printen via router achter router

Status
Niet open voor verdere reacties.

laptoppertje246

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2009
Ik heb een speedtouch router met 4 aansluitingen.
Hierop 3 pc's aangesloten en de linksys router.
Op deze laatste router is pc 4 aangesloten waarop ook de printer is geïnstalleerd en een laptop (draadloos).
Ik wil graag met de eerste drie pc's kunnen printen als pc 4 aanstaat.
Als ik pc 4 rechtstreeks aansluit op de speedtouch kan ik wel printen maar dan kan dus 1 van de drie niet op internet omdat die aansluiting dan word gebruikt.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

met een switch :thumb: hiermee maak je meer inputs voor UTP

Kan ik niet iets instellen in de linksys router zodat de eerste drie computers de printer wel kunnen vinden?

ow je wilt ze de printer laten vinden ah nou dan kun je ook nog wel eens kijken of de computers in dezelfde groep zitten zoals Workgroup en Werkgroep en als het XP en Vista is wil het ook wel eens niet werken

Ja, dat kan, maar dan moet je de linksys 'ombouwen' naar een draadloze accesspoint / switch ipv. een draadloze router.

Betekent dat je de Linksys gaat veranderen, zodanig dat die met zijn LAN aansluiting op de Speedtouch wordt aangesloten ipv. via zijn WAN aansluiting. Betekent ook dat op de Linksys maar 3 apparaten bedraad kunnen worden aangesloten (tenzij je er ook nog een switch bij gebruikt), maar ik begrijp dat je momenteel maar 3 apparaten bedraad op de Linksys hebt, en dus is er geen probleem.

Je kunt je Linksys router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Speedtouch). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Speedtouch.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Speedtouch, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de Linksys instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de Speedtouch. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Speedtouch als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Speedtouch al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys met een LAN poort van de Speedtouch.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Speedtouch ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Speedtouch.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan