Probleem garantie Dixons

Status
Niet open voor verdere reacties.

destermartjin

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Hallo,

Zoals enige van jullie weten heb ik vorige week een mini laptop aangeschaft.
Nu had ik al na 1 dag als de laptop langer niet aanstond hij niet opstarten. Ik startte hem op, ging aan, maar kreeg zwart beeld. Als ik na 5x opnieuw opstart, gaat hij wel verder. Als ik dan moet inloggen, lukt dit ook niet. Dan moet ik eerst de laptop dichtklappen, en als ik dan na 1 min. de laptop weer openklap, kan ik dan eindelijk aan de slag.
Nu ging ik vandaag (1 week na aankoop). Ik heb overigens geen extra garantie (waterschade, zowat alle schade, maar dit is extra) Dat van mij is standaard garantie.
Ik natuurlijk het probleem voorgelegd....Krijg ik te horen dat als ik mijn laptop laat opsturen minimaal 50 euro moet betalen als het software matig is. Nou, ik heb dus nog een aantal dingen verteld, maar ook gezegd dat ik morgen terug kom.

Nou ging ik de winkel uit, en zijn nog een aantal dingen die me te binnen schieten.
-Alles is buiten mijn schuld. (ja, had misschien meteen terug moeten gaan, maar dacht dat t eenmailig was en had de mogelijkheid niet)

-Wat houd het begrip garantie nog in?

Ik ben dan ook echt niet van plan te gaan betalen wat helemaal mijn fout niet is.

Weten jullie iets waardoor je dit technisch probleem kunt oplossen? En kan ik niet gewoon beroep doen op mijn garantie?

Jij hebt een apparaat gekocht waarvan je verwacht dat die minimaal een x aantal jaren goed werkt. De winkelier leverde jou het apparaat en dient voor de garantie regeling te zorgen en dus de reparatie. Indien jij niks geks gedaan hebt, zal de winkelier het zelf moeten regelen met de fabrikant. De winkelier zal voor jou het kosteloos moeten laten repareren en de eventuele kosten zelf op de fabrikant moeten verhalen.

Lijkt heel veel op een probleem dat ik zelf heb gehad met een laptop van de mediamarkt. Uiteindelijk bleek dit bij de harde schijf te liggen. Maar ook mij werd verteld dat als het een softwarematig probleem was, ik moest betalen. Zelf wist ik zeker dat dit niet het geval was, dus heb de pc onder garantie laten repareren en inderdaad lag het gewoon aan de hardware.

Als jij dus zeker bent dat je niet, zoals Crash ook zegt, hebt lopen klooien dan zou ik die laptop gewoon heen brengen.

Dat is het hem juist, ik ben daar al naar toe geweest.
Toen ik de winkel uitkwam dacht ik: Wat is dit nou? Is dit nou garantie?
Die man ( ik ben 18, leek jonger dan ik) had het niet over garantie ofzo. Nee, ik moest minimaal 50 euro betalen.
Ga morgen ermee terug en neem mijn vader en broer mee. Lekker als het druk is in de zaak het probleem voorleggen.
Ik ben echt niet van plan om 50 euro te betalen, voor een fout dat echt niet mijn schuld is. Ik heb nooit iets ermee gepruts ofzo. Al een paar uur na koop had ik deze problemen.

Laatst bewerkt:
Je kan het aankaarten, als ze jou willen laten betalen. Tenzij zij echt kunnen aantonen dat het er aangelegen heeft, omdat het apparaat niet op de juiste wijze gebruikt hebt. Kijk maar eens op Tros Radar, staat info over garantie bepalingen bij dure apparaten.

Wat willen zij dan aantonen? Ik heb er echt niks meegedaan. En mijn broer zegt ook dat het hardwarematig probleem is. Tevens, staat er op de aankoop bon dat ik het product binnen 10 werkdagen kan ruilen of geld terug.

Krijg ik te horen dat als ik mijn laptop laat opsturen minimaal 50 euro moet betalen als het software matig is.

Net zeg je nog dat je dit verteld is. Hardware valt wel onder de garantie, software niet. Dus ga voor jezelf na, heb jij dit probleem veroorzaakt middels software of denk je dat het aan de hardware ligt? Hardware = garantie = dus terugbrengen.

Mij werd ook verteld door een jochie van de helpdesk dat het software was, maar ik kreeg mijn gelijk. Zelf weten ze vaak helemaal niets van de apparatuur die ze evrkopen behalve de technische eigenschappen. Zij hoeven het ook niet te repareren... Maar laat je niet afschepen met zo'n antwoord, als het hardwarematig is, heb jij RECHT op garantie en dus terug met dat ding.

Ja, dat "jongetje" vertelde mij dat het software matig is. Ik zelf en mijn broer denken dat het hardware matig is. Ikzelf had toen en nu nog steeds geen programma's erop gezet. Als ik een laptop koop verwacht ik dat deze inorde is, en niet na een middag al niet goed opstart. ( ik had er echt geen programma's opgezet. alleen natuurlijk de fabrieksinstellingen.

Dus terug gaan en het duidelijk maken, dat het een garantie geval betreft. Anders aangeven, dat je een beroep doet op de regeling "product binnen 10 werkdagen kan ruilen of geld terug".

Maar wil je nu serieus zeggen dat jij dat jongetje gelooft? Want ja dan kan je het beter zo laten.

Zeg nou zelf, dit ging vanaf het begin al fout, je hebt niets geinstalleerd en denkt zelf ook dat het de hardware is...

De mensen die in de winkel werken nemen alleen de laptop van je aan en sturen deze naar de fabriek, verder doen zij er niets mee.

Dus niet moeilijk doen en wegbrengen.

Ja, dat doe ik ook, maar ik wilde graag weten wat jullie er van vinden. Die jongen was ook al aan het zeiken dat ik maar meteen moest teruggaan naar de winkel toen het probleem zich de 1ste keer voordeed, maar heb niet die mogelijkheden.

En ik moet zeggen dat die jongen niet zei dat ik garantie heb op hardware. Hij deed echt ongeintresseert en zei min of meer dat het mijn probleem was

Laatst bewerkt:
Is het zo dat als windows nog niet is opgestart en als je daarvoor problemen hebt, het een hardware matig probleem is.

Tja, lijkt mij wel. Maar ik denk dat Crash daar een beter antwoord op kan geven.

Ja, of andere forummers. Ik ben nog altijd benieuwd naar andere forummers, Maar degene die nu al hebben gereageerd, bedankt:thumb:

Laat ik dan als "andere forummer" even advocaat van de duivel spelen (al is daar al eerder in bericht 2 heel voorzichtig aan gerefereerd). Die verkoper mag dan misschien vervelende uitspraken doen, maar je zou de mensen die dit forum bezoeken en hun pc-problemen voorleggen, de kost moeten geven die een zogenaamd onverklaarbaar simpel probleem voorleggen en als je dan een paar berichten verder bent, komt er opeens een hele grote en lelijke aap de mouw.

Wat ik daarmee bedoel is het volgende:
ik zou als ik mijn best deed een paar topics kunnen vinden waarin een probleem wordt voorgelegd van een pc die opeens niet meer wilde opstarten als deze aan werd gezet. Ik reageer dan altijd hetzelfde in mijn 1e reactie en die luidt dan ongeveer zo:
"Dit verschijnsel ontstaat in 99% van de gevallen nooit zomaar, er is bijna altijd een handeling aan voorafgegaan, hardware -of softwarematig én door de gebruiker zelf uitgevoerd."

Hoe aardig is het dan om te lezen dan 9 van de 10 probleemhouders dan terugreageren met (bijv.) een opmerking als: nee, er is niets veranderd aan de machine, ik had alleen maar een programmaatje middels een torrent gedownload en toen ik dit ging installeren begon het probleem.

Dit nu is denk ik wat die jonge verkoper (misschien in jouw geval onterecht) in zijn achterhoofd had toen hij die uitspraken deed. Hij had het diplomatieker moeten brengen, maar ik denk echt dat hij het uit balie-ervaring heeft gezegd. In jouw specifieke geval zal het dan die ene procent zijn die simpelweg een defecte laptop betreft en waar je niets aan kunt doen omdat het ding gewoon defect is afgeleverd, tenzij.............................?

Kijk bijv. in dit kader naar dit topic. Een bijzonder treffend en "precies wat ik bedoel voorbeeld". (zie bericht 1,2 en voorál 3) Topicstarter heeft zómaar een op het w w w gevonden thread op zijn machine losgelaten, zonder dat hij (kennelijk) door al teveel kennis werd gehinderd over 1. het ontstaan van het probleem en 2. de oplossing daarvan. Vervolgens wordt op de Helpmij zonder enige uitleg geschreven: mijn toetsenbord werkt opeens niet meer. Ja, de groetjes...............

Als mensen een vraag starten en er gebeurt "zomaar" plostklaps iets engs met de pc, heeft het zélden een hardwarematige oorzaak. Misschien is 99% wat zwart-wit gesteld, maar de meeste problemen die "zomaar" ontstonden, blijken achteraf een softwarematige oorzaak te hebben. Dus helemaal "vreemd' is de reactie van die Dixon jongen niet.

Nogmaals, in jouw speciefieke geval is het waarschijnlijk een ander verhaal omdat het een nieuwe machine bertreft die vanaf moment 0 niet goed heeft gefunctioneerd.

Laatst bewerkt:
Nee, daar heb je wel gelijk in. Maar is het ook in alle gevallen zo dat het probleem zich voordoet na 1 dag. Ik ben echt niet iemand die van alles er op zet. Het enige dat ik erop heb gezet is bluetooth en het is ook nog zo dat het probleem zich hiervoor aan deed. Dadelijk krijg ik nog het idee dat het aan mij ligt, maar weet echt zeker dat het niet aan mij ligt.

Nee hoor, ik twijfel geen moment aan je woorden dat je geen gekke dingen hebt gedaan met de machine, ik wilde je alleen de andere kant van de medaille tonen. Juist in het geval dat jij hier brengt lijkt het mij een productiefout, zéker als het vanaf de eerste opstart al zo was.

Maar nogmaals, die verkoper kan aan jouw gezicht niet zien of dat écht zo is wat je vertelt. Immers, ??% van de klanten komt met een defecte machine waarvan bij onderzoek blijkt dat het een softwarematig probleem (door de klant zelf veroorzaakt) betrof.

Het is dat je schrijft dat het probleem zich al voordeed vóórdat je Bluetooth installeerde, anders zou ik nu hebben gereageerd met : gooi die software er eens vanaf en kijk wat de machine dan doet.

Laatst bewerkt:
Daarnaast blijft het een feit dat de winkelier moet BEWIJZEN dat het jou schuld zou zijn binnen de garantie termijn. Dus ook al is het softwarematig, zij moeten aantonen dat het jou schuld is. Als zij dat niet kunnen betreft het een garantie geval waar jij niet voor hoeft op te draaien

Daarnaast blijft het een feit dat de winkelier moet BEWIJZEN dat het jou schuld zou zijn binnen de garantie termijn. Dus ook al is het softwarematig, zij moeten aantonen dat het jou schuld is. Als zij dat niet kunnen betreft het een garantie geval waar jij niet voor hoeft op te draaien

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik heb gewoon geen zin in al die zeik. Ik koop een laptop en de eerste keer bij opstarten begonnen de problemen. Ik wil gewoon een laptop die het doet. Ik heb hem nodig voor school en werk. Als die mensen moeilijk gaan doen vraag ik mijn geld terug en ga ik een andere kopen, of ga ik ruilen.

Ik heb niet om die problemen gevraagd en ga er simpel gezegd ook niet voor opdraaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan