printmacro

Status
Niet open voor verdere reacties.

thomazz

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 nov 2007
Berichten
2
Dag iedereen,

Wat ik graag zou willen (of het kan is iets anders)
Dat is een knopje in mijn word die het volgende doet als ik er één keer op klik :

Document afdrukken op de printer in mijn bureel alsook printen op mijn kopiemachine.
Is dit mogelijk?

Dank ,

T
 
Om de printopdrachten uit te laten voeren moet u een macro schrijven. Dat gaat als volgt:
Een macro moet eerst worden gedefinieerd. Dat kan binnen Word op twee manieren: met de ingebouwde macro-recorder of met VBA (Visual Basic Applications). Dit laatste is echter een programmeertaal en laten we hier buiten beschouwing. Nu dus de macro-recorder. De term recorder zegt als iets over de werkwijze. U neemt een aantal handelingen achter elkaar op en slaat die op in een macro. Eenmaal opgeslagen kunt u de macro uitvoeren (afspelen) wanneer u maar wilt.
U kiest nu voor "Extra", "Macro", "Nieuwe Macro opnemen"
In het dialoogvenster "Macro opnemen" geeft u de macro nog een toepasselijke naam (kort en zonder spaties). Onder in het scherm kunt u bij "Beschrijving" nog wat uitleg kwijt, over wat de macro doet bijvoorbeeld. Na een klik op OK zal er een recordertje in beeld verschijnen en nu voert u de handelingen uit die door de macrorecorder moeten worden opgenomen. Als dit klaar is, klikt u op het knopje "Opname Stoppen" van de macrorecorder.
Knop in de menubalk
U kunt de door u gemaakte macro laten uitvoeren door een klik op een pictogram in de werkbalk. Dat kan door de werkbalk even aan te passen. Kies voor: "Extra", "Aanpassen"
In het dan verschijnende dialoogvenster "Aanpassen" selecteren we de categorie "Macro's" op het tabblad "Opdrachten". Aan de rechterkant in het dialoogvenster ziet u de macro's staan. Selecteer de bedoelde macro door er met de linker muisknop op te klikken. Houdt de muisknop ingedrukt en sleep de macro naar een van de werkbalken. Zodra er een grote hoofdletter “I” naast de macro verschijnt laat u de linker muisknop los.
Als alles goed gegaan is dan heeft de macro een plaats ingenomen op de werkbalk.
De knop ziet er echter (nog) niet fraai uit. Daar kunt u het volgende aan doen: klik met de rechtermuisknop op de knop van de macro in de werkbalk. Uit het dan verschijnende menu Kiest u we voor de optie “Standaardstijl”. Het standaard toegewezen pictogram kunt u wijzigen. Klik nogmaals met rechts op het pictogram in de werkbalk waarna u kiest
voor “Knopvlak wijzigen”. U krijgt nu een scherm met een aantal pictogrammen waarvan u er één kiest, b.v. de koffiekop.

Als het goed is, volstaat nu 1 druk op de knop om de diverse printopdrachten uit te laten voeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan