• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Pritopdracht middels opdrachtknop

Status
Niet open voor verdere reacties.

janaukes

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2016
Bekijk bijlage Budgetplanner voor feestdagen1.xlsBekijk bijlage Budgetplanner voor feestdagen1.xlsHallo allemaal,

Ik probeer een opdrachtknop zo te definieren dat ik het eerste en tweede blad kan printen als PDF (Gaaiho pdf. Als 0 de eerste printer is dan is Gaaiho de 7e printer)
Ik moet er nog een opdrachtknop bijmaken met een printopdracht (snelprint) van de eerste tab.

Ik heb een voorbeeld bijgevoegd.
De Belgen hebben ook een mooi excel forum maar daar is niets te vinden over de materie Opdrachtknop (printen/afdrukken)

Het is een materie waar ik totaal niet in thuis ben. Vraag me daarom af of ik wel de juiste zoektermen gebruik.
Microsoft bracht me ook niet verder.

Ik hoop dat iemand van jullie het weet.

Jan Aukes

Hoi,
De Belgen hebben ook een mooi excel forum
En dan is het nog een Belg die het eerste voorzetje geeft:d

Het is me niet volledig duidelijk wat je wil bereiken?
Het programma Gaaiho ken ik niet maar ik ga van de veronderstelling uit dat die ongeveer dezelfde functies heeft als Adobe
In bijgevoegd voorzetje
Met de eerste knop kan je het 1ste en 2de blad opslaan als één pdf. Nadien wordt de PDF geopend (bij u met Gaaiho veronderstel ik) Als het goed is moet je dan de PDF kunnen printen vanuit Gaaiho.

Ik moet er nog een opdrachtknop bijmaken met een printopdracht (snelprint) van de eerste tab.
Is wat onduidelijk daarom ofwel:
De tweede knop heeft dezelfde functie als de eerste , maar alleen het 1ste blad wordt opgeslagen als PDF.
Ofwel derde knop
Die print gewoon blad 1 af als excel blad
Hopelijk kan je daarmee verder
In bijlage

Bijlagen

Hoi Philiep,

De eerste en tweede tab werken als een trein. En dat in een xls format.
Als ik dit ooit in een ander bestandje wil gebruiken waar de tabs namen hebben (is vaak netter en overzichtelijker) dan moet ik ("Blad1") dus vervangen door ("naamvanhetblad") en klaar ben ik.

De derde tab: Kan ik een printopdracht (dubbelzijdig) geven naar de primaire printer?

Gaaiho: Gaaiho is een virtuele printer die vaak met de printersoftware van diverse printers wordt geinstalleerd zodat je bij het ontbreken van een printer (defect of anderzijds) toch een pdf kunt wegschrijven naar de harde schijf (Zoals nu de eerste twee opdrachtknoppen ook mogelijk maken).

XLS ( 97 - 2003) is wel een lastig format (Ik heb Excel 2010). Mijn andere project is een opdracht: =ALS(Invulpagina!$C$3<>"";1;0)
Dit kun je wel shaken in XLS. De VO staat trouwens in de Hoofdpagina. Wel een belangrijke opdracht: Wanneer er in de bewuste cel van de invulpagina iets staat dan wordt dit in de hoofdpagina die altijd openstaat meteen gesignaleerd door verandering van letter en opvulkleur verandering.

Het is voor mij allemaal nieuw. Ik ben dyslect en dat maakt het niet makkelijker om overal info te kunnen halen. Ik blijf vaak hangen op WAT WILLEN ZE NU ZEGGEN?

Dus ik vindt het toch wel heel erg tof dat er mensen zijn die mij op deze manier willen helpen.

Heel erg bedankt daarvoor.

Jan Aukes

Hoi Jan,
Graag gedaan,
Wat deze betreft:
De derde tab: Kan ik een printopdracht (dubbelzijdig) geven naar de primaire printer?
Ik neem aan dat je de 3de knop bedoeld

Verander de code onder die knop naar
Code:
Sheets(Array("Budgetplanner voor feestdagen", "Budgetplanner 2016")).Select
    Sheets("Budgetplanner 2016").Activate
    ActiveSheet.PrintOut Copies:=1, Collate:=True
Denk op uw printerinstellingen.
Hierbij aangepast in bijlage en opgeslagen als xlsb
Hopelijk ben je een stap verder

Bijlagen

Bekijk bijlage Kopie van Budgetplanner voor feestdagen1(1).xls

Hoi Philiep,

Het is voor mij nog even "zoek de tien verschillen".

Als ik bij module 1 kijk (van de macro's) meen ik te zien dat alle bladen worden weggezet als pdf als er >1 bladen zijn.
Wat als ik nu blad 4 naar pdf wil exporteren? (Het is maar een willekeurig blad maar dan kan ik denk ik wel zien wat het verschil maakt opdat ik een opdracht kan geven om een specifiek blad naar pdf te schuiven.

Wat 'verteld' module 2'? (Makro)

Ik neem aan dat de microsoft Excel -objecten de printopdrachten zijn. Als ik het goed lees dan word voor blad 1 en blad twee een printopdracht gegeven. (Ik kan dit nog aanpassen met je andere bestandje naar een printopdracht dubbelzijdig)

Zie ik het goed dat:

Sub printen()
Application.ScreenUpdating = False
Sheets("Blad4").PrintOut copies:=1 'blad1 vervangen door jou blad
naam
Sheets("Blad5").PrintOut copies:=1 'blad2 vervangen door jou blad
naam

Een printopdracht voor blad 4 en 5 inhoud of als ik de regel "Sheets("Blad5").PrintOut copies:=1 'blad2 vervangen door jou blad naam" weghaal er alleen een printopdracht staat voor blad 4.

End Sub

Groet, Jan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan