Printpreview en printen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thoralf

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 okt 2007
Hallo,

Ik ben geen kei in het programmeren in VBA, vandaar mijn vraag.
Ik heb ik een werkmap van Excel een VBA-routine gebouwd die als volgt werkt of zou behoren te werken:
Op basis van een event (Before Print) wordt de reguliere printopdracht afgevangen. Er verschjnt een userform met daarop de mogelijkheid te kiezen tussen enerzijds printen en anderzijds afdrukvoorbeeld en de mogelijkheid te stoppen.
Binnen de eerste 2 mogelijkheden is er dan nog de keuze voor volledig of selectief. Bij selectief worden een aantal kolommen en een rij voor het printen verborgen en na het printen weer getoond. Dit alles wordt door middel van 5 knoppen in het userform gestart.

Het probleem:
Als er op de knop afdrukken wordt geklikt verschijnt het userform (het event wordt actief) en alle mogelijke keuzes werken naar behoren (zonder dat er een venster voor afdrukken verschijnt wordt de afdruk-actie uitgevoerd) en verdwijnt het userform weer om het standaard beeld van excel weer te geven.
Echter als er op de knop Afdrukvoorbeeld wordt gedrukt verschijnt ook het userform op de zelfde wijze als bij klikken op de knop Afdrukken, een werken 3 van de 5 knoppen korrekt: de beide voor afdrukvoorbeeld en stoppen. De knoppen van printen werken niet korrekt, ze laten het userform verschijnen voor het beeld van afdrukvoorbeeld en het systeem hangt. De knoppen voor afdruk voorbeeld activeren het commando AciveSheet.Printout Preview. Printen gebeurt via ActiveSheet.Printout met eventueel de argumenten From en To.

Hoe kan ik voorkomen dat het userform verschijnt na het drukken op de knoppen van printen en het systeem niet gaat hangen? eventueel zou ook mogen dat er een boodschap verschijnt dat er vanuit de gevolgde keuzes geen mogelijkheid tot printen is.
Dit laatste zou ik ook kunnen oplossen als ik zou kunnen bepalen welke actie het verschijnen van het userform heeft veroorzaakt: het activeren van de opdracht Afdrukken of de opdracht Afdrukvoorbeeld.

Ik hoop dat de gegeven uitleg voldoende is, maar mocht dat niet het geval zijn, op http://members.chello.nl/g.hendriksen/roostervb.htm
staat onder 20-01-2009 een verwijzing naar een bestandje selectief printen. In dit bestandje zit het hiervoor beschreven probleem.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Groeten
Thoralf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan