Printer Canon mg5550

Status
Niet open voor verdere reacties.

mofra

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2007
Hoi,
Ik heb de printer MG5550 van Canon gekocht. is een all in one met WiFi mogelijkheid. de printer heeft verbinding met het modem maar de apparaten waarmee ik wil gaan printen zien deze printer niet. ik heb alles gedaan wat geschreven staat denk ik, maar nog krijg ik geen contact met de printer. ik wil de printer met verschillende devices laten communiceren maar zelfs de ipad ziet hem niet.

weet iemand een oplossing.

bij voorbaat dank
ik wens jullie een geweldig 2014 toe

met vriendelijke groet

mofra

Print eens de statuspagina uit waarop staat welk ip-adres hij gekregen heeft.
Je kunt daarna op je pc/laptop een lokale printer toevoegen met een nieuwe TCP/IP poort met hetzelfde ip-adres en daar de juiste driver bij kiezen.

Tijs.

Hoi Tijs,

Dank je voor je bericht maar hij geeft geen ip adres terwijl het WiFi icoon wel aangeeft dat hij verbinding heeft en op de status wel het ssid aangegeven wordt.

met vriendelijke groet

Mofra

Dan is dat de reden waarom je er nu in het netwerk niets mee kunt.
Redenen die ik kan bedenken waarom de printer geen ip-adres krijgt:
a. De DHCP scope op de uitgevende router is te klein, dus alle ip-adressen zijn (reeds) uitgegeven. De printer krijgt er dus geen, want er is er geen over. Is dat het geval, vergroot de DHCP scope.
b. De DHCP scope op de uitgevende router heeft een te lange lease-tijd (bijv. "Voor onbeperkte tijd"), dus alle ip-adressen zijn uitgegeven/geclaimd (ook aan apparaten die op apparaten in jouw netwerk die er al lang niet (meer) zijn). De printer krijgt er dus geen, want er is geen vrije meer over. Is dat het geval, verklein de lease-tijd (bijv. naar 24 uur). Verder dan ip-adressen vrijgeven van apparaten die niet meer aan het netwerk verbonden zijn of herstart de router en laat elk apparaat opnieuw verbinden.
c. Er is MAC filtering ingesteld op de DHCP server, en het MAC adres van de Wifi aansluiting van de printer is niet toegevoegd. De printer krijgt dus geen ip-adres. Is dat het geval, (geprefereerd) zet MAC filtering helemaal uit (is maar een magere extra beveiliging) of voeg alsnog het MAC adres van de Wifi aansluiting van de printer toe in de MAC filtering tabel.

Na de juiste actie van bovenstaand zou ik in ieder geval de printer even volledig van de stroom halen, even wachten en opnieuw aanzetten. Kijk (nadat die volledig is opgestart) of er dan wel een ip-adres is toegewezen. Werkt het dan weer niet, kijk of firmware update van je router en/of de printer het alsnog voor elkaar brengt dat een ip-adres wordt toegewezen.

Natuurlijk ga ik er hier wel vanuit dat de printer niet op een zodanig slechte plaats is neergezet dat het contact met Wifi slecht is.

Tijs.

Waarom ken je geen statisch ip toe voor de printer? Koppelen aan het mac adres. MAC adres kun je op de printer terug vinden en status pagina.

@SupportICT: Wat jij bedoelt is een DHCP reservering te maken, maar dat heeft totaal geen zin als er nog problemen zijn die in mijn vorige posting zijn genoemd!

Wel kan (als test, en alleen als problemen a. t/m c. niet van toepassing zijn) gekeken worden als er een vast ip-adres op de printer zelf wordt toegekend. Dat ip-adres moet dan wel buiten de DCHP reeks liggen of een zodanig 'hoog' ip-adres zijn in de DHCP reeks dat de kans dat het wordt uitgegeven erg klein is.
Natuurlijk mag dat toe te kennen vaste ip-adres niet het ip-adres zijn van de router zijn (of van andere apparaten die nu reeds een vast ip-adres hebben).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Standaard zijn printers met wifi ingesteld dat ze een 0.0.0.0 ip krijgen als ze verbinding proberen te maken.

Ip moet je normaal gesproken eerst aanpassen op de printer en niet direct vanuit de router.

Heb ik al meerdere keren gehad. Dan kun je dus een statisch ip toekenen op de router en op de printer.
Op de router koppelen aan het mac adres. Done.

Laatst bewerkt:
Blijft overeind dat het weinig zin heeft als op de router er DHCP problemen zijn met de DHCP scope, want dan zijn er geen reserveringen te maken (tenminste in geval van a. en b.) en heeft een reservering geen zin als de printer toch een ip-adres aanvraagt in het geval van c.

Wél kan ik instemmen dat (via een DHCP reservering) een ip-adres voor de printer wordt gereserveerd in de router, zodat die niet uitgegeven kan worden aan andere DHCP clients, terwijl je (stiekem gecombineerd) datzelfde ip-adres gewoon vast instelt op de printer. Daarmee ontwijk je de verplichting om buiten de DHCP scope een ip-adres toe te kennen aan de router én er kan geen ip-conflict optreden met pc's/laptops/smartphones die wél via DHCP een ip-adres krijgen.
Natuurlijk is daarmee niet opgelost problemen met het opvragen (via DHCP) van een ip-adres vanuit de printer, maar het verzorgt wel een relatief stabiele setup.

Tijs.

Hoi allemaal

Op de eerste plaats allemaal een gelukkig en gezond 2014, dat we elkaar maar veel mogen helpen.

Op de tweede plaats als ik de printer handmatig een ipadres geef, blijft deze niet in de printer staan ik zie die niet terug op de status. Misschien dat er toch iets fout zit in de printer, ik weet het niet meer, normaal krijg ik alles wel geinstalleerd maar nu is dit wat te ingewikkeld denk ik.

met vriendelijke groet

Mofra

Ook de beste wensen.

Nog gekeken naar a.,.b en c.?
Overigens is het geen goed teken dat de printer zijn vast ingestelde ip-adres op de (netwerk-)statuspagina niet laat zien.

Tijs.

Hoi Tijs

Dat is inderdaad geen goed teken ik heb het probleem ook al bij Canon zelf neergelegd, dus nu maar even afwachten.
Ik heb naar die andere punten ook al gekeken maar daar zag ik geen probleem ontstaan.
bedankt voor je reactie

Mofra

Prima, inderdaad afwachten. Zou haast vermoeden dat het wifi/netwerkmodule van de printer niet goed is.

Natuurlijk zou je (als test) 'm eens mee kunnen nemen naar vrienden en kennissen, daar verbinden met het wifi netwerk én aangeven dat de printer een ip-adres toegewezen moet krijgen. Werkt het daar wel, dan zal (gegeven dat je a.,b. en c. al had gecheckt) op de een of andere manier de wifi/netwerkmodule in de printer niet (goed) samengaan met de router die je hebt. Ook kun je (als de printer ook een bedrade aansluiting heeft) eens kijken wat er gebeurt als je bedraad aansluit.
Ik schrijf dit niet om je werk te bezorgen, maar het zou kunnen dat Canon je dezelfde instructies geeft om te proberen voordat ze de printer terugnemen als defect.

Tijs.

Hoi Tijs

Inderdaad had Canon me ook al aangeraden om bij vrienden en kennissen de printer te gaan proberen maar als ik al GEEN vast ipadres er in kan zetten dan heeft dat ook geen zin.
ik wacht de reactie van Canon wel even af en anders gaat hij terug :(

Laatst bewerkt:
Hallo Mofra,

Wij hebben gisteren ook een Canon MG5550 gekocht en deze werkt prima. We hoefde er geen IP en of mac adres voor in te voeren of aan te maken. Het enigste wat wij gedaan hebben is een "thuisgroep" gemaakt (windows 8.1)en printer/bestandsdeling aanzetten. Alles en iedereen die hierbij aangesloten is kan gebruik maken van de printer via de WiFi.

Hoi CMSAO,

Je hebt gelijk zo krijg ik de printer ook aan de praat, je moet wel overal de driver installeren en bij de MAC's is er ook nog een probleem wan die ziet nou weer niet de gedeelde printer, en de driver kan ik niet op een NAS installeren(denk ik) dus moet er een computer aangezet worden of aan blijven staan.

ik hoor het wel weer.

mofra

@mofra: En de statuspagina van de printer vermeldt nu welk ip-adres?

Tijs.

?? Maar je zegt in posting #15 dat het nu bij jou werkt, toch?
EDIT: Nu begrijp ik pas wat CMSAO schreef: Hij deelt de printer gewoon vanaf een pc. Vage posting van zijn kant.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Tijs ja het werkt ik kan nu printen met drie pc's maar dat gaat via een pc in het netwerk en het gaat niet rechtstreeks naar de printer. je zou toch verwachten dat je kunt printen rechtstreeks naar het ip adres van de printer ? daar ging ik vanuit. maar ik experimenteer rustig verder komt altijd goed. ik moet nu de mac's nog er aankoppelen maar dat vind ik nog even wat lastig.

Tsja, ik blijf erbij dat mogelijk het wifi/tcp-ip gedeelte van de printer kapot is. Ik ben het met je eens dat je rechtstreeks naar de printer zou moeten kunnen printen over het netwerk zónder een pc/laptop aan te hebben staan.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan