Printer delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

loc_dog

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2004
Hallo,

Ik heb een nieuwe printer gekocht en die heb ik geinstalleerd op pc1 (xp). Nu heb ik boven nog een pc2 (vista) en een laptop (vista) staan, en daarmee wil ik ook gebruik maken van de printer. Is dat mogelijk ?
pc 1 en pc 2 zijn direct verbonden met een kabel naar de modem. En de laptop is draadloos verbonden met die modem.

Bedooel je niet dat je PC's draadloos verbonden zijn met je router en dat je router verbonden is via een kabel met je modem.

I.i.g wanneer je een netwerk hebt tussen je PC's kun je vanaf elke PC printen.
Voorwaarde is dat de PC waarmee je printer verbonden is aanstaat en dat je de printerdrivers op iedere PC installeerd.

Grtz.

Ik snap er helemaal niks meer van. Wie kan mij helpen. Het enige wat ik wil is 1 centrale printer voor 3 computers.
Dit is mijn situatie:
Ik heb 1 computer (xp) hier wil ik de printer aan sluiten. Deze computer is met draad verbonden aan de modem/router in één.
Verder 1 computer (vista) en 1 laptop (vista) en die zijn draadloos verbonden met de modem/router.

Ik heb op alle 3 de pc's de printer geïnstalleerd.
Op alle 3 de pc's zit Nod32 virusscanner en die heb ik uitgeschakeld.
Nu lees ik dat ik eerst een netwerk moet maken voordat ik de printer kan delen. Ik heb op google gezocht maar kan nergens een volledige Nederlandse tutorial vinden om een netwerk op te maken...
Kan ik ook zonder een netwerk gewoon de printer delen?

Op ComputerTotaal! (www.computertotaal.nl) staat onder een complete beschrijving over installeren van een netwerk, via zoekopdracht "netwerk" te vinden.
Als op de hoofd-PC WindowsXP als besturingssysteem draait dan zul je de printers niet kunnen benaderen via de Vista-systemen, andersom werkt het wel.
Hiervoor is de volgende oplossing bedacht (wel in het engels):

Problem:
Your Windows Vista PC cannot connect and print to a “shared” printer, which is directly attached to a Windows XP PC, via your network.

Solution:
1. Unplug your USB cable from the back of the Windows XP PC and plug the USB cable directly into your Windows Vista PC.
2. The Windows Vista drivers for your printer should be automatically loaded and your printer will be installed on your Windows Vista PC. If this was successful, skip right to step 3.
a. If step 2 is not successful…
i. Download the Windows Vista printer driver for your printer from the manufacturer’s website.
1. If your printer’s manufacturer has not created a Vista driver yet, retry step 2.
ii. Install the driver on your Windows Vista PC. During installation, you’ll be prompted to connect the printer to your PC. Choose the option to proceed with installation without connecting the printer.
3. After installation is complete, open the Printers icon in the Windows Vista Control Panel.
4. Right-click on your printer that was just installed and choose Properties.
5. Navigate to the Ports tab.
6. Click Add Port, then select Local Port, then click New Port.
7. For the Port Name, enter the exact network path and share name of your printer.
(ex. - \\HOMEPC\Printer2)
8. Click OK and make sure that this new port is selected with a check in the checkbox.
9. Click Apply and then OK to close the printer properties.
10. You should now be able to print from your Windows Vista PC to a shared printer located on your Windows XP PC.

Hoop je hiermee voldoende geholpen te hebben en succes.

bedankt voor je reactie. Alleen snap ik punt 7 niet. Hoe vind ik die locatie? Moet ik dan naar de computer waar de printer is geinstalleerd, en dan naar deze computer - program files?
Want daar kon ik niet echt iets vinden.

Punt 7 moet uitgevoerd worden op de PC met Vista. Via configuratiescherm naar printers, kies de reeds geinstalleerde printer en via eigenschappen het tabblad "poorten", dan via "poort toevoegen" een nieuwe poort aanmaken met het netwerkadres,b.v: \\netwerk\printer.
Vergeet niet delen van printers aan te zetten!!

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan