Printer via router op netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

lupot

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2002
Ik heb hier een Brother printer die via een netwerkkabel aangesloten is op een Linksys E3000 router, nu stelt het probleem zich dat iedere keer de router stroomloos komt te staan dat die printer waarschijnlijk een nieuw IP adres krijgt van de router wanneer die terug stroom krijgt... en dat de laptops die willen afdrukken naar de printer de printer niet meer vind. Nu los ik dat op door iedere keer de printer te verwijderen en opnieuw te installeren via de software van Brother. Maar zou er geen andere mogelijkheid bestaan om achter het ip adres van de printer te komen zodat ik dat bij de printereigenschappen gewoon kan ingeven naar welke poort er moet afgedrukt worden?

als je inlogt op je router zie je toch de ip adressen van de aangesloten apparaten
je kan de eerste keer hiervoor de cd van je router gebruiken

Je kan er voor kiezen om statische IP's toe te wijzen, maar je kan ook gewoon je printer eerst even uit zetten en dan weer aanzetten.
Meestal herkennen de computers waarop de printer geinstalleerd is als netwerkprinter hem dan weer gewoon.

Een printer dient een vast IP adres te krijgen (al dan niet via DHCP). In de handleiding van Brother kun je vinden hoe je dit instelt.

Ik betwijfel of Windows automatisch naar het nieuwe IP adres gaat printen. Lijkt me sterk, omdat je in Windows toch echt een vast IP adres moet invullen bij het aanmaken van de printerpoort.

Mijn Epson netwerk printer heeft geen IP poort hoor... daar staat EP29C199:EPSON STYLUS SX420W
Ik kan soms ook niet printen als mijn printer te lang standby heeft gestaan of de router heeft een reset gehad.
Dan zet ik de printer uit, en weer aan... en dan werkt het als een tiet.

IP adres is wat anders dan een IP poort waarop je een printer installeert.
Dat is meer voorbehouden aan de "echte" netwerk printers die op een server worden geïnstalleerd en dan in een active directory terecht komen... en niet de thuis printers die toevallig ook netwerk printen ondersteunen.

wat is het type van je Brother printer? Aangezien het een netwerk printer is, zal er ook software bijgeleverd zijn om dit te laten werken? Of als je in de beheersinterface vd printer kan geraken, dien je daar een vast IP-adres te definiëren (zoals RogerS correct aanraadt).

Voor thuis is het inderdaad software waarbij je kunt aangeven lokaal (USB) of Netwerk.

Brother HL-3040CN series

Het is een Brother HL-3040CN series, als ik die installeer krijg ik een wizard die vervolgens zelf op zoek gaat naar de printer in het netwerk, nu na herinstallatie zie ik bij de eigenschappen van de printer dat hij op poort IP_192.168.2.100 zit en de vorige keer zat hij op IP_192.168.2.114. Ik heb de ganse router al doorzocht om het ip adres van de printer te vinden maar vind dit nergens terug. Ik zie wel mijn andere toestellen die een ip-adres gekregen hebben, zoals laptops,smarthones...maar geen printer te zien.

Je krijgt dus een DHCP adres en moet dus iedere keer de printerpoort aanpassen als je een ander adres krijgt. Als je je printer nou nog eens installeer en je krijgt de poortnaam te zien IP_192.168.2.100 of iets dergelijks. 192.168.2.100 is dan het IP adres van de printer op dat moment. Type dat adres eens in je browser (zet er http:// voor als je IE gebruikt). Van daaruit kun je de printer beheren. Ergens vind je dan ook de mogelijkheid om deze te voorzien van een vast IP adres. Kies hiervoor een adres dat niet wordt uitgedeeld door de DHCP functie van je router (kijk in je router voor de instellingen).

Alternatief spoor je het MAC adres van de printer op in je router en koppel je via DHCP een vast adres aan je printer. Vraag is of je router deze optie ondersteund.

op pag. 88 van de gebruikershandleiding staat zelfs dat je het ip-adres via het bedieningspaneel vd printer kan configureren. Verder zit er een netwerkhandleiding op de CD waarin alles haarfijn staat uitgelegd. Er zitten ook programma's bij waarmee je het ip-adres vd Brother op je netwerk kan opsporen.

Bedankt voor de tip om de handleiding er eens op na te kijken:rolleyes: dat ik daar niet eerder aan gedacht had... het is me gelukt, heb de printer een statisch ip-adres gegeven en ik vermoed dat dit wel de oplossing zal zijn, nu nog alle toestellen zo configureren en het is klaar!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan