printer brother mfc-j6710dw

Status
Niet open voor verdere reacties.

kozzen

Gebruiker
Lid geworden
4 jun 2015
problemen met printen via een laptop wifi

Wanneer ik wens af te drukken via mijn vaste pc die aangesloten is met kabel op het netwerk, heb ik geen problemen. wanneer ik met een toestel dat draadloos in verbinding staat met het netwerk afdruk, lukt het niet.

welke instelling zou er in mijn router verkeerd staan ? of wat kan de oorzaak zijn? huidig deel ik de printer op mijn vaste pc maar dan dient deze aan te liggen om te kunnen afdrukken en niet praktisch

Laatst bewerkt:
a. Draai de statuspagina uit met de huidige ip-instellingen van de printer.
b. Voeg de printer opnieuw toe aan het "toestel" via het aangeven dat je een lokale printer wilt toevoegen, dat je een nieuwe poort maakt, namelijk een TCP/IP poort (gewoon "Generic TCP/IP poort" als om het type wordt gevraagd) met als ip-adres het ip-adres dat je bij a. voor de printer gevonden hebt. Natuurlijk ook de juiste printerdriver aangeven/kiezen die bij de printer hoort.

PS: Ik heb ook mensen gezien die op de Brother hadden ingesteld dat die alleen via USB mocht worden gebruikt. Ging om een HL-4050CDN, dus weet niet of dat ook bij jouw printer in te stellen / te kiezen is:
Gevallen over een futiliteit, op de printer staan nog wat instellingen een daarvan was input

Automatisch
USB
Netwerk

Dat stond ingesteld op USB, van het moment dat ik dat zag was het VICTORIE
Netwerk aangevinkt, geklikt op printen en het was in orde.
Daar had ik dan 3 dagen voor nodig om daar achter te komen.

Succes,

Tijs.

je moet ook voor zorgen dat er geen firewalls tussen je wifi netwerken bekabeld zitten, zoals een switch. die kunnen SOMS ook eens derpen

@pcexpert: Zie dat NU het "toestel" (via wireless) gebruik maakt van de gedeelde printer op de pc.
Er is dus geen (extra) router tussen "toestel" en pc, want anders zien ze elkaars gedeelde printers/mappen niet.

Een switch heeft geen firewall (acteert niet op IP-niveau maar enkele niveaus lager), een router heeft (vaak) wel een firewall, maar (zie eerste paragraaf) zullen pc en "toestel" van dezelfde (draadloze) router(modem) gebruik maken, er staat dus geen router/firewall tussen "toestel" en pc.

Tijs.

a. Draai de statuspagina uit met de huidige ip-instellingen van de printer.
b. Voeg de printer opnieuw toe aan het "toestel" via het aangeven dat je een lokale printer wilt toevoegen, dat je een nieuwe poort maakt, namelijk een TCP/IP poort (gewoon "Generic TCP/IP poort" als om het type wordt gevraagd) met als ip-adres het ip-adres dat je bij a. voor de printer gevonden hebt. Natuurlijk ook de juiste printerdriver aangeven/kiezen die bij de printer hoort.

PS: Ik heb ook mensen gezien die op de Brother hadden ingesteld dat die alleen via USB mocht worden gebruikt. Ging om een HL-4050CDN, dus weet niet of dat ook bij jouw printer in te stellen / te kiezen is:

Succes,

Tijs.

Probleem is tevens dat ik via mijn laptop (wifi) de brother niet kan detecteren , ook niet met manuele keuze. Staat niet in de lijst van netwerkprinters wat wel het geval is wanneer ik met kabel werk.

Ik neem aan dat wat "toestel" werd genoemd in de startposting de laptop is waar je het nu over hebt.
a. Wat zegt de statuspagina als ip-adres voor de printer?
b. Wat zegt [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig over het ip-adres van de laptop (zodra via wifi verbonden)?
c. Je bedoelde toch echt dat de vaste pc de printer deelt, waarmee het voor de laptop (als die via wifi verbonden is, niet bedraad) de laptop kan printen?

Ik heb namelijk sterk het idee dat je wifi verbinding de laptop niet verbindt met het netwerk waar de printer op staat (kan bijv. zijn dat je 2 netwerkapparaten hebt (zoals een provider routermodem en een zelf aangeschafte draadloze router) waarbij de printer niet is aangesloten aan de zelf-aangeschafte maar aan de provider routermodem.
Moet te zien zijn aan de ip-adressen die ik bij a. en b. aan je vraag: Liggen die niet in dezelfde 192.168.x.x reeks, dan is dit het geval.

Tijs.

Ik neem aan dat wat "toestel" werd genoemd in de startposting de laptop is waar je het nu over hebt.
a. Wat zegt de statuspagina als ip-adres voor de printer?
b. Wat zegt [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig over het ip-adres van de laptop (zodra via wifi verbonden)?
c. Je bedoelde toch echt dat de vaste pc de printer deelt, waarmee het voor de laptop (als die via wifi verbonden is, niet bedraad) de laptop kan printen?

Ik heb namelijk sterk het idee dat je wifi verbinding de laptop niet verbindt met het netwerk waar de printer op staat (kan bijv. zijn dat je 2 netwerkapparaten hebt (zoals een provider routermodem en een zelf aangeschafte draadloze router) waarbij de printer niet is aangesloten aan de zelf-aangeschafte maar aan de provider routermodem.
Moet te zien zijn aan de ip-adressen die ik bij a. en b. aan je vraag: Liggen die niet in dezelfde 192.168.x.x reeks, dan is dit het geval.

Tijs.

brother printer is draadloos aangesloten aan netwerk
IP adress van de brother printer is 192.168.0.100

in bijlage Dlink instellingen op het ene document zijn alle toestellen zichtbaar waaronder brother printer en tablet / laptop

Naamloos2.jpg
Naamloos.jpg

printer kan printen via mijn vaste pc met kabel aan netwerk verbonden
andere laptops tabletten kunnen enkel printen via de gedeelde printer op mijn vaste pc.

indien we op laptop de netwerkprinter (via wifi) willen rechtstreeks afdrukken gaat het niet. Wanneer ik netwerkprinter selecteer of via IP wil proberen ziet / detecteerd de laptop / tablet de printer niet. Vandaar dat ik nu afdruk via de gedeelde printer op mijn vaste pc en ik een oplossing wens te vinden zodoende mijn vaste pc niet telkenmale moet aanliggen om te kunnen printen.

Laatst bewerkt:
Ik vind het allemaal erg verwarrend, wat is het nu, een tablet of een laptop en welk OS draait er op dat toestel..?
Is betreffende printer als netwerk- of gedeelde printer aangesloten of gaat het nu over 2 verschillende printers want eerder schrijf je dat de printer via usb is aangesloten op de desktop-pc..?

Ok, dus de printer heeft ip-adres 192.168.0.100

Doe eerst even het volgende (op de laptop, verbonden via wifi): [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ping 192.168.0.100
Kijk of je succesvolle terugmeldingen krijgt.

Indien ja:
Op de laptop (verbonden via wifi): Volg mijn instructies eens m.b.t. het toevoegen van een lokale printer, en vul als ip-adres in bij de nieuw te maken/koppelen TCP/IP poort: 192.168.0.100

Tijs.

Ok, dus de printer heeft ip-adres 192.168.0.100

Doe eerst even het volgende (op de laptop, verbonden via wifi): [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ping 192.168.0.100
Kijk of je succesvolle terugmeldingen krijgt.

Indien ja:
Op de laptop (verbonden via wifi): Volg mijn instructies eens m.b.t. het toevoegen van een lokale printer, en vul als ip-adres in bij de nieuw te maken/koppelen TCP/IP poort: 192.168.0.100

Tijs.

krijg terug : unreachable

Dan is het niet hetzelfde netwerk, zo lijkt het (waar ik het al over had in mijn vorige postings).
Geef even het ip-adres van je laptop (zodra verbonden met Wifi):
Wat zegt [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig over het ip-adres van de laptop (zodra via wifi verbonden)?

Ander optie zou kunnen zijn dat je firewall instellingen hebt die zodanig dicht staan dat het daarom niet lukt. Bijv. het zou kunnen zijn dat je na het verbinden met wifi hebt aangegeven dat het een Openbaar netwerk is ipv. Thuisnetwerk. Maar eerst moeten we weten welk ip-adres de laptop heeft zodra die verbonden is met wifi.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dan is het niet hetzelfde netwerk, zo lijkt het (waar ik het al over had in mijn vorige postings).
Geef even het ip-adres van je laptop (zodra verbonden met Wifi):

Ander optie zou kunnen zijn dat je firewall instellingen hebt die zodanig dicht staan dat het daarom niet lukt. Bijv. het zou kunnen zijn dat je na het verbinden met wifi hebt aangegeven dat het een Openbaar netwerk is ipv. Thuisnetwerk. Maar eerst moeten we weten welk ip-adres de laptop heeft zodra die verbonden is met wifi.

Tijs.

zie onder detail van printer als van tablet

Naamloos.jpgNaamloos2.jpg

a. Ik vroeg (ook) om de resultaten van een ping-test (voor de derde keer, nu!). Dus waarom kom je daar niet mee? [Dat de printer 192.168.0.100 heeft dat wisten we al...]
b. Als je helemaal zeker wilt zijn (naast die ping-test) dat je vanaf de laptop kunt verbinden met de Brother, doe het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> appwiz.cpl
Kijk Windows onderdelen toevoegen en verwijderne
Vink Telnet client aan en klik op OK.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k telnet 192.168.0.100 9100
Wordt het CMD.EXE scherm zwart, met de cursor links boven, dan is er netwerktechnisch niets mis om te verbinden met de printer op die juiste poort.
Slaagt de test, dan opnieuw proberen om met mijn eerdere instructie een rechtstreekse verbinding te maken met de printer (via nieuwe TCP/IP poort die wijst naar 192.168.0.100).

Tijs.

a. Ik vroeg (ook) om de resultaten van een ping-test (voor de derde keer, nu!). Dus waarom kom je daar niet mee? [Dat de printer 192.168.0.100 heeft dat wisten we al...]
b. Als je helemaal zeker wilt zijn (naast die ping-test) dat je vanaf de laptop kunt verbinden met de Brother, doe het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> appwiz.cpl
Kijk Windows onderdelen toevoegen en verwijderne
Vink Telnet client aan en klik op OK.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k telnet 192.168.0.100 9100
Wordt het CMD.EXE scherm zwart, met de cursor links boven, dan is er netwerktechnisch niets mis om te verbinden met de printer op die juiste poort.
Slaagt de test, dan opnieuw proberen om met mijn eerdere instructie een rechtstreekse verbinding te maken met de printer (via nieuwe TCP/IP poort die wijst naar 192.168.0.100).

Tijs.

vraag A dacht ik al geantwoord te hebben da&t ik bij cmd /k ping 192.168.0.100 krijg ik unreachable terug

uitvoering B heb ik telnet client aangevinkt en kreeg volgend scherm terugNaamloos.jpg

Kom anders (vanaf de laptop) even naar de Helpmij chat, dan kan ik evt. meekijken met Teamviewer Quicksupport.

Doe trouwens die ping- en telnettest ook eens vanaf de pc, voor vergelijking.

Ik begrijp toch verder goed dat:
a. De pc óók via het netwerk naar de Brother print?
b. De pc de printer deelt en dat de laptop wel bij de gedeelde printer van de pc kan komen?

Er moet netwerktechnisch iets niet in orde zijn (host unreachable duidt op een routerings- of firewallprobleem), maar het is vanaf het forum bijna niet te zien wat dan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan