Printer maakt onzin van RTF

Status
Niet open voor verdere reacties.

Docwell

Verenigingslid
Lid geworden
2 jan 2001
Besturingssysteem
Win 10 Pro Win 11
Office versie
Office 365
Raar probleem :

Mijn boekhoudprogramma maakt facturen als bestand in RTF formaat. Deze print ik sinds jaar en dag naar een laserprinter (draft) en naar een inktjet (Brother all in one).
Sinds vandaag is de print van de inktjet een zootje met lege hokjes en dergelijke : compleet onleesbaar). De print van de laser is prima.
Nu komt het gekke : als ik vanaf een ander programma naar de zondaar print, of een testprint maakt, gaat alles goed. Sterker, als ik van de RTF via Primo een PDF maakt, wordt ook deze "prima" geprint.
De dader lijkt dus de combinatie tussen RTF en printer : wie heeft voor deze rare situatie een hint/oplossing

Groeten van Jos

Windows Vista Business
Word 2007

(op verzoek desgewenst een printje van de goed/fout situatie)

Lijkt mij niet écht belangrijk : dat is E-boekhouden.
Feit is, dat de gegenereerde PDF niet met de Brother te printen is, maar wél met de laserprinter of, wél op diezelfde Brother, nadat ik hem heb geconverteerd naar PDF

Kijk eens welke printerpoort de inktjet gebruikt, wijzig zonodig; kijk welke stuurprogramma deze printer gebruikt en update die zonodig. Het lijkt of in plaats van Ascii-tekens binary-gegevens worden afgedrukt.

correctie

sorry, ik schreef :
Lijkt mij niet écht belangrijk : dat is E-boekhouden.
Feit is, dat de gegenereerde PDF niet met de Brother te printen is, maar wél met de laserprinter of, wél op diezelfde Brother, nadat ik hem heb geconverteerd naar PDF

sorry

excuses voor de uitbundige lettergrootte ( kan ik nu ook al niet meer normaal printen ?)

Ik hoop dat je begrijpt dat PDF grafisch is (i.t.t. AscII en Binary).
Ik hoop ook dat je weet dat RTF Ascii is met een soortement lay-out, gebruik makend van Ascii-tekens (zoals spaties bijvoorbeeld).
Het kunnen printen van een grafisch bestand zegt niets over het printen van binary of ascii-tekens.

Rtf

Ik ben hier nog steeds niet uit. Als ik de door mijn online boekhoudprogramma gegenereerde RTF ONGEWIJZIGD print krijg ik op mijn twee printers, een HP Laser en de bewuste Brother MFC 215C een correcte afdruk. Wijzig ik ook maar één teken, dan blijft de afdruk op de HP correct maar op de Brother wordt het een zootje.
Ook printen naar PDF gaat prima (en daarvandaan weer naar de Brother lukt ook)
Wie helpt mij hieruit ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan