probleem externe HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

antilope

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Berichten
10
Goede avond,

Heb bij computerwinkel externe HD gekocht voor backups. Gelijk zou nieuw moederbord geplaatst worden en men zou alles wat op schijf stond direct op externe HD plaatsen, nieuw moederbord en geheugen erbij zetten.
Is gedaan en na ophalen computer probeer ik nu in externe schijf te werken.
Kan nergens in komen. Toegang wordt geweigerd. Telefoontje naar winkel. Gevraagd werd of ik computer met wachtwoord had beveiligd. Ja dus, want er zijn meerdere personen in huis. Mijn man en ik zijn enige gebruikers van deze computer.
Nu vertelde men mij dat het daardoor komt dat ik nu nergens bij kan komen.
Ben best wel kriegel nu, want het is net of computer gecrasht is, want ben alles 'kwijt'. (niet echt dus, maar ik kan er niet bij.)

Weet iemand hier een oplossing voor ??
Kan volgende week donderdag pas weer in de winkel terecht.

Graag goede raad en alvast bedankt daarvoor.

Groet, Els
 
Er zijn wel tooltjes voor dacht ik. Dan zul je moeten zoeken met Google.

Had je overigens je administrator een wachtwoord gegeven? Ga in de veilige modus en kijk wat er gebeurd als je als administrators of administrator inlogt.
Veilige modus: F8 indrukken tijdens opstarten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ben een behoorlijke digibeet.
Wat zou ik moeten zoeken in Google, hoe heet dat ?

En het enige wachtwoord was dat van ons als gebruiker.
Dus wat of wie is dan administrator ?

Als ik dit zo schrijf vind ik mezelf wel een grote sufferd, maar ik weet echt niet waar ik naar moet zoeken.

Groet, Els
 
Dank je wel. Heb het uitgeprint en vervolgens getracht uit te voeren.

Helaas, als ik op Eigenschappen klik (met re.muis) dan komt er geen tabblad Beveiliging.

Zie alleen Algemeen, Delen en Aanpassen.

Ga ik naar externe schijf F: dan staat daar een map Oude C. = Complete inhoud van computer vóór nieuwe moederbord.

Klik ik daar met re-muis op dan staan daar 23.123 bestanden en 5.250 mappen

Dubbelklik ik op Oude C en klik ik daarna met re Eigenschappen en met re op Program Files dan krijg ik weer Algemeen, Delen en Aanpassen. en zie verder 7.397 bestanden en 1.214 mappen.

Bij map Documents en Settings hetzelfde verhaal.

Niks van beveiliging dus.

De naam Administrator zie ik nergens.

Hoe kom ik dan in deze mappen?

Groet, Els
 
How to take ownership of a folder
Note You must be logged on to the computer with an account that has administrative credentials. If you are running Microsoft Windows XP Home Edition, you must start the computer in safe mode, and then log on with an account that has Administrative rights to have access to the Security tab.

If you are using Windows XP Professional, you must disable Simple File Sharing. By default, Windows XP Professional uses Simple File sharing when it is not joined to a domain.


Oftewel inloggen in veilige modus (F8 indrukken tijdens het opstarten)
 
Het ligt er aan welke Windows je hebt. De administrator bereik je in ieder geval als je opstart met alsmaar F8 indrukken. Je krijgt dan een keuze voor veilige modus.
Dus:
Systeem uit.
Systeem aan.
Ga direct maar op F8 drukken met kleine tussenpozen.
Nu krijg je een scherm waarin je veilige modus ziet staan.
Kiezen voor veilige modus.
Je krijgt na een poosje zwart scherm vervolgens het Logo van Windows te zien. Wel een beetje vreemd want veel processen werken op dit moment niet.
Alle is veel groter.
Je kunt nu inloggen. Typ eens administrators en enter bij wachtwoord.
(Als je niet weet wat een administrator is zul je'm ook geen wachtwoord hebben gegeven).
Mocht het zo lukken dan rechtsklik je op start/verkennen, je gaat naar de C:\ rechtsklik en kijk of er beveiliging op staat. Zo ja.....kom dan maar terug voor instructies :)

Lukt het niet als admin dan kun je hetzelfde nog via jullie account proberen
 
Ben ik weer.
Ik ben al grijs anders was ik het nu al geworden. Doodeng.

Ik kan nog steeds nergens in.

Bij die lijst met namen in de Veilige Modus staan er wel meer dan één
Administrator
Gebruiker (wijzelf)
Makers
Eigenaar
System

Bij gebruiker en administrator heb ik wat kruisjes ingevuld van o.a. Volledig Beheer, Wijzigen en Schrijven.
Toepassen gedaan, daarna OK.

Computer opnieuw gestart, en nog steeds kan ik niet in de F-schijf iets doen.

Ik denk dat ik het maar opgeef want ik vind het ook best wel eng.

Na het opnieuw installeren van Windows (in de winkel) heb ik geen nieuw wachtwoord ingevoerd. Het is volgens die jongeman in de winkel het wachtwoord wat voorheen op de computer stond. Hij heeft eigenlijk klakkeloos alles naar de externe schijf gekopieerd, zonder er op te letten dat er een wachtwoord in stond.
Zou dat ww niet de boosdoener kunnen zijn ?

Maar ja, dan toch nog, hoe komt mijn man weer bij zijn administratie ?

Het gekke is dat de belastingaangiften die op het bureaublad stonden wel makkelijk teruggekopieerd konden worden naar de C-schijf. De rest laat het afweten. Rara.

We hebben wel een prima back-up, maar niet heus. Dat was dus wel de bedoeling.

Wat zal ik nu verder doen ?

Els
 
Heb je dit helemaal gevolgt?

1. Klik met de rechtermuisknop op de map waarvan u eigenaar wilt worden en klik vervolgens op Eigenschappen.
2. Klik op het tabblad Beveiliging en klik op OK in het venster van het beveiligingsbericht (als dat wordt weergegeven).
3. Klik op Geavanceerd en open vervolgens het tabblad Eigenaar.
4. In de lijst Naam klikt u op uw gebruikersnaam, Administrator als u bent aangemeld als Administrator of klik op de groep Administrators. Als u eigenaar wilt worden van de inhoud van die map, schakelt u het selectievakje Eigenaar van subcontainers en objecten vervangen in.
5. Klik op OK. Het volgende bericht wordt weergegeven, waarbij mapnaam de naam is van de map waarvan u eigenaar wilt worden:
U hebt geen machtiging om de inhoud van map mapnaam . te lezen. Wilt u de machtigingen voor de map vervangen door machtigingen die u volledig beheer toekennen?

Alle machtigingen worden vervangen als u op Ja klikt.
Klik op Ja.
6. Klik op OK en pas de machtigingen en beveiligingsinstellingen die u voor de map en de inhoud wenst, opnieuw toe.


Dus ook bij 4 het selectievakje selecteren van eigenaar van subcontainers en objecten vervangen
 
Lees weer iets wat ik niet heb gezien/herkend.

Ga nog weer een keer proberen.

Tot zo.

Groet, Els
 
Staat allemaal in de link die ik je eerder gegeven heb
 
Bij gebruiker en administrator heb ik wat kruisjes ingevuld van o.a. Volledig Beheer, Wijzigen en Schrijven.
Jeminee Antilope wees aub secuur. Besef wel dat je hiermee ook de weg totaal kunt afsnijden.
Geef systeem/administrators/en jullie als gebruikers alle rechten. Niet alleen op het eerste blad. Ook de rest erna. Het is de bedoeling dat jullie eigenaar worden van die schijf.
Je moet drie schermen door.
Je gaat op de bovenste map van de schijf staan (doc. and settinga). Niet op de schijf zelf. (tenzij ook daar iets van rechten aangeeft)
 
Yes Yes, jullie zijn G E W E L D I G.

Ik kan weer in de administratie komen. SUPER hoor.

En sorry Elisa, zei vroeger al tegen mijn kinderen dat ze goed moesten lezen. Maar zelf, ja.

Maar het is tot zover gelukt.

Nu nog proberen of ik ook alles wat in Outlook staat weer kan bereiken. Dat lukte nog niet.
Zowel mails als adresboek. Maar dat zijn de Program files. Heb daar hetzelfde gedaan.

Of moet ik daar iets anders doen of heb ik gewoon pech gehad ?

Mario, je laatste berichtje was super duidelijk.

Groet, Els
 
Als je het goed hebt gedaan dan heb je ergens op een knop geklikt waarmee alle wijzigingen zich gingen doorvoeren op je hele schijf. De pc begint dan te werken en je kunt even niet vooruit. De zandloper komt in beeld.
Mocht je dus nog niet in bepaalde mappen kunnen komen dan moet je nog eens terug en ga je naar de bovenste map (of de schijf) op zoek naar die knop.
Hij komt volgens mij zelfs 2 keer voor.
 
Even eten klaarmaken en zo. Ga vanavond weer verder.

Tot zover vast heel erg bedankt.

Groet, Els
 
Alles is weer te vinden en te bereiken.
Ook Outlook.
Heb alles gedaan wat moest en ook heb ik het oude wachtwoord weer ingevoerd voor ons als gebruiker/beheerder. Dacht dat hij dat misschien zou herkennen.

Ook het adresboek van Outlook heb ik weer gevonden. Vraag me niet hoe, want volgens mij was dat meer geluk dan wijsheid.

Iedereen bedankt voor alle hulp en misschien heeft iemand anders er ook iets aan, al was ik geloof ik wel een beetje dom.

Vriendelijke groet van Els
 
Nee hoor, niet dom. En als ik me niet vergis dan zul je bij een volgende format weer hetzelfde moeten doen.
Mij overkwam het tenminste meerdere keren dat ik te horen kreeg dat ik het recht niet had om op die schijf te zijn.
Sla deze berichten dus maar op!!

groetjes Elisa

PS, scheelt je weer een paar dagen ;-)
 
Heb alles uitgeprint en daar vanaf steeds alle handelingen verricht. Dat werkt het prettigst vind ik.

Bedankt hoor :thumb:

Groet van Els
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan