hallo iedereen,
ik heb een klein probleempje zal het zokort mogelijk uitleggen.
heb een project blacjack, ben nog maar een beginner in de C taal en zit nu vast, dit is de code.
dus hiervoor is al een ander stukje dat het bedrag vraagt enzo en het spel start maar dat is inorde.
wat is nu het probleem ik wil bij de functie onzichtbaar kaart die string onzichtbaar_dealer_kaart terug geven en in een variable steken om op te tellen met de andere wel zichtbare kaart. ik hoop dat jullie hier aan uit kunnen.
alvast bedankt,
typedef struct{
int kleur;
int waarde;
} KAART;
void geef_kaart(KAART);
char onzichtbaar_kaart (KAART);
int main (void){
char weergave_kaart [4][5]={"aas","boer","dame","heer"} ;
char weergave_kleur [4][9]={"harten","ruiten","schoppen","klaveren"};
int i_dealer=0,i_speler=0,onzichtbare_kaart=0;
KAART willekeurig_dealer, willekeurig_speler;
char onzichtbaar_dealer_kaart[20];
srand(time(NULL));
while(i_dealer==0)
{
printf("dealer kaarten\n ");
i_dealer=1;
}
i_dealer=0;
while(i_dealer==0||i_dealer==1)
{
willekeurig_dealer.kleur=rand()%4;
willekeurig_dealer.waarde=rand()%13;
if(i_dealer==0)
{
onzichtbaar_kaart(willekeurig_dealer);
} else
{
geef_kaart(willekeurig_dealer) ;
}
i_dealer++;
}
while(i_speler==0) {
printf("\nspeler kaarten\n ");
i_speler=1;
}
i_speler=0;
while(i_speler==0||i_speler==1)
{
willekeurig_speler.kleur=rand()%4;
willekeurig_speler.waarde=rand()%13;
geef_kaart(willekeurig_speler);
i_speler++;
}
return 0;
}
void geef_kaart (KAART kaart)
{
char weergave_kaart [4][5]={"aas","boer","dame","heer"} ;
char weergave_kleur [4][9]={"harten","ruiten","schoppen","klaveren"};
switch(kaart.kleur)
{
case 0
rintf("\n%s",weergave_kleur[0]);break;
case 1
rintf("\n%s",weergave_kleur[1]);break;
case 2
rintf("\n%s",weergave_kleur[2]);break;
case 3
rintf("\n%s",weergave_kleur[3]);break;
}
switch(kaart.waarde)
{
case 0
rintf("\n%s",weergave_kaart[0]);break;
case 10
rintf("\n%s",weergave_kaart[1]);break;
case 11
rintf("\n%s",weergave_kaart[2]);break;
case 12
rintf("\n%s",weergave_kaart[3]);break;
default
rintf("%d\n",kaart.waarde);
}
return (kaart.waarde);
}
char onzichtbaar_kaart (KAART kaart)
{
char weergave_kaart [4][5]={"aas","boer","dame","heer"} ;
char weergave_kleur [4][9]={"harten","ruiten","schoppen","klaveren"};
char onzichtbaar_dealer_kaart[20];
switch(kaart.kleur)
{
case 0:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[0]);break;
case 1:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[1]);break;
case 2:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[2]);break;
case 3:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[3]);break;
}
switch(kaart.waarde)
{
case 0:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[0]);break;
case 10:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[1]);break;
case 11:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[2]);break;
case 12:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[3]);break;
default:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,kaart.waarde);
}
return onzichtbaar_dealer_kaart;
ik heb een klein probleempje zal het zokort mogelijk uitleggen.
heb een project blacjack, ben nog maar een beginner in de C taal en zit nu vast, dit is de code.
dus hiervoor is al een ander stukje dat het bedrag vraagt enzo en het spel start maar dat is inorde.
wat is nu het probleem ik wil bij de functie onzichtbaar kaart die string onzichtbaar_dealer_kaart terug geven en in een variable steken om op te tellen met de andere wel zichtbare kaart. ik hoop dat jullie hier aan uit kunnen.
alvast bedankt,
typedef struct{
int kleur;
int waarde;
} KAART;
void geef_kaart(KAART);
char onzichtbaar_kaart (KAART);
int main (void){
char weergave_kaart [4][5]={"aas","boer","dame","heer"} ;
char weergave_kleur [4][9]={"harten","ruiten","schoppen","klaveren"};
int i_dealer=0,i_speler=0,onzichtbare_kaart=0;
KAART willekeurig_dealer, willekeurig_speler;
char onzichtbaar_dealer_kaart[20];
srand(time(NULL));
while(i_dealer==0)
{
printf("dealer kaarten\n ");
i_dealer=1;
}
i_dealer=0;
while(i_dealer==0||i_dealer==1)
{
willekeurig_dealer.kleur=rand()%4;
willekeurig_dealer.waarde=rand()%13;
if(i_dealer==0)
{
onzichtbaar_kaart(willekeurig_dealer);
} else
{
geef_kaart(willekeurig_dealer) ;
}
i_dealer++;
}
while(i_speler==0) {
printf("\nspeler kaarten\n ");
i_speler=1;
}
i_speler=0;
while(i_speler==0||i_speler==1)
{
willekeurig_speler.kleur=rand()%4;
willekeurig_speler.waarde=rand()%13;
geef_kaart(willekeurig_speler);
i_speler++;
}
return 0;
}
void geef_kaart (KAART kaart)
{
char weergave_kaart [4][5]={"aas","boer","dame","heer"} ;
char weergave_kleur [4][9]={"harten","ruiten","schoppen","klaveren"};
switch(kaart.kleur)
{
case 0

case 1

case 2

case 3

}
switch(kaart.waarde)
{
case 0

case 10

case 11

case 12

default

}
return (kaart.waarde);
}
char onzichtbaar_kaart (KAART kaart)
{
char weergave_kaart [4][5]={"aas","boer","dame","heer"} ;
char weergave_kleur [4][9]={"harten","ruiten","schoppen","klaveren"};
char onzichtbaar_dealer_kaart[20];
switch(kaart.kleur)
{
case 0:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[0]);break;
case 1:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[1]);break;
case 2:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[2]);break;
case 3:strcpy(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kleur[3]);break;
}
switch(kaart.waarde)
{
case 0:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[0]);break;
case 10:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[1]);break;
case 11:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[2]);break;
case 12:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,weergave_kaart[3]);break;
default:strcat(onzichtbaar_dealer_kaart,kaart.waarde);
}
return onzichtbaar_dealer_kaart;