Printers traag na nieuwe switch

• Onderwerp starter Onderwerp starter RyuG
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RyuG

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2009
Beste lui op helpmij.nl,

ik heb net 2 uur gedaan over een uitgebreide uitleg van het probleem (ja ondertussen ging de telefoon) en bij het versturen ben ik uitgelogt.. dusss ik ga het nog eens proberen.. :confused:

mijn situatie is als volgt:
heb 2 servertjes
server02: doet de printers en applicatie
server01: mail etc.

nu heb ik 2 nieuwe switches gekocht. (2 keer HP PROCURVE 2510G-24)
vervolgens werd het netwerk erg traag. Na alle logboek meldingen in de switch (meeste hadden te maken met poort snelheden die niet goed ingesteld waren) verholpen te hebben ging het weer aardig normaal.

alleen de printers printen echt super traag. ook het selecteren van een andere netwerk printer kan zo een minuut duren.
zo heb ik bijvoorbeeld een printertje (HP CL 4700DN) die normaal echt super snel is maar nu duurt het ongeveer 10 min voordat de eerste pagina er uit komt rollen, om vervolgens op de 2de pagina te wachten die ook niet erg snel er achter aan komt. (sommige werkstations gaat het sneller dan andere werkstations)

als je print vanaf de print server zelf (server02) dan gaat het wel super snel. als je op een werkstation niet via de printerserver print maar een poort aanmaakt direct naar de printer toe (tcp-ip) dan gaat het ook super snel.
logboek van de printer staat niks raars.
logboek van de server staat ook niks wat er normaal niet al in stond.

misschien iemand een idee waar dit in zou kunnen zitten of hou ik meer grip en in/overzicht op dit probleem krijg? ik kom er namelijk eventjes niet meer uit.

groetjes Ryu-G

Laatst bewerkt:
is er nou niemand die een klein lichtje in de duisternis heeft?
gr Ryu-G.

1. (Voor de algemene indruk van hoe goed het dataverkeer werkstation <-> de server gaat): Kopieer vanaf zo'n werkstation eens een pittig groot bestand over naar de server (10 GB of zo).
2. Volg het toevoegen van de printtaken in de wachtrij (hoe snel het gaat, hoe groot de printtaken zijn), volg hoe snel na toevoeging van de printtaak de server aan de afdruktaak begint, volg hoe snel de printtaak weg is (oftewel wanneer de printtaak is overgebracht naar (het geheugen van) de printer), volg hoe lang na het overbrengen van de afdruktaak naar de printer er effectief geprint wordt (oftewel: hoe snel heeft de printer de taak intern verwerkt).

Hopelijk heb je zo een paar controlepunten wat je een hint zou kunnen geven waar de vertraging eigenlijk zit.

Tijs.

Laatst bewerkt:
dag dnties,
wat fijn voor een reactie voelde me al eenzaam en verlaten.. heb de openhaard maar aangedaan voor wat extra gezelligheid.

ik heb al wat tests gedaan.
10 gig kopieren van en naar server is ongeveer 3 min..
de vertraging zit bij het wisselen in een programma tussen printers. echt een timeout soms wel 2 min. waarbij het printscherm dan zelfs zegt programma reageerd niet meer.
vervolgens het printen van een heel eenvoudig notepad documentje gaat redelijk snel was er binnen een minuut uit. maar als hij iets groter is dan duurt het ook meteen langer voor er iets uit komt.

gr Ryu-G

Stel op de poort op de switch een vaste snelheid in 10 mbit of 100 Mbit gebruik geen autonegotiate en stel op de printers vervolgens ook in dat ze op dezelfde snelheid staan.
Als dat ook niet werkt probeer de laatste firmware van de switch en printer

Werkt dat ook niet kun je eens proberen er een jet direct kastje tussen te hangen maar die zijn vrij prijzig

hoi saintjimmy,
bedankt voor het meedenken.
bij de printers heb ik dat al gedaan.
en alle printer in het netwerk hebben al een jetdirect in de printer zitten.
het printer gaat vanaf de server ook snel alleen niet vanaf de werkstations via de server.

mvg Ryu-G

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan