' printers toe? Op bovenstaande manier?

Tijs.

de printers heb ik geïnstalleerd en staan in de map printers
waar je bij komt via printers en faxapp.
vanuit die map kunnen gebruikers kiezen.

Ik heb de printers via de software die bijgeleverd is geïnstalleerd.

Ik zou zeggen: Voeg (ingelogd op de Terminal Server als Administrator) een bepaalde printer nóg een keer toe, maar dan via Printer toevoegen -> Lokale printer (uitvinken: Plug and Play ...) -> Nieuwe poort (standaard TCP/IP poort, met het ip-adres van de printer) -> Kies een driver -> Deel de printer onder een herkenbare naam (liefst zonder spaties erin).

Draai onder Administrator een testpagina uit. Log hierna in onder een normale gebruiker, en kijk of de gedeelde printer ook daar beschikbaar is, anders even toevoegen als netwerkprinter o.b.v. \\terminalservernaam\gedeelde_printer_naam

Kijk of hiermee wel resultaten te boeken zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je advies.
Ga ik morgenvroeg even proberen.....
Kan ik ook wel vanaf huis maar ter plekke is in mijn ogen beter.
Je hoort morgen van mij of dit de oplossing is.

oplossing nog niet geprobeerd...
ziekte in de ploeg...dus dit weekend gewerkt .....
maandag weer een poging.

probleem opgelost.
Op de oude server draaide een stukje software van de printers.
smartnetmonitor heet dat en is van nashuatek...dit had ik zo overgezet......
Maar daar moesten de rechten per persoon nog in aangepast worden....
dat gedaan en zie.......printen vanaf waar je maar wilt.....

bedankt voor de input.
deze gaat als opgelost door het leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan