Printerserver als harddisk server gebruiken

• Onderwerp starter Onderwerp starter JBS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JBS

Meubilair
Lid geworden
22 dec 2001
Ik heb een USB HD, die wil ik graag op mijn netwerk zetten, en niet delen via mijn pc.
Nu was ik op zoek naar een harddisk server. Echter al snel kwam bij mij de gedachte om hiervoor een printerserver te gebruiken. De HD krijgt immers een IP

Nu is mijn vraag heeft iemand hiermee ervaring. Wat voor problemen zou ik tegenkomen.

een printerserver heeft ook een ip anders kan je hem niet vinden op je netwerk
maar een printserver?? begrijp het even niet hoor... die gaat printers aansturen

je zal toch 1 pc als server moeten laten draaien vrees ik... daar kan je dan ook je printers aanhangen en je usb hd en fax en wat je ook maar wil hebben in je netwerk

Volgens mij geeft de printerserver alleen maar een IP af, en geeft signalen door. Doordat in mijn gedachtegang dan de HD een IPnummer heeft, kan ik volgens mij hem simpel benaderen.

Wat bedoel je met een printserver???
Een computer die als printserver dient???

Nee, een aparaat, dat via het netwerk een USB printer benaderbaar maakt, voor alle die op het netwerk zitten.

Een apparaat?????
Aub kan je specifiek zijn, want zo gaan we er niet uitgeraken.
In een TCP/IP netwerk heeft alles een IP adres, anders werkt het niet.

Welk apparaat, merk, type specificatie en dergelijke ....
En een USB printer is geen harddisk, dus een harddisk ipv van een printer aansluiten gaat niet werken.

Volgens mij geeft de printerserver alleen maar een IP af, en geeft signalen door. Doordat in mijn gedachtegang dan de HD een IPnummer heeft, kan ik volgens mij hem simpel benaderen.

Dit heb je nodig ipv printserver...
Laad traag deze website.
Maar je plugged dit in een ethernet poort op je router en in het apparaat plug jeje USB harddisk of USB stick ...en hier kan ook een usb printer op
Maar dit is geen printserver.

Je snapt er niet veel van. Bedankt voor je vragen.

Weet iemand anders het wel.

Ik snap je wel, maar jij praat overhetzelfde maar voor printers.
Op een printerserver kan je geen harddisks hangen.
Zo simpel is het :-)

Je hebt een USB servertje nodig, wat ik je in de link heb aangegeven.
Lees de tekst en de PDF documenten die op die site staan. Je sluit dat toestel aan op je router en je kan dan al je USB harddisks USB stick en zelfs USB printers aansluiten.
Dit wat ik je toon is universeel, jij spreekt enkel over een printerserver.

Weet wel wat jij bedoelt, maar is het zo moeilijk te aanvaarden dat op een print server geen harddisk kan?

Ik spreek over praktijk, niet over theorie ...
Je hebt de informatie dus niet gelezen die ik je gaf op de site.

Jij spreekt over toestel dat maar 1 ding kan aansturen een USB printer.
Is niet omdat het een USB connector heeft dat je er alle USB apparaten kan aanhangen.
De hardware I/O interface om correct te zijn in jouw apparaat stuurt enkel een USB printer aan.
Ja kan een laptop hebben die op Vista draait en een identieke laptop op Linux. Lijkt hetzelfde, maar is het niet.

Is goed leg me neer bij jou. Ga je ding kopen en veel plezier. Maar als je het allemaal al weet waarom heb je de vraag hier gesteld. Kopen het ding en hier is een marktplaats afdeling op het forum....

Suc6:thumb:

Je 2de link is wat je nodig hebt, zoals ik bij mijn link heb gegeven als alternatief. Maar je eerste kan je met doen wat je is enkel PRINTER geen opslag(schijf)
Vandaar de prijsverschillen....

Laatst bewerkt:
Een printserver is geen tranceiver die een vertaling doet tussen ethernet en usb. Want je kan er ook geen webcam oid aan vastknopen. Een printserver zal dus drivers moeten hebben om te kunnen communiceren met een printer, en zal geen drivers bevatten die kan communiceren met harddisks. Ook zal er geen rekening in de firmware gehouden zijn met een manier om de schijf te publiceren naar de rest van wereld. Dus ftp of windows file sharing. Want als dit wel het geval was geweest, dan hadden ze commercieel gezien dit vast wel vermeldt ;)

De enige manier om het dan aan de praat te krijgen zou zijn om er andere firmware op te knallen. Ik heb weleens wat gelezen over routers waar linux op geknald kan worden, dan zou je het wel kunnen laten werken, met bijvoorbeeld Samba.

Maar dat lijkt me een echte uitdaging.

Een printserver is geen tranceiver die een vertaling doet tussen ethernet en usb. Want je kan er ook geen webcam oid aan vastknopen. Een printserver zal dus drivers moeten hebben om te kunnen communiceren met een printer, en zal geen drivers bevatten die kan communiceren met harddisks. Ook zal er geen rekening in de firmware gehouden zijn met een manier om de schijf te publiceren naar de rest van wereld. Dus ftp of windows file sharing. Want als dit wel het geval was geweest, dan hadden ze commercieel gezien dit vast wel vermeldt ;)

De enige manier om het dan aan de praat te krijgen zou zijn om er andere firmware op te knallen. Ik heb weleens wat gelezen over routers waar linux op geknald kan worden, dan zou je het wel kunnen laten werken, met bijvoorbeeld Samba.

Maar dat lijkt me een echte uitdaging.
Ja dank je, er zijn mensen die advies vragen maar toch niet willen luisteren.
Spijtig dat ze daarmee andere mensen hun tijd verspillen.:)

Maar je moet ook niet te makkelijk meegaan in anderen hun meningen. Ik geloof mijn baas ook niet altijd direct, of hij moet met een goede motivering komen :)

Op internet heb ik diverse artikelen gelezen, dat deze mogelijkheid bestaat. De merken die ik daar tegen kom, ken ik niet. Deze artikelen zijn niet in Nederland te koop.
Binnenkort ga ik het hier uitproberen.

Jullie horen het resultaat wel.

Een printserver is geen tranceiver die een vertaling doet tussen ethernet en usb. Want je kan er ook geen webcam oid aan vastknopen. Een printserver zal dus drivers moeten hebben om te kunnen communiceren met een printer, en zal geen drivers bevatten die kan communiceren met harddisks.

Een printserver geeft een IP aan een printer, de drivers van de printer staan op de PC. Je printer heeft in principe nu een IP nummer, en met het versturen van de gegevens naar de PC word het bestand voorzien van drivers.
Je kunt de printer benaderen op IP nummer.

Je hebt inderdaad ook nog drivers nodig op je pc ook, om de data in het juiste formaat aan te leveren. Maar de printserver geeft niet je printer een ip-adres, maar maakt een tcp/ip printer poort aan, die je vervolgens in kan stellen in windows. Waar windows dus op de achtergrond ook weer drivers gebruikt om te kunnen gebruiken.

De gemiddelde printserver maakt het ook mogelijk dat meerdere mensen ook tegelijk kunnen printen, dat zou niet kunnen als het alleen maar een tranceiver is.

En een nas oplossing doet ook meer dan alleen doorlinken. In vergelijking tot een SAN.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan