Probleem bij opstarten computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

barodaca

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2005
Hallo,
Heb een heel raar probleem. Heb al van alles geprobeerd. Als ik mijn computer na de nacht opstart dan kom ik niet verder dan mijn bureaublad. Rechts onderin verschijnt dan alleen de tijd en hij loopt compleet vast zodat ik alleen nog maar de stroom uit kan zetten. Na 2 of meerdere keren start hij wel op en doet het dan volkomen normaal ook als ik als hij eenmaal opgestart is opnieuw opstart, heel vreemd.
Soms begint hij nu ook keihard te piepen, zo'n hele hoge piep. Dacht dat het aan de harde schijf lag, eerst compleet windows eropnieuw op nadat ik geformatteerd had. Toen de harde schijf vervangen, was ook het probleem niet. Toen dachten we dat hij vastliep op de muis omdat hij die niet kon vinden, hele oude muis erop, maar vervolgens de dag erop startte hij weer niet op. Kan het dus maar 1 x per dag aantonen, aangezien hij het alleen doet na een nacht stilstaan. Mijn computer draaid op XP, heb hem dus helemaal leeggehad, ligt het ook niet aan.
Er zit een VIA P4x400 moederboord op, zo staat het op de doos. Intel pentium 4 CPU 2.4 ghz kloksnelheid 2.41 ghz en intern geheugen van 512 mb. Hoop dat ik zo voldoende informatie heb. Mijn vader snapt er ook helemaal niets meer van, die heeft iets meer sjoege van de computer dan mij, maar weet ook niet meer waar we zoeken moeten. Hoop dat jullie een oplossing weten.
Hij doet het nu al 1 1/2 maand zo en ik wordt er helemaal gek van, hij moet nu steeds vaker opstarten om uiteindelijk aan de praat te komen, werk n.l. ook vaak thuis op de comp, kan hem eigenlijk niet missen

Je hebt al het nodige gedaan dus een aantal voor de hand liggende dingen is uit te sluiten.

Daar dit m.i. een van de lastigste problemen is, zeker ook omdat je Windows opnieuw al hebt geinstalleerd na een format, denk ik dat het mogelijk raadzaam is om de "uitsluitmethode" toe te gaan passen.

Start op in de veilige modus en kijk eens naar apaaraatbeheer, alles ok ?

Scan binnen apparaatbeheer je hele systeem op virussen en spyware.

Doe binnen de veilige mdus een schijfcontrole en schijfdefragmentatie.

Als dat alles is gedaan en het probleem blijft, dan zou ik beginnen met het uit de sloten trekken van ALLE apparaten, behalve (natuurlijk) de videokaart. Deinstalleer daarbij ook de software van de verwijderde apparaten.

Doet de pc het nu weer goed ? Dan zit het probleem bij een van de kaartjes en zul je alleen door een voor een terugplaatsen van de kaartjes erachter komen welke het is.

Nog zomaar wat testjes :

Is het geheugen al getest ?
Zijn alle kaarten goed bevestigd?
Werke alle koelers ?

Beste

Dit probleem meerdere malen bij mij gekend.
Een vraag: heb je internet? Welke provider? Start je internet mee op je pc opstart?
Meestal ligt het aan internet.

Ook is de oplossing aleens geweest met de videokaart, ik vermoed dat je pc ervoor het altijd goed gedaan heeft of heb je soms zitten prullen met de hardware?

Jean

Hm, die Internet optie is idd. ook een aardige suggestie.

Zeker als je meerdere schakelaars hebt om je pc op te starten. (afzonderlijke schakelaars voor de kast / randapparatuur) Het zou idd. zo maar kunnen dat je voor je internetmodem een schakelaar aanzet om de stroom erop te zetten en dat je voor je pckast een andere schakelaar aan moet zetten.

Als je pc dan opstart en je internetverbinding start tegelijk mee op dan zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat je modem nog niet "klaar" is met opstarten terwijl Windows al bij het buroblad is, -met een vastloper tot gevolg (al zou dit niet zo mogen zijn...........)

Dit zou dan ook verklaren waarom een 2e en volgende opstart wel goed werkt. -> als je de spanning op de modem namelijk laat staan en je start de kast op dan is je modem reeds "gereed" terwijl Windows opnieuw opstart.

Zou dit kunnen ? -> meerdere aan/uitschakelaars om je systeem "onder spanning" te zetten ?

Geplaatst door gast0225
Hm, die Internet optie is idd. ook een aardige suggestie.

Zeker als je meerdere schakelaars hebt om je pc op te starten. (afzonderlijke schakelaars voor de kast / randapparatuur) Het zou idd. zo maar kunnen dat je voor je internetmodem een schakelaar aanzet om de stroom erop te zetten en dat je voor je pckast een andere schakelaar aan moet zetten.

Als je pc dan opstart en je internetverbinding start tegelijk mee op dan zou het theoretisch mogelijk kunnen zijn dat je modem nog niet "klaar" is met opstarten terwijl Windows al bij het buroblad is, -met een vastloper tot gevolg (al zou dit niet zo mogen zijn...........)

Dit zou dan ook verklaren waarom een 2e en volgende opstart wel goed werkt. -> als je de spanning op de modem namelijk laat staan en je start de kast op dan is je modem reeds "gereed" terwijl Windows opnieuw opstart.

Zou dit kunnen ? -> meerdere aan/uitschakelaars om je systeem "onder spanning" te zetten ?

Misschien wel een optie. Maar heb eigenlijk alles op een stekker, die ik nooit uitzet. Heb een internetverbinding van Versatel met een multipc E-techmodem
Het vreemde is dat als hij eenmaal is opgestart hij het ook niet meer doet. Zal vannacht eens de modem op off zetten als ik de pc uitzet en dan ook de grote schakelaar de spanning eraf halen.

Geplaatst door jean42
Beste

Dit probleem meerdere malen bij mij gekend.
Een vraag: heb je internet? Welke provider? Start je internet mee op je pc opstart?
Meestal ligt het aan internet.

Ook is de oplossing aleens geweest met de videokaart, ik vermoed dat je pc ervoor het altijd goed gedaan heeft of heb je soms zitten prullen met de hardware?

Jean

Nee, hij is altijd hetzelfde geweest en heeft al tijden goed gelopen. Het is iets van de laatste 1 1/2 maand.
Heb ADSL van Versatel met een multipc modem en internet start inderdaad mee

Geplaatst door barodaca

Misschien wel een optie. Maar heb eigenlijk alles op een stekker, die ik nooit uitzet. Heb een internetverbinding van Versatel met een multipc E-techmodem
Het vreemde is dat als hij eenmaal is opgestart hij het ook niet meer doet. Zal vannacht eens de modem op off zetten als ik de pc uitzet en dan ook de grote schakelaar de spanning eraf halen.

Helaas, vanochtend opgestart zonder modem, maar hij bleef weer hangen, dit keer nog voor het opstarten van het bureaublad, wordt er moedeloos van :confused:

Heb vanochtend opgestart in veilige modus, dat ging wel in 1 keer goed.
Bij apparaatbeheer gekeken, daar stond niets.
Gescand alles oké.
Nu moeten we inderdaad maar alles los halen denk ik.
Ben zelf niet zo thuis op hardwaregebied, doe ik samen met mijn vader.
Maar is er niet een programma waarmee je je geheugen kan testen of andere dingen van je hardware om te kijken of alles goed presteert??

Geheugentester is er eentje en daarnaast is er nog de Everest home edition tool die de gehele hardware van je pc "tegen het licht" houdt.
Dit gratis progje wordt vanaf maart aanstaande alleen niet meer ondersteund door de fabrikant ervan. Het is nog hier en daar te downloaden. Ik kijk even rond......

Om vele handelingen te vermijden adviseer ik het volgende.
Kijk eerst of je videokaart er nog goed in zit en dat die stekkers (buiten je pc) ook goed vastzit.

Als dit goed is dan het volgende proberen: doe je videokaart uit je pc en start op (ge gaat geen beeld krijgen natuurlijk maar wel verschillende bieptonen) en dan je pc uitzetten.
Steek je kaart erterug in en pc aanzetten en nu gaat die die kaart mogelijk terug dedecteren.
Deze handeling kan geen kwaad voor de rest van je progs enz.

Ik heb dit bij verschillende pc's gedaan die ook dat probleem hadden en het hielp bij ongeveer 60%.

Geplaatst door jean42
Om vele handelingen te vermijden adviseer ik het volgende.
Kijk eerst of je videokaart er nog goed in zit en dat die stekkers (buiten je pc) ook goed vastzit.

Als dit goed is dan het volgende proberen: doe je videokaart uit je pc en start op (ge gaat geen beeld krijgen natuurlijk maar wel verschillende bieptonen) en dan je pc uitzetten.
Steek je kaart erterug in en pc aanzetten en nu gaat die die kaart mogelijk terug dedecteren.
Deze handeling kan geen kwaad voor de rest van je progs enz.

Ik heb dit bij verschillende pc's gedaan die ook dat probleem hadden en het hielp bij ongeveer 60%.

Okido, ga het proberen, kom later er op terug, kan het nl alleen bij de koude opstart uittesten of ie het inderdaad niet doet:)

Geplaatst door gast0225
Geheugentester is er eentje en daarnaast is er nog de Everest home edition tool die de gehele hardware van je pc "tegen het licht" houdt.
Dit gratis progje wordt vanaf maart aanstaande alleen niet meer ondersteund door de fabrikant ervan. Het is nog hier en daar te downloaden. Ik kijk even rond......

Everest geeft een paar problemen, zegt mij alleen niet zoveel, voel me echt zo'n oen, maar die termen ken ik niet

1. Bij DMI Waarschuwing De juistheid van de DMI data kan niet worden gegarandeerd
2. Bij Chipset Probleem AGP is gedeactiveerd. Dit veroorzaakt misschien prestatieproblemen.
3. Bij systeem bios en video bios zegt hij dat het meer dan 2 jaar oud is en ik moet kijken of er updates zijn.

1. niet interessant
2. hm, m.i. WEL interessant
3. vergeten, zegt Everest bij alle Biossen van > 2 jaar.

ad2. hiervoor zul je idd. even naar het Bios moeten gaan en kijken of je AGP is Enabled. Als je AGP namelijk niet staat enabled dan kun je 100.000 AGP videokaarten op je moederbord plaatsen, maar veel nut zal het niet hebben.

Laatst bewerkt:
Het ligt dus duidelijk aan je videokaart denk ik.
Kijk in de bios of deze enabled staat (ingeschakeld).
Kijk nadien in je pc of deze nog wel goed zit, deze kan losgekomen zijn.

Even een update. Gister met mijn vader een andere videokaart erin gezet, hij had nog een nieuwe liggen. Nog in de bios alles van AGP aangezet, maar in dat programma blijft hij nog steeds zeggen dat hij enabled moet worden, hebben geen idee hoe het anders moet.
Maar helaassssssss, vanochtend opgestart, althans geprobeerd en helaas. Na 7 pogingen is het eindelijk gelukt. Even naar beneden geweest, kom ik boven staat hij jammer genoeg weer vast. Wordt er moedeloos van :(
Kunnen die kaart dus wel weer uitbouwen en mijn eigen kaart er weer in, daar lag het dus niet aan. Nu zag ik ook net het berichtje van Wout99 waarin jullie het over een batterij hebben, dat verhaal lijkt toch wel wat op de mijne, maar mijn tijd is ook gewoon goed en de datum ook, zal wel niet dus. Hopeloos gewoon.

Laatst bewerkt:
Nou, de pc is overleden. Had nog van alles geprobeerd, het probleem werd steeds erger. Nog ander geheugen geplaatst, de voeding vervangen, gelukkig had mijn vader nog wat onderdelen. Hij liep steeds vaker vast. Nu komt er helemaal niets meer, denk dus dat het aan het moederbord lag. Ga morgen op pad voor een andere computer, helaas pindakaas. Bedankt in ieder geval voor al jullie suggesties.
Moet ik hem nu op opgelost zetten??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan