printerprobleem onder XP-home

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan42

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
De printer/scanner Canon smartbase mpc400 onder XP-home (SP2) krijg ik niet meer aan de praat. Er komt geen communicatie tot stand (aangesloten op LPT1).
Dan maar alle canon software verwijderen en opnieuw installeren dacht ik. De canon multipass suite 4.00 software heb ik geprobeerd te verwijderen maar dat lukt niet. Er komt gewoon geen reactie bij verwijderen van de software.

Wat ik graag zou willen weten is:
- hoe krijg ik de printer/scanner weer werkend?
- hoe deinstalleer je canon multipass suite 4.00?

Kan iemand me hiermee helpen?

kijk eens in de instalatie map of daar de nodige uninstallers staan.
Wat communicatie betreft, staan de drivers goed geinstalleerd, dat deze communiceerd met de lpt poort ipv de usb poort?
Via de usbpoort zal het apparaat dan ook sneller presteren.
Suc6

In de installatiemap staan geen uninstallers (helaas).
De printer staat op de lpt1 poort en die staat voor zover ik kan nagaan goed ingesteld.
Heel merkwaardig is dat de software niet gedeinstalleerd kan worden. Ik dacht met een W98 opstartdiskette onder DOS dan maar de directories te verwijderen, maar de schijf is onder NTFS geformateerd, dus dat gaat niet lukken.
Welke mogelijkheden zijn er nog meer?

Bedankt. Misschien is het een oplossing; ik heb een mail gestuurd met de probleemomschrijving. Er stond op de site geen oplossing. Ben benieuwd of ze reageren.

Heeft iemand nog een suggestie hoe dit probleem op te lossen?

Ja, de kabel is los van de LPT1.
Het merkwaardige is dat de software gewoon niet verwijderd kan worden. Hoe kan ik dat geforceerd alsnog doen? De directory verwijderen gaat niet.

Inmiddels heb ik alle software van canon uit de mappen kunnen verwijderen (door in de taaklijst de actieve processen te stoppen en dan kan ik de exe en dll wel verwijderen). Merkwaardig genoeg kan ik de software niet uit de softwarelijst verwijderen, maar bij opstarten komt er geen foutmelding. Met CCleaner heb ik alles geschoond, en desondanks kan de software niet uit de softwarelijst verwijderd worden.
Vervolgens de printersoftware opnieuw geinstalleerd. Helaas herkent de software de aangesloten printer (canon smartbase MPC400) niet. De printer heb ik eerst op de LPT1 aangesloten. Dan herkent de software de printer niet. Vervolgens de printer op de USB aangesloten en dan herkent de software de printer ook niet. Bij apparaatbeheer staat de printer wel in de lijst en zonder probleemmelding.
Wat kan ik nog doen om de printer aan de praat te krijgen?

Waarschijnlijk zijn de stuurprgramma's voor de printer nog geladen, waardoor de deinstal niet goed kan gaan of wordt geweigerd.
Probeer de printer eens te verwijderen uit je hardware.
Probeer daarna de software eens te verwijderen in veilige modus, desnoods de instalmappen deleten.
P.s. wordt de printer wel gezien door windows via de lpt poort?
Staat de lpt poort wel in je hardwarelijst van windows vermeld? Zo niet dan staat die poort uitgeschakeld in je bios.

Zoals ik al eerder zei, je kan die printer beter aansluiten via een usbpoort.

Inmiddels ben ik overgegaan naar de USB poort. In de hardwarelijst staat de printer zonder foutmelding. Bij canon heb ik de laatste versie van de software voor de printer opgehaald. Echter bij het draaien van deze software komt de melding dat de printer niet aangesloten is en kan de installatie niet verder gaan.
Wat kan ik nu nog doen, gegeven dat de printer in de hardwarelijst vermeld is en de printerinstallatiesoftware de printer niet herkent?

Probleem blijkt onoplosbaar. Ik zal windows wissen en opnieuw installeren. Mogelijk dat het dan gaat werken. Het probleem zal ik daarom sluiten.
Bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan