• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jjjack070

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 feb 2012
Goedemorgen allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Jack. Ik ben bezig met een afstudeeropdracht en probeer een algemene meetinstrument te maken voor het berekenen van het rendement op zonnepanelen. Dit probeer ik te doen door middel van excel. Alleen moet ik wel mededelen dat mijn excel kennis redelijk beperkt is. Alleen de basis zaken ken ik.

Ik las al dat het niet de bedoeling is om zomaar even je opdracht neer te gooien en te verwachten dat het opgelost wordt. Dat was ik uiteraard ook niet van plan. Wel was ik op zoek naar hulp en eventueel uitleg over het aanpakken van bepaalde zaken.

Het volgende is aan de gang. Bij het bepalen van het rendement van zonnepanelen spelen meerdere factoren een rol welk ook samenhang met elkaar hebben. Zo heeft bijvoorbeeld je dakopervlak (m2) een relatie met het modeltype. Kort gezegd zou het betekenen dat je maar 1 keuze hebt per selectie m2 voor een modeltype. Het is mij inmiddels gelukt om de keuze voor m2 te valideren en in eenlijstvorm te zetten. Alleen heb ik geen flauw idee hoe ik dit dan kan vertalen naar aanbevolen modeltype (dit zou dan automatisch ingevult moeten worden; het heeft dus een relatie met het ingevulde voor dakopervlak).

Het bestand heb ik niet kunnen uploaden, omdat het te groot is. Eventueel zou ik het kunnen mailen als je emailadres PM't.

Waarschijnlijk ga ik onderweg nog veel meer problemen tegenkomen, welk ik in een latere stadium ook zou willen stellen. Maar first things first. Iemand enige idee?

Hey,

Ja, hij is dan nog steeds te groot. Weet niet of ik het beter kan uitleggen, miss kan ik het je mailen.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-7JCKPVZOHQN4.xls

Hij is zoals je kan zien nog niet zeer ver gevordeerd. De blad met 'Model Choice, is waar je het kan kiezen. Deze link ik weer naar andere bladen, zodat er bepaalde zaken automatisch berekend worden in deze tabbladen. Op het laatst wil ik dan een macro maken, waar je gelijk naar de laatste tab kan gaan en de resultaten kan aflezen.

*** Het is inmiddels gelukt. Ik heb lopen ***** met de vert.zoeken functie het is me gelukt. Als ik weer vragen heb zou ik dat het liefst via deze topic willen stellen weer.

Laatst bewerkt:
Hey,

Sorry ik word misschien een beetje te lastig, maar ik denk dat ik sneller ben als ik het vraag aan jullie. Als ik bepaalde waarden wil opzoeken via verticaal zoeken, maar de kolommen staan niet naast elkaar. Kan ik dan alsnog ervoor zorgen dat ik ze kan selecteren bij tabelmatrix. Met ctrl meerdere kollomen selecteren heb ik geprobeerd maar ging niet.

J dient een aaneengesloten bereik op te geven waarin gezocht moet worden.
Vervolgens gebruik je het indexnummer om te bepalen welke kolom getoond moet worden.

Voorbeeld:
Code:
=VERT.ZOEKEN(H1;B1:F5;3)

Er wordt in de B-kolom gezocht naar de waarde van H1.
Getoond wordt het resultaat in de 3e kolom (D-kolom, want B is de 1e kolom).

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan