Printer instellen zodat hij elke week een print maakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tester22

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2022
Goedenavond,

Ik heb een nieuwe printer gekocht aangezien mijn oude het begeven heeft. Nu wil ik voorkomen dat mijn printkop en patronen uitdrogen. Aangezien ik niet heel vaak print.

Is er een mogelijkheid b.v. in Windows om de printer een taak mee te geven dat hij b.v. elke maandag 18.00 een testprint maakt? Of zijn daar andere mogelijkheden voor?

Werkt een reminder in je agenda niet? Of laat je jouw PC steeds aanstaan?

Thanks, dat met die agenda dachttik ook al aan.
Mar dacht misschien kan het automatisch. Ik ben in het bezit van een Nas namelijk

Thanks, dat met die agenda dachttik ook al aan.
Mar dacht misschien kan het automatisch. Ik ben in het bezit van een Nas namelijk

En je printer hangt aan die NAS die als printserver dient? Dan zou het wel kunnen als deze een commandline via SSH heeft.

Om een tekst uit de bash van Linux met een printer af te drukken, kun je het commando lpr gebruiken. Deze opdracht wordt gebruikt om bestanden in te dienen voor afdrukken. Om het te gebruiken, moet u de naam van de printer opgeven en het bestand dat u wilt afdrukken.

Als u bijvoorbeeld het bestand mijnbestand.txt wilt afdrukken met de printer mijnprinter, kunt u het volgende commando gebruiken: lpr -P mijnprinter mijnbestand.txt Hiermee wordt het bestandmijnbestand.txt verzonden om te worden afgedrukt met de printer mijnprinter. Merk op dat de optie -P wordt gebruikt om de naam van de printer op te geven, en mijnprinter is de naam van de printer die u wilt gebruiken.

Als alternatief kan je ook de opdracht lp gebruiken om een bestand met een printer af te drukken. De opdracht lp werkt op dezelfde manier als de opdracht lpr, maar stelt je in staat extra opties voor de afdruktaak op te geven. Als je bijvoorbeeld het bestand mijnbestand.txt wilt afdrukken met de printer mijnprinter met behulp van de opdracht lp, kunt u de volgende opdracht gebruiken: lp -d mijnprinter mijnbestand.txt. Met man lp of man lpr kan je zien welke parameters je kan opgeven.

De taak plannen kan met een cronjob. Daar is genoeg informatie over te vinden.

Met dank aan: https://chat.openai.com/chat, waar de inhoud van gecontroleerd is.

Laatst bewerkt:
Om een tekst uit de bash van Linux met een printer af te drukken, kun je het commando lpr gebruiken.
Waarom een Linux oplossing voor een Windows vraag? Je kunt m.i. ook een taak maken in de Task Manager die elke week een print afdrukt. Desnoods via het openen van een Word document met een AutoOpen macro die de afdruk regelt. Hoef je ook niks te programmeren (behalve dus eventueel die Word macro). Alleen je pc op die dag aan zetten.

Waarom een Linux oplossing voor een Windows vraag? Je kunt m.i. ook een taak maken in de Task Manager die elke week een print afdrukt. Desnoods via het openen van een Word document met een AutoOpen macro die de afdruk regelt. Hoef je ook niks te programmeren (behalve dus eventueel die Word macro). Alleen je pc op die dag aan zetten.

Top,dat klinkt goed. Ga me daar in verdiepen

Daarom waarschijnlijk....
En je printer hangt aan die NAS die als printserver dient? Dan zou het wel kunnen als deze een commandline via SSH heeft.
De meeste NAS'sen draaien ook Linux. Zo gek is het dan nog niet. Als de topicstarter dit kan bevestigen. Graag.
In dat geval hoef je niet eens je PC constant aan te houden wat een bak vol stroom zal kosten in deze tijd.

Laatst bewerkt:
In dat geval hoef je niet eens je PC constant aan te houden wat een bak vol stroom zal kosten in deze tijd.
Klopt, als je hem alleen aan laat voor die taak. Maar het is, voor het behoud van je printer, echt niet nodig om elke week een afdrukje te maken. Eén keer per maand, of om de twee weken, zou ook moeten kunnen. En ik vermoed dat TS de computer wel één keer per week aan heeft :).

Als hij per week een keer wordt aangezet kan het ook handmatig, scheduler werkt alleen als de printer aan staat maar heeft dan weinig nut.....

Heb zelf een Canon die ook weinig wordt gebruikt, die droogt niet uit.
En de meeste printers hebben ook nog eens allerlei schoonmaak programma's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan