Printer Server Lan/Wan gateway

Status
Niet open voor verdere reacties.

MaxJan

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2009
Hallo,
Enige tijd heb ik hinder van een weigerend netwerk. Op het forum kon ik niet mijn gewenste antwoordt vinden dat vergelijkbaar is met mijn situatie.
Ik wil mijn draadloze (geen USB maar) printer op een apart netwerk zetten. Op zich geen probleem zou je zeggen.
Vanuit de printer Canon i-SENSYS MF8180C loopt er een netwerkkabel naar mijn router Linksys WRT54G2 vanuit daar zend de router een netwerk uit.
Er kan verbinding gemaakt worden zowel de router als de printer. Aan de hand van Ip code in te voeren in een internet balk. Hierbij kan ik van beide apparaten de ip, gateway, subnet e.d. aanpassen en veranderen. Netwerk heeft als ip een code van 192.168.2.1. De printer een ip van 192.168.2.101. Subnet van beide is 255.255.255.000.
Er zijn verder geen computers op het netwerk aangesloten.
Printen lukt niet. Dus het lijkt me dat de router iets blokkeert. Wat weet ik niet. Ik het de router al eens op Statische Ip gezet maar dan kan ik de gateway niet invullen op de zogenoemd de WAN en LAN instellen het zelfde zouden zijn. Kan iemand mij uit de brand helpen? Gr

Is het geen optie om gewoon 1 transparant thuisnetwerk te maken, die aan Internet is aangesloten?
Als ik ervan uit mag gaan dat je precies 2 routers hebt (namelijk een zelf aangeschafte draadloze router en eentje van de provider die op Internet is aangesloten) dan kan je gewoon je eigen draadloze router 'degraderen' tot draadloze accesspoint&bedrade switch.

Als dat in jouw geval nuttig is én je netwerk voldoet aan wat ik hierboven gesteld heb, meld dat dan, dan zal ik een instructie hier uploaden. Vermeld dan ook even het merk + type van beide routers, en welk daarvan aan Internet hangt en welke alleen in je eigen netwerk wordt gebruikt.

Tijs.

Tijs,
Bedankt voor je snelle reactie en mogelijk goede oplossing. Ik was het van plan om uiteindelijk alles (printer en Internet) op één netwerk te gooien. Alleen mij lukt niet om de printer aan de praat te krijgen, vandaar dit eerst. Zou je me kunnen uitleggen hoe ik de router van de printer (Linksys WRT54G2) doorlink (draadloos dat wel) naar de router2 een eentje verderop van Internet. Dat is een router Linksys WRT54G modem. De tweede router van Internet heeft een Ip van 192.168.1.1.
Gaarne met IP adressen en Gateway codes. Bedankt. Gr

[...]Printen lukt niet. Dus het lijkt me dat de router iets blokkeert. Wat weet ik niet. Ik het de router al eens op Statische Ip gezet maar dan kan ik de gateway niet invullen op de zogenoemd de WAN en LAN instellen het zelfde zouden zijn. Kan iemand mij uit de brand helpen? Gr

Lijkt erop dat jij vermoedt dat de router een verstorende rol speelt. Daarom wil ik juist de router tot een veel simpeler apparaat degraderen (accesspoint/switch).

Hopelijk kan iemand anders je helpen met je eigen idee, waarbij de draadloze router een router blijft.

Tijs.

Een Access Point is zou ook prima zijn. Mits deze draadloos is naar de het modem. Zou je me kunnen uitleggen hoe dat in elkaar steekt?

Hieronder, even aangepast aan jouw situatie, de instructie. Provider-router is de router naar het Internet.

Je kunt je Linksys router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys van de Provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de Linksys instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de Provider-router. (Natuurlijk mag het niet het LAN ip-adres van de provider-router zijn.)
Je kunt bijv. een 'hoog' ip-adres kiezen, bijvoorbeeld eindigend op 200 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
In jouw zou dus 192.168.1.2 of 192.168.1.200 een geschikt ip-adres zijn voor de Linksys.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys met een LAN poort van de Provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Provider-router ipv. de Linksys.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Provider-router.
Je hebt dus de Linksys als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Wat jij niet moet vergeten is om de netwerkprinter hierna een ip-adres te geven in de 192.168.1.x reeks, bijv. 192.168.1.190. Per slot valt de netwerkprinter hierna namelijk in dat netwerk, het 192.168.2.x netwerk bestaat niet meer.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi Tijs,

Het is me gelukt om je stappen uit te voeren tot en met stap 8.
De Linksys heeft een IP adres van 192.168.1.200.
Vervolgens het ik de kabel van een LAN poort van de Linksys naar een LAN poort van de Provider gelegd en kom ik op de beide configuratiesites, van de Linksys en Provider. Wat bedoel je met weer een nieuw Ip adres aanvragen? Indien ik de Linksys loskoppen van de Provider en op de laptop verbinding maak met de Provider is het niet meer mogelijk om op 192.168.1.200 te komen. De Linksys is inmiddels gekoppeld via de LAN poort met de Printer.

De printer heeft een Ip van 192.168.1.190 en is gekoppeld aan de Linksys. Om ook op deze configuratiesite te komen is voorlopig niet mogelijk via de Provider (draadloos).
Hopelijk kun je me nog wat aanwijzingen zodat dit toch nog gaat lukken. Om via één netwerk (Provider) draadloos. Verbinding te maken met de printer via de Provider naar (draadloos of niet ) Linksys.
Vrgr. MaxJan

[...]Wat bedoel je met weer een nieuw Ip adres aanvragen?

Gewoon hetzelfde als daarboven genoemd: Ipconfig /release, ipconfig /renew of de pc herstarten

Indien ik de Linksys loskoppen van de Provider en op de laptop verbinding maak met de Provider is het niet meer mogelijk om op 192.168.1.200 te komen.[...]

Dit is logisch: Trek je een apparaat uit het netwerk, dan kun je er via het netwerk niet meer bij.

[...]De printer heeft een Ip van 192.168.1.190 en is gekoppeld aan de Linksys. Om ook op deze configuratiesite te komen is voorlopig niet mogelijk via de Provider (draadloos).[...]

Toch zou dat moeten werken, vooropgesteld dat de Linksys ook op de router van de provider is aangesloten (zie mijn 2de opmerking) Wat bedoel je met 'voorlopig niet mogelijk via de Provider (draadloos)'? De configuratiesite van de printer?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan