Printer verschijnt niet in de printerkeuzelijst bij afdrukken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ltk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Ik heb mijn oude printer ingeplugd op mijn nieuwe pc.

--De popup 'Gereed voor gebruik' verschijnt netjes en de printer staat vervolgens ook gewoon netjes in het rijtje bij Instellingen> Bluetooth en andere apparaten (onder Andere apparaten). En ook onder 'Apparaten en printers'.
--Maar als ik een OpenOffice Writer documentje wil afdrukken, staat de printer ineens NIET meer in het rijtje opties bij 'Afdrukken', daar staan alleen de standaard print-opties van W10 (Microsoft-pdf, fax etc)
--Als ik een PDF wil printen via het ingebouwde Windows-printmenu staat de printer ook niet in de printerlijst. Als hij zoekt naar 'printer toevoegen' kom in in hetzelfde standaard lijstje 'Apparaten en printers' maar ook hier zonder mijn eigen printer.

Bij Instellingen wordt de printer wel herkend, in de printopties niet.
Rara? Moet ik toch nog ergens drivers downloaden? Maar waarom zegt-ie dan "Gereed voor gebruik" na het inpluggen?

Laatst bewerkt:
Heb je die printer domweg aangesloten of ook nog een stuurprogramma geïnstalleerd...?
Dat laatste is wel noodzaak, anders werkt die printer uiteraard niet...

Heb je die printer domweg aangesloten of ook nog een stuurprogramma geïnstalleerd...?
Dat laatste is wel noodzaak, anders werkt die printer uiteraard niet...

Dat was dus inderdaad mijn vraag, maar zonder stuurprogramma zou hij toch ook in de Instellingen niet verschijnen en melden dat hij 'Gereed voor gebruik " is?? Ik herinner me nog van wat langer geleden popups met "Stuurprogramma moet geïnstalleerd worden" oid. Of "Stuurprogramma ontbreekt", ik weet niet meer precies. Die zag ik nu helemaal niet. En Windows zoekt al langer toch vaak zelf de juiste stuurprogramma's op? Plug & Play?

Er zijn inderdaad wel een aantal standaard zaken maar je hebt echt een stuurprogramma nodig...
Download het meest recente stuurprogramma van de support website van de printer-fabrikant en installeer dat.
Dan is jouw probleem opgelost.
Opmerking: Als de printer via de usb-poort wordt gebruikt moet je deze eerst loskoppelen vóór je het stuurprogramma installeert.
Het stuurprogramma komt zelf met de melding dat je de printer moet aansluiten.

Download het meest recente stuurprogramma van de support website van de printer-fabrikant en installeer dat.
Opmerking: Als de printer via de usb-poort wordt gebruikt moet je deze eerst loskoppelen vóór je het stuurprogramma installeert.
Het stuurprogramma komt zelf met de melding dat je de printer moet aansluiten.

Drivers gedownload en geïnstalleerd, printer opnieuw aangesloten. Geen reactie, behalve het zachte piepje bij het inpluggen. Ook geen popupjes mbt de aansluiting.....Alles nog steeds hetzelfde, de printer staat wél in de apparatenlijst, (maar NIET in 'Apparaatbeheer' en niet in de printopties bij poging tot afdrukken....)
Apparaateigenschappen: 'Werkt correct'.
Details stuurprogramma: 'Geen stuurprogramma vereist of geladen'
Button 'stuurprogramma bijwerken': is niet actief.
Nu jij weer ;) :rolleyes: :confused: Misschien probleempje met de nieuwste Windows update dacht ik, maar op de oude pc waar de printer wél probleemloos werkt zit al de voorlaatste grote update. De laatste is nog ergens onderweg waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
Wellicht is het handig als je merk, type en model van deze "oude" printer kenbaar maakt want de glazen bol zit in de zak van de kerstman...?

Wellicht is het handig als je merk, type en model van deze "oude" printer kenbaar maakt want de glazen bol zit in de zak van de kerstman...?

Canon i-Sensys LBP6000B laserprinter, ca 4 jaar oud dacht ik. geeft op de oude pc geen enkele probleem.
Ik heb zojuist ook mijn veel oudere Epson scanner aangesloten op de nieuwe pc, die doet het perfect. (drivers gedownload, vervolgens aangesloten).

Laatst bewerkt:
Nu breekt de klomp, ik heb de printer eerst maar weer verwijderd uit de apparatenlijst. Toen de drivers nog maar eens helemaal opnieuw geïnstalleerd, printer opnieuw aangekoppeld, en nu liep alles ineens duidelijk anders dan de eerste keer.
Wat er nu precies fout is gegaan mag Joost weten, ik dacht dat ik precies hetzelfde deed als de eerste keer met het drivers downloaden, maar het is nu opgelost. :confused::);) Hij print weer als vanouds.

Waarschijnlijk is er toch op 1 of andere manier vanuit Windows update iets geïnstalleerd toen je de printer voor het eerst aansloot...
Een andere verklaring zie ik er niet voor...
Ook omdat he installatie van het stuurprogramma nu anders verliep als voorheen nadat je het apparaat eerst verwijderd had en dus ook de ( blijkbaar ) eerder geïnstalleerde bestanden.
In elk geval fijn dat het nu is opgelost en alles naar behoren werkt..:thumb:
Overigens is 4 jaar niet oud, er hebben zich hier wel vragenstellers gemeld met printers die de 12 jarige leeftijd al ruim voorbij waren...:d

Wat er fout is gegaan.... je hebt eerst de printer aangesloten voordat er een stuurprogramma was geïnstalleerd, windows had het apparaat al in de 'herkend' lijst gezet dus achteraf de driver installeren heeft dan geen zin meer.
Je hebt toevallig het juiste gedaan om op te lossen, printer geheel verwijderen, daarna driver/software installeren en printer pas aansluiten als dat gebeurd is (of als het installatie programma daarom vraagt)

Wat er fout is gegaan.... je hebt eerst de printer aangesloten voordat er een stuurprogramma was geïnstalleerd, windows had het apparaat al in de 'herkend' lijst gezet dus achteraf de driver installeren heeft dan geen zin meer.
Je hebt toevallig het juiste gedaan om op te lossen, printer geheel verwijderen, daarna driver/software installeren en printer pas aansluiten als dat gebeurd is (of als het installatie programma daarom vraagt)

Ja, dat moet het dan geweest zijn, ik kan ook niet veel anders bedenken. Ik ging er de eerste keer van uit dat ik eerst moest aansluiten waarna Windows zich eventueel zou melden dat ik de driver nog moest installeren. Of dat hij zou zeggen "Onbekend apparaat gevonden" met verdere instructies. Ik meen me te herinneren dat zoiets in het verleden wel op die manier ging (maar ik kan het mis hebben ;) . Omdat Windows vrijwel meteen na het eerste inpluggen zei: 'Apparaat gereed voor gebruik' snapte ik er niks meer van. Hoe kan hij dat nou zeggen als de drivers nog ontbreken... Hoe dan ook, hij doet het weer, dank voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan