Probleem bij Win7 zoekresultaat (bestanden niet gevonden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chris dG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 nov 2004
Ik ben pas enige maanden geleden begonnen met Win7 en het opbouwen van mijn nieuwe systeem verloopt zeer moeizaam. Dat komt vooral omdat mijn voorkeur en wensen heel erg afwijken van wat Microsoft denkt dat goed en handig is voor de gebruikers. Dat betekent dus veel ergernis en frustratie en veel zoeken naar utilities om allerlei zaken aan te passen. Mijn versie is Win7 Pro x64 (NL) en er is momenteel dus nog geen overvloed aan programma's geïnstalleerd.
Ik heb nu echter een probleem ontdekt bij zoeken in/onder de map 'Gebruikers' (C:\Users). Bestanden in een submap dieper dan 1 niveau, worden niet gevonden!! Als ik met dezelfde bestanden het zoeken ga testen in/onder C:\Program Files (x86), dan gaat het tot minstens 5 niveaus diep nog goed.
N.B. Ik heb een dual-boot systeem en onder XP is het zoekresultaat correct. Verder is het vrijwel zeker dat het geen verschil maakt of ik zoek met Windows Explorer of met xplorer2.

Als eerste zou ik nu natuurlijk erg graag willen weten of er Win7 gebruikers zijn die dit probleem kennen, hebben of ooit hebben gehad. Verder hoop ik dat er bij degenen die het probleem niet kennen, een aantal zijn die dit (al of niet uit nieuwsgierigheid) eens even gaan testen. Gewoon een kopie van een of ander bestand een vreemde naam geven, dat bestand in het diepe gooien en dan maar hengelen. :d

Edit: Het zoekprobleem is venijniger dan ik dacht, zie mijn aanvulling onder de 3 reacties.

Laatst bewerkt:
:( Ik snap niet helemaal goed wat je mee bij W7 met zoeken bedoelt :(

Maar ik heb net zoeken via start/zoeken getest en heb niets gemerkt ( heb zelf W7 Ul. 64 bit ! ), en ik heb 3 partities windows/ en mijn twee nog als opslag partities ..
Op een partitie heb net van een programma-map naam verandert in bijv. MCMYX65 ( <-- bijv. zei ik ! ) en via start-zoeken heb dezelfde naam ingetypt per direct heb die ook gevonden zonder dat ik wat wachten moest of-zo :d ..

Weet ik niet zeer zeker maar denkt toch dat je via verkenner gewenste plek of schijf aan zoek-index ( indexeren dus ! ) toevoegen moet, zodat je die ook tijdens zoeken vlotter vinden kan enz..

2q3dx04.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb het net even geprobeerd (win 7 prof 64 bit) en inderdaad, er is iets vreemds.

Met de Windows Verkenner; in de linkerkolom staat o.a. "Bibliotheken" en daarbinnen "Documenten".
Als ik een zoek actie start in Bibliotheken wordt het gezochte niet gevonden.
Als ik dan handmatig naar de betreffende map binnen Documenten ga zie ik het gezochte wel degelijk staan.

In de linkerkolom van de Verkenner ietsje verder naar beneden staat "Computer" met daaronder de partities.
Nu heb ik alle mappen die standaard bij de hoofdgebruiker horen verplaatst naar een aparte schijf/partitie en als ik nu in die partitie dezelfde zoekopdracht doe wordt het gezochte wel gevonden.

Dus zoeken via Bibliotheken werkt niet, maar via de partitie (of via de hele computer) gaat het zoeken wel goed.

:( Beetje vreemd en niet logisch ( of toch ? omdat standaard geïndexeerd is of wat anders ? ) toch ?? maar het lukt wel op die manier :D

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reeds gedane moeite, maar het zoekprobleem is venijniger en gecompliceerder dan ik dacht.

In ben nog wat verder gaan testen en heb op diverse locaties "testboompjes geplant". D.w.z. een map 'Level#1' en daarin 4 submappen 2, 3, 4 en 5 (dus steeds een niveau lager) en in elke map een bestand 'Test.txt'. Vervolgens ben ik vanuit verschillende locaties gaan zoeken naar dat bestand Test.txt. De conclusie uit die verschillende zoekresultaten is dat tussen "mijn map" en 'AppData' een blokkade zit.
N.B. Bestanden in en onder C:\Users\Chris\Level#1 worden wel gevonden.
Dus als ik vanuit C:\Users (meestal zie je 'Gebruikers') of C:\Users\Chris zoek, dan worden niet de bestanden gevonden die in of onder C:\Users\Chris\AppData staan. Zoek ik echter vanuit C:\Users\Chris\AppData dan is het zoekresultaat correct.
P.S. Indexeren behoort niet tot mijn voorkeuren.

Toegevoegd op 27 juli 16:27
Ik heb dit zoekprobleem nog getest in enkele beginsituaties van mijn Win7 installatie (door terugzetten van image back-ups). Maar ook direct na installeren van Win7 Pro x64 SP1, ging het al fout.

Dit testresultaat maakt het dus erg waarschijnlijk dat anderen dit probleem ook kunnen hebben. Ik wil iedereen dus aanraden dit ook te testen en verzoeken om dit te melden, maar …!!!!!
Het zou mooi zijn geweest als dit forum een 'Poll' mogelijkheid had; nu zou ik als richtlijn willen voorstellen om na b.v. 10x nee en 20x ja (dus hetzelfde probleem) te stoppen met reageren.

N.B. Zoals gebruikelijk had ik ook bij deze test van de beginsituatie "testboompjes geplant" in 'Chris', 'AppData', 'Local' en 'Roaming'. Behalve dezelfde fout vond ik nog iets opmerkelijks: in eerste instantie werd bij zoeken vanuit 'Gebruikers' en vanuit 'Chris' zelfs C:\Users\Chris\Level#1\... niet gevonden. Nadat ik echter vanuit 'AppData' had gezocht (met correct resultaat, dus 3 "testboompjes"), leverde de eerste zoekactie wel het bekende resultaat (alleen het "testboompje" onder 'Chris').

P.S. Zoeken doe ik zowel in Verkenner als xplorer2 door Ctrl-F en dan als zoekterm (in dit geval) 'test.txt' in te vullen.

Laatst bewerkt:
Zoekprobleem opgelost, althans voor mij.

Omdat ik ook nog maar eens alle opties van Verkenner en xplorer2 heb bekeken, zag ik bij de 'Geavanceerde opties' van xplorer2 'Find blacklist' met daarin o.a. C:\Users\Chris\AppData !!!
Na uitschakelen blijkt dat de blokkade tussen 'Chris' en 'AppData' er inderdaad niet meer is. In Verkenner (natuurlijk) nog steeds wel en ik heb (nog) niet kunnen ontdekken of dat soms in te stellen is.
N.B. Mocht dat wel mogelijk zijn, dan had die instelling m.i. standaard uitgeschakeld moeten zijn.

De uitsluiting van 'AppData' in xplorer2 komt waarschijnlijk omdat die bij installeren is overgenomen van de Win7 instelling (onder XP is deze blacklist leeg). Waarom Microsoft dit nuttig of nodig vond, is voor mij volstrekt onbegrijpelijk.

Dat uitsluiten bij zoeken wordt voor mij nog raadselachtiger of ongewenster nadat ik recentelijk pas constateerde dat klikken op b.v. 'Menu Start' (onder 'Chris') in Verkenner de melding geeft "Locatie is niet beschikbaar". In xplorer2 heeft zo'n actie namelijk tot gevolg dat je in de doelmap van de koppeling terechtkomt.

Voor degenen die echter met Verkenner werken, is het bijna niet te achterhalen dat b.v. het Startmenu te vinden is in C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu en in C:\Users\Chris\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu.
Dat maakt de uitsluiting van 'AppData' (en wie weet van nog meer mappen) bij zoekacties naar mijn mening extra raadselachtig en nogal kwalijk.

P.S. De oorzaak van dit zoekprobleem is voor mij dus duidelijk en ik zal er geen of slechts sporadisch nog last van hebben.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan