• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem enquete analyseren (meerdere waardes in 1 cel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

derksuh

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2017
Beste mensen,

Ik ben bezig met mijn afstudeerscriptie en heb daarvoor een enquete gehouden onder bewoners van een bepaalde plaats. Daarvoor is het belangrijk om erachter te komen wat mensen missen. Via qualtrics heb ik de gegevens in excel gekregen waarbij bijvoorbeeld:
1 = meer veiligheid
2 = meer oplaadpunten
3 = niks
Tot aan 6 = ...

Nu zie ik dus in de cel het volgende staan: 1,2,5. Dit betekent dus dat mensen meer veiligheid willen, meer oplaadpunten en bijvoorbeeld "anders". Ik heb circa 1000 responsen die ieder een andere volgorde met zich meebrengen. De vraag is nu hoe kan ik excel per cel laten kijken of er een 1,2,3,4,5 of 6 in staat en dat optellen per cijfer. Zo krijg ik uiteindelijk een tabel met bijv: Meer veiligheid = 532 belanghebbenden.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Als ik de formule weet dan kan ik het zelf (waarschijnlijk) wel toepassen.

Mvg,
Derksuh :thumb:

Laatst bewerkt:
Excel ziet het liefst 1 gegeven per cel.

PS. betekent schrijf je met een t.

Met een voorbeeldbestandje erbij zul je eerder een optimale oplossing krijgen op dit forum.
Maar wellicht dat je met het voorbeeld in de bijlage geholpen bent.

Bijlagen

Thanks voor je taalkundige correctie. Toch blijf ik met de vraag zitten of er geen mogelijkheid is Excel zelf te laten zoeken naar die 1, 2 of ...? Ik kan een document toevoegen om het misschien te verduidelijken?

Iemand nog een manier gevonden om dus de formule in de tabel rechts van het document aan te vullen en zo in een oogopslag zien hoeveel regels er aan die voorwaarde voldoen? Mocht het alleen op de manier van Conseclusie kunnen dan moet ik dat toepassen en ze allemaal eerst verdelen in losse onderdelen. Thanks!

Je bijlage in #5 is niet te openen.

met een UDF

Code:
Function VenA(r1 As Long, r2 As Long, r3 As Long, r4) As Long
Dim j As Long, ar
ar = r4
For j = 1 To UBound(ar)
  If ar(j, 1) = r1 And ar(j, 2) = r2 And InStr(ar(j, 3), r3) Then VenA = VenA + 1
Next j
End Function

Bijlagen

Dit is echt fantastisch! Precies wat ik nodig had! 100 credits voor u! Probleem opgelost :)

Toch nog 1 vraag. De functie werkt perfect. Maar stel de kolommen staan nu niet direct naast elkaar. Dus Geslacht en leeftijd staan naast elkaar maar de voorziening keuze bijv. pas 3 of 6 kolommen verder.. Dan selecteer ik ze alle drie maar doet hij het niet.. Is daar een oplossing voor of doe ik wat verkeerd?

Plaats een bestand zoals het werkelijk in elkaar steekt.

Ik heb een aantal kolommen leeg gemaakt wegens privacy. De belangrijkste kolommen op tabblad 1 heb ik geel gemaakt. Tabblad 6: "6 Voorzieningen" moet ik ingevuld zien te krijgen aan de hand van de 8 voorzieningen kolommen van tabblad 1. Alvast bedankt voor de moeite! Bekijk bijlage V2 Voorbeeld probleem.xlsx

En dit is compleet anders dan de vraag en dus jammer van mijn inspanning. Verder blijft het principe zoals in #9 staat gelijk alleen zal je dat een beetje moeten aanpassen.

Oh dat meen je? Ik dacht dat je namelijk ipv kolom 3, kolom 6 zo kon selecteren.. Maar het blijkt dus dat de voorzieningen kolom er precies naast hoort te staan anders lukt het niet. Is dit niet makkelijk op te lossen in de code ipv er verschillende aan toe te voegen. Uiteindelijk zal ik dus 8 volledig ingevulde tabellen krijgen(zoals tabblad 6) die ieder op leeftijd, geslacht en andere voorzieningen selecteren.

Nee dat is niet makkelijk. Je gaat van 1 voorziening naar 8 voorzieningen die dus op 8 verschillende plaatsen staan. Onder deze voorzieningen staat dezelfde codering van 1 t/m 6. Dus voorziening 1 met keuze 1 is hetzelfde als voorziening 2 met keuze 1?

In het bestandje wordt alles eerst in een tabel gezet en dmv een draaitabel het geheel wat overzichtelijker gemaakt.

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Dim j As Long, jj As Long, t As Long, i As Long
ar = Sheets("DATA").Cells(1).CurrentRegion.Offset(, 16).Resize(, 42)
  ReDim ar1((UBound(ar) - 4) * 48, 3)
  For j = 4 To UBound(ar)
    For jj = 1 To UBound(ar, 2)
      If Left(ar(2, jj), 13) = "Voorzieningen" Then
        For i = 0 To UBound(Split(ar(j, jj), ","))
          ar1(t, 0) = Application.Choose(ar(j, 1), "Man", "Vrouw")
          ar1(t, 1) = Application.Choose(ar(j, 2), "Jonger dan 18 jaar", "Tussen de 18 en 40 jaar", "Tussen de 40 en 64 jaar", "Ouder dan 65 jaar")
          ar1(t, 2) = Split(ar(2, jj))(1)
          ar1(t, 3) = Application.Choose(Split(ar(j, jj), ",")(i), "veiligheid", "meer oplaadpunten", "niks", "anders", "...", "keuze6")
          t = t + 1
        Next i
      End If
    Next jj
  Next j
  With Sheets("Tabel")
    .Cells.Clear
    .Cells(1).Resize(, 4) = Array("Geslacht", "Leeftijd", "Voorziening", "Keuze")
    .Cells(2, 1).Resize(UBound(ar1), 4) = ar1
    .ListObjects.Add(xlSrcRange, .Cells(1).CurrentRegion, , xlYes).Name = "TblData"
  End With
  ActiveSheet.PivotTables(1).PivotCache.Refresh
End Sub

Bijlagen

Hartelijk dank! Ik heb er nu wat moois van kunnen maken :)! Helemaal top! Problem solved

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan