Printer delen op netwerk (Xp en win7)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Valie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Valie

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2010
Beste lezer,

Onlangs heb ik een nieuwe printer aangeschaft en conform instructies geïnstalleerd.
Nu heb ik in het verleden wel eens een printer in het netwerk gedeeld, de laatste jaren is dit niet meer gebeurd maar zou dit wel graag weer willen zien.

Ik heb gisteren de instructies van bijgevoegde link gevolgd maar ik kom er helaas niet uit.
http://www.pcwebplus.nl/tsoft/xpprinterdelen.htm

De printer betreft een canon mg 4150
Deze is geïnstalleerd op een computer met Xp (volledig bijgewerkt) en werkt ook prima.

Echter, kan ik de printer niet op het netwerk vinden op mijn computer (Windows 7).

De printer is wel gedeeld.

De werkgroepen op beide computers zijn workgroup.

Heeft iemand eventueel ideeën of hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reactie !

- Marijn

Laatst bewerkt:
Is het een wifi printer die ook middels wifi aan je netwerk hangt?
Dan zul je met de cd in de hand de installatieprocedure nogmaals moeten volgen, maar dan op de W7 pc...

Laatst bewerkt:
Nee, het is gewoon via het netwerk. Nu is wifi ook netwerk ja maar heb het niet via wifi lopen :)

Ok, ik formuleer de vraag anders; is de printer met een usb kabel verbonden met je xp-pc of met een netwerkkabel verbonden met je router?

Duidelijk.

Het nadeel van het delen van een printer op deze manier is dat de pc waar hij aanhangt aan moet staan wanneer je vanaf een andere pc wilt printen. In jouw geval heb je een mooie printer die ook als netwerkprinter dienst kan doen, al dan niet middels wifi...

Een netwerkprinter hangt niet aan je pc, maar aan je router. De installatie loopt in dat geval net even anders; je hangt hem eerst met een kabel of wifi aan je router en met usb aan je 1e pc en installeert hem met de cd. Is dat gelukt, dan herhaal je dat nog een keer met de 2e pc. Dan gaat de usb tussen de printer en 2e pc weg en hangt hij alleen nog aan je router.

Vanaf je beide pc's kun je nu printen.

Bedankt voor je snelle reactie.

Het was ook de enige optie die ik in gedachte had om alleen te kunnen printen indien de hoofd pc aan zou staan.

Ik zou eventueel wel een netwerkprinter kunnen maken...

Echter is het "aanmaken" van een netwerkprinter me nog niet duidelijk.
Wifi, zul je dus draadloos moeten internetten? (b.v. Laptop) of zit er een wifi connector in de printer waardoor die met de router verbinding maakt. Voor zover ik kon zien heb ik geen ingangspoort voor een lan kabel bij de printer en de router geen USB ingangspoort...

Ter info nog: beide computers zijn desktop computers die via draad naar de router lopen.

Je hebt een router aan de muur hangen. Is dat een wifi-router.
Je printer heeft een wifi-connector aan boord. Of je pc draadloos of bekabeld in je netwerk zit doet niet ter zake.

Tijdens de installatieprocedure kun je aangeven hoe je je printer wilt gebruiken; direct aan een pc of in je netwerk. Kies je voor netwerk dan zal je printer op zoek gaan naar draadloze netwerken. Eén daarvan is waarschijnlijk jouw draadloze netwerk. Je zult dan je beveiligingssleutel bij de hand moeten hebben.

Mijn advies: de-installeer je printer op je xp-pc en begin overnieuw. Je installatie-procedure zal je vertellen wat te doen.

*edit*
Je printer heeft idd geen lan-aansluiting, wel wifi... (specs)

Oke, ik zal de printer opnieuw installeren, en mijn bevindingen kenbaar maken.
Echter, is de USB kabel in dit geval dus totaal overbodig op het einde?

Die heb ik, dus zou wel moeten werken.

Houd je op de hoogte ;)

Trouwens, het aansluiten van de printer op de tweede computer is toch irrelevant in deze als hij vanaf de wifi gaat hoef ik toch enkel de installatie uit te voeren op computer twee?

Voor zover ik me kan herinneren van het installeren van mijn wifi-printer klopt het wat je zegt...

Nou, e.e.a. Even uitgevoerd en inderdaad, heb niet eens een USB kabel hoeven te gebruiken. Kon gewoon de software installeren op beide computers en printen maar. Probleem opgelost, simpelste manier dit.

Bedankt voor je snelle reacties en feedback etc!

-opgelost-

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan