• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Probleem indirect verwijzen en vastzetten cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruubk

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2011
Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag m.b.t. een dropdownlist en het automatisch aanpassen van mijn data. Op het moment gebruik ik deze code:
=INDIRECT("'"&A1&"'!B21")

Hij werkt perfect. Het enige probleem is dat ik nu als ik hem automatisch doortrek hij de "A1" aanpast. Deze waarde zou vast moeten blijven. Nou heb ik het geprobeerd met $$ maar als ik deze toevoeg is het verwijzen niet meer correct en loopt mijn formule niet meer goed.

Iemand enig idee hoe ik dit kan doen? Ik moet namelijk over de 600 data bestanden doorvoeren en het per cel aanpassen trekt me niet echt.

Al vast heel erg bedankt.

Hallo Arrie,

Bedankt voor je reactie maar dit werkt niet. Het kan namelijk niet statisch zijn. Het verwijst namelijk telkens naar een ander tabblad. Als ik hem vast zet werkt de verwijzing niet meer.

Ik vrees dat ik het probleem dan niet goed begrijp. Een voorbeeldbestandje doet vaak wonderen

Quote uit post #1: "Deze waarde zou vast moeten blijven. "
Quote uit post #3: "Als ik hem vast zet werkt de verwijzing niet meer. "

??

De waarde voor "A1" verwijst naar een dropdownlist. Op het moment dat ik uit de dropdown iets selecteer is dit automatisch verbonden met een ander tabblad. De informatie die dus wordt weergegeven veranderd op het moment dat ik een andere optie selecteer bij de dropdown.
Bij de andere tabbladen heb ik erg veel data die op dezelfde manier moet worden verbonden. De verwijzing naar het tabblad moet dus blijven en niet veranderen als ik hem "naar beneden trek". Echter moet het laatste stuk de "B21"doortellen.
Op het moment dat ik hem nu doortrek telt hij automatisch de verwijzing naar A1 door naar A2 etc.
Als ik A1 statisch maak doormiddel van $$ is het geen tekst meer. Dus loopt de verwijzing vast.

Het gaat er dus eigenlijk omdat het gedeelte A1 precies zo blijft, ook de "" (dit geeft aan dat het tekst is), maar dat wanneer ik hem naar beneden haal het laatste stuk van mijn formule veranderd.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben.

Alvast bedankt.

probeer het zo eens

Code:
=INDIRECT("'"&$A$1&"'!B"&RIJ(B21))

Niels

Hallo Niels,

Dit werkt helaas genoeg ook niet.
Bedankt voor je hulp.

Maak s.v.p. een voorbeeldbestand met daarin hoe het is, en hoe je het wilt hebben. Anders blijft het gokken en dat is zonde van ieders tijd.

Kijk, nu komen we ergens. In jouw voorbeeld werkt de volgende formule in B2:

Code:
=INDIRECT("'"&$A$1&"'!A"&RIJ()-1)

Kun je daarna doortrekken.

Bedankt! Ik kan het nu niet testen maar ik laat maandag weten of het gelukt is.

Kan je me uitleggen waarom de - 1 moet worden toegevoegd?

Nu toch wel nieuwsgierig :)

De -1 staat er omdat je op tabblad 1 in cel B2 (deze cel staat op regel 2 (rij()=2)) de waarde wil van cel A1 (regel 1/ rij()=1) in tabblad Kaas/Ham of Pindakaas.
In cel B3 (rij()=3) van tabblad 1 wil je de waarde van cel A2 (regel 2/rij()=2) in tabblad Kaas/Ham of Pindakaas.
etc.
Ofwel je wilt steeds de waarde van een regel/rij hoger, vandaar de -1.
Haal, als je het maandag kan testen, de -1 maar eens weg en zie wat er gebeurt met de formule/verwijzing.

Hallo Niels,

Dit werkt helaas genoeg ook niet.
Bedankt voor je hulp.

Lekker kort door de bocht antwoord. Als je een formule niet begrijpt en niet aankunt passen aan je eigen situatie wil niet zeggen dat hij niet werkt.

Als je het aan je eigen voorbeeld aanpast werkt het gewoon hoor.

Code:
=INDIRECT("'"&$A$1&"'!A"&RIJ(A1))

Niels

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan