Probleem installatie D-link DIR-635

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChristofM

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
5
Na verschillende pogingen tot installatie van mijn router (draadloos, D-Link DIR-635) blijf ik al vastzitten bij 1 van de eerste stappen.
Ik volg de bijgeleverde CD.

Stap 1: Router in het stopcontact inpluggen
(Lukt)

Stap 2: Router aansluiten aan computer
(Foutmelding: Verbinding kan niet gelegd worden, controleer of de router aanstaat/de kabel goed ingeplugt is.) -> Ik heb met verschillende kabels geprobeerd, telkens dezelfde foutmelding.

Eerder vandaag heb ik succesvol een andere router (mét draad) geïnstalleerd met dezelfde computer. (Macbook Pro, maar ik gebruik hier een virtual pc via VMware, WinXP)

Iemand een idee voor een oplossing?

Edit: Screenshot van deze stap in de installatie. Op de router gaat inderdaad het lampje dat zou moeten branden branden.
screen1r.png
 
Laatst bewerkt:
2 mogelijkheden:
1. Je hebt de macbook aangesloten op de WAN poort ipv. een van de 4 LAN-poorten (linker vakje met 4 aansluitingen). Configureren en pc's/laptop aansluiten doe je op een LAN-poort, niet op een WAN-poort...
2. Andere mogelijkheid: VMWare: Het installatieprogramma gaat ervan uit dat je XP in VMWare van de nieuwe router een ip-adres krijgt. Dit is echter geheel afhankelijk van hoe je VMWare hebt ingesteld: VMWare komt zelf ook met een DHCP server component die ip-adressen uitreikt...
Als 1. niet van toepassing was, dan gewoon vanuit de Macbook te gaan configureren zónder gebruik te maken van de CD-rom. Per slot betreft dit geen modemrouter maar gewoon een breedband router, dus erg ingewikkeld is het niet:
a. verbinden in je browser met http://192.168.0.1
Gebruikersnaam: admin
Wachtwoord: <LEEG LATEN>
Klik Setup boven in het scherm, en dan Launch Internet Connection Setup Wizard
Een configuratiewachtwoord instellen
Aangeven: DHCP connection (Dynamic IP Address)
De rest wijst zichzelf.
Draadloze gedeelte instellen via
a. Klik Setup boven in het scherm, en dan Launch Wireless Security Setup Wizard.
Doe de instellingen die je wenst.

Succes,

Tijs.
 
Heb dit ook al zonder cd geprobeerd, maar als ik dan een wachtwoord had ingesteld, kreeg ik altijd een 'connection timeout' bij het verbinden met dit netwerk met het ingestelde wachtwoord.
Ik heb de internetverbinding al getest door rechtstreeks een kabel in te pluggen (zonder router), & dan werkt het wel, dus aan het internet kan het niet liggen.
 
Heb dit ook al zonder cd geprobeerd, maar als ik dan een wachtwoord had ingesteld, kreeg ik altijd een 'connection timeout' bij het verbinden met dit netwerk met het ingestelde wachtwoord.
Als je hier bedoelt dat je daarna geen verbinding kunt maken met de router om instellingen te doen dan lijkt mij dat een vraag voor de leverancier van de router, want dat is niet normaal... Garantiegeval??
Als je hier bedoelt dat je na het doen van de instellingen geen verbinding met Internet krijgt, dan is dat iets heel anders. Normaal gesproken doe ik in zo'n geval de provider-modem minstens een half uur uit, zet die daarna weer aan, laat die geheel opstarten, en verbind die dan met de WAN poort van een breedband router zoals de jouwe.

Ik heb de internetverbinding al getest door rechtstreeks een kabel in te pluggen (zonder router), & dan werkt het wel, dus aan het internet kan het niet liggen.
Dat geloof ik direct... Daarom stelde ik ook dat het instellen ervan verder niet ingewikkeld zou zijn

Tijs.
 
Na weer een hele tijd proberen heb ik niets gevonden. Heb ook een uur met de support van D-Link aan de lijn gehangen, zonder resultaat.
Straks nog even proberen & dan ga ik terug naar de winkel ;)
 
Ben in deze winkel geweest & ik heb het probleem gevonden. Het werkt niet omdat er 2 routers achter elkaar staan. Hoe moet ik deze dan instellen? Iemand idee?
 
Er zijn enkele opties.
a. Indien de 2 routers allebei routers moeten blijven:
1. IP-adressen aan de WAN en LAN-kant zijn hetzelfde, bijv. beide kanten 192.168.0.x of 192.168.1.x
Je zult in dat geval 1 van de 2 routers een ander LAN-adres moeten geven, bijv. een 192.168.5.x adres
2. Er moet in deze setup strak op gelet worden dat de WAN aansluiting van je eigen router wordt verbonden met een LAN aansluiting van de provider-router.
3. Groot nadeel van deze setup is dat er 2 netwerken zijn. Dit heeft tot gevolg dat:
i. Als er portforwarding nodig is er 2x geportforward moet worden, namelijk in de provider router naar het WAN ip-adres van je eigen router en in je eigen router naar het LAN ip-adres van de pc/laptop waarnaar geportforward moet worden.
ii. Bovendien heb je een probleem als je bestanden etc. wilt delen op je eigen netwerk en sommige pc's/laptops draadloos/bedraad verbonden zijn met de provider router en andere pc's/laptop draadloos/bedraad verbonden zijn aan je eigen router.
b. Omdat je al een router hebt zou het genoeg zijn om je eigen router te 'degraderen' tot een (bedrade) switch en een (draadloze) accesspoint. Grote voordelen zijn:
1. Er is maar 1 LAN netwerk meer: Alles bevindt zich in in 1 subnet, en dus is er
i. Geen probleem met delen van bestanden/mappen/printers
ii. Er is maar 1x portforwarding nodig, namelijk vanaf de provider router naar het ip-adres van de pc/laptop waar de 'dienst' op draait waarnaar geforward moet worden.

Ok, zoals je ziet zijn er nu 2 mogelijkheden:
1. Het LAN ip-adres te wijzigen van een van de 2 routers, zodat ze beiden als routers actief blijven. Ik raad je sterk aan om alleen je eigen router te veranderen hieromtrent, zodat je aan de router van de provider zo min mogelijk hoeft te wijzigen. Natuurlijk moet je daarna een nieuw ip-adres vragen aan je eigen router, omdat de ip-reeks gewijzigd is. Dat kan handmatig of door een herstart van je pc's/laptops
2. 'Ombouwen' van je eigen router naar een een bedrade switch/draadloos accesspoint.
Hieronder een algemene handleiding die ik heb opgesteld en die hier op het forum met groot succes veel is toegepast:
Je kunt je thuisrouter router ook misbruiken als accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (provider-router). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de thuisrouter van de provider-router.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de thuisrouter.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de thuisrouter, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter
5. Zet DHCP serving uit op de thuisrouter
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de thuisrouter uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de thuisrouter een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de provider-router, maar (normaal) niet wordt uitgegeven met DHCP. Je moet dus een vast ip-adres op de thuisrouter instellen dat niet door een andere computer/laptop gekaapt wordt, maar dat wel valt in de ip-reeks van het LAN van de provider-router. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op 253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de provider-router als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf 33.
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de provider-router al als LAN ip-adres gebruikt.
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de thuisrouter.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de thuisrouter met een LAN poort van de provider-router.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de provider-router ipv. de thuisrouter.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de thuisrouter nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de thuisrouter].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de thuisrouter zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de provider-router.
Je hebt dus de thuisrouter als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Ik ga er vanuit dat je het hiermee wel gaat lukken om het om te zetten.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Is er nog nieuws of het ondertussen gelukt is of niet?

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan