Probleem bij 2Wireless router als repeater

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkkiller545

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2008
Beste medeleden,

Ik heb thuis de volgende opstelling:
modem => Switch => Router1 => Router2
Netwerk.PNG
Alle blauwe verbindingen zijn draadloos en kunnen dus wisselen tussen de twee routers, enkel die van pc4 is vast omdat die het andere netwerk niet kan zien.

Router6 op de tekening is router1 en router3 is router2. Dit even terzake sorry als dit het ingewikkeld maakt.

Vroeger ging dit allemaal zeer goed, router1 ingesteld met DHCP / IP 192.168.2.1 en router2 ingesteld zonder DHCP / IP 192.168.2.2
Maar toen deed de tweede router ineens raar, een DLINK, ik geraakte er niet meer in en krijg hem ook niet meer gereset.
Dan die maar vervangen door een Belking 54g. Maar deze krijg ik niet meer ingesteld dat het netwerk wekt zoals tevoren.

Vroeger kon ik connecten met router1 via 192.168.2.1 en met router2 via 192.168.2.2 maar dit lukt nu niet meer.
Ik maak nu gebruik van twee Belking 54g routers een is wel sterker dan de andere.

Ik heb op router een de DHCP range ingesteld van 192.168.2.100 tot 192.168.2.199 en IP 192.168.2.1 zoals eerder vermeld.
De tweede router is via de LAN poort verbonden met een LAN poort van router1. Hierop staat de DHCP uitgeschakeld en heb ik het IP 192.168.2.2 gemaakt.
Volgens alle tutorials die ik gevonden heb moet ik werken met een statish IP op de tweede router maar dit krijg ik maar niet ingesteld, ik krijg steeds de melding WAN IP can't cover the LAN subnet.
Hoe los ik dit op?

Heel simpel, lijkt mij: Je moet router2 niet aangesloten hebben op router1 als je het gaat instellen. Zodra router2 is ingesteld (de draadloze instellingen, het uitschakelen van zowel DHCP serving en UPnP en als laatste het toekennen van LAN ip-adres 192.168.2.2) moet je een van de LAN aansluitingen van router2 aansluiten aan een van de LAN aansluitingen van router1. Daarna op je pc (bedraad of draadloos) een nieuw ip-adres aanvragen, en die krijg je dan (via router2) van router1. De WAN/Internet aansluiting van router2 wordt niet meer gebruikt.

Tijs.

Oke, alvast bedankt.
Het netwerk werkt voorlopig netjes, als het bestanden uitwisselen ook goed lukt hang ik mijn server erop en hoop dat dit ook netjes gaat.
Weet u toevallig hoe ik een draadloze printer een vast IP kan geven, ik zou hem graag het volgende adres geven: 192.168.2.3, voor zovere ik weet gaat hij automatisch een toekennen in de DHCP range tussen 100-199 maar wanneer de spanning dan uitvalt veranderd dit.
Ik zou graag hebben dat de printer een vast (statisch) IP krijgt.
De printer is een HP j610a.

mvg

Ik zie zo snel in de handleiding geen optie om via het bedieningspaneel een vast ip-adres in te stellen.
Wat je dan kunt doen is (zodra de printer draadloos gewoon werkt) in de configuratie van je router gaan en daar aangeven dat je een DHCP reservering wilt maken, zodat de printer bij elke aanmelding steeds hetzelfde ip-adres krijgt. Hoe dat precies gaat hangt van het merk + type router af: Soms is het genoeg om een vinkje te zetten, soms kun je aangeven dat de huidige toekenning een lease-tijd heeft van 'onbeperkt', soms moet je het handmatig toevoegen (gebruikmakend van het zgn. MAC-adres van de draadloze netwerkaansluiting van de printer) etc.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan